kabling af HD og CD-rom
Fra : S. F.

Dato : 06-05-02 16:15

Har 2 HD og 2 CDR-drev

Hvordan kabler jeg dem bedst til mit bundkort ?

Er det muligt at køre et CD-rom drev som master og ha' en HD sat på
som slave ( på samme kabel )

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-05-02 16:41

"S. F. " <stonefox58@hotmail.com> skrev:
> Har 2 HD og 2 CDR-drev
> Hvordan kabler jeg dem bedst til mit bundkort ?

Tjaa, jeg vælger altid at sætte mine harddiske på hver sit
kabel, da overførsler så vil gå en smule hurtigere.

> Er det muligt at køre et CD-rom drev som master og ha'
> en HD sat på som slave ( på samme kabel )

Ja.

/Mikael

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 07-05-02 09:09

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Tjaa, jeg vælger altid at sætte mine harddiske på hver sit
> kabel, da overførsler så vil gå en smule hurtigere.

Er der ikke noget med at hvis HD og CDROM tilsluttes samme kabel, så vil
CDROM drevet sløve HD?

--
/kenne
C makes it easy to shoot yourself in the foot.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-05-02 09:31

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev:
> Er der ikke noget med at hvis HD og CDROM tilsluttes
> samme kabel, så vil CDROM drevet sløve HD?

Det er jeg ikke helt sikker på, men mon ikke det kommer
an på om CD-rom drevet kører UDMA2, 4 eller 6
(eller hvad de nu hedder)?

/Mikael
- Der ikke har et MB med understøttelse for IDE100...

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-02 22:00

"S. F. " <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har 2 HD og 2 CDR-drev
>
> Hvordan kabler jeg dem bedst til mit bundkort ?
>

> Er det muligt at køre et CD-rom drev som master og ha' en HD sat på
> som slave ( på samme kabel )

Det er normalt bedst at tilslutte sådan

Primær master Boot HD
Primær slave CD afspiller
Sekundær master CD Brænder
Sekundær slave HD

Jeg tror det er ligegyldigt om de sekundære drev byttes, men det er vigtigt
at CD afspiller og CD brænder er på hver sit kabel,
Der er stor fare for buffer underrun hvis brænderen ikke har underrun
sikring, brændingen bliver meget langsommere hvis de er på samme kabel,

Hilsen Aksel

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-05-02 07:59

"Aksel" <akselj-snabela-mail.tele.dk> skrev:
> [...]
> Sekundær slave HD
>
> Der er stor fare for buffer underrun hvis brænderen ikke
> har underrun sikring, brændingen bliver meget

KUN ved brænding on-the-fly...

/Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-02 22:52

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> KUN ved brænding on-the-fly...
>
> /Mikael

Hvad skal man med en hurtig brænder hvis man ikke brænder on-the -fly?
( Til de der ikke kender dette begreb: brænding direkte fra CD til CDRW uden
mellemlagring på HD, er meget hurtigere end buffered brænding, men kan være
risikabel )
Jeg har kun gode resultater med brænding fra 52 speed CD til 20 speed CDRW

Hilsen Aksel