Svineri ved Munkholmbroen
Fra : Ole Bo Hansen

Dato : 06-05-02 15:48

Var i går ved 19-20 tiden ved Munkholmbroen for at se efter hornfisk. Fik
enkelte hug. Jeg kunne dog tydeligt se at andre havde fanget fisk.
Hornfiskene var renset ude i vandet og hoveder og indvolde bare smidt i
vandet. De mindste man dog kan gøre er at ryde op efter sig. Skam få dem som
sviner.

mvh Ole

Fra : Herbert

Dato : 06-05-02 18:31

> Hornfiskene var renset ude i vandet og hoveder og indvolde bare smidt i
> vandet. De mindste man dog kan gøre er at ryde op efter sig. Skam få dem
som
> sviner.

Hørt

/Herbert

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 06-05-02 22:15

På den anden side æder krabber og andre smådyr jo
fiskeaffaldet, bliver senere ædt af dræberfisk, der vokser
sig store og stærke, så de er sjove at tæske. Det er jo ikke
pvc-affald.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Henric

Dato : 07-05-02 11:36

Hmmm. Var tycker du det är lämpligt att man kastar inälvorna?
Mvh Henric

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 07-05-02 11:43

"Ole Bo Hansen" <olebo@doktor.dk> wrote in message

> [...]
> vandet. De mindste man dog kan gøre er at ryde op efter sig. Skam få dem som

Den fatter jeg ikke. At involdende bliver smidt i havet er da ikke så
slemt. Mange af havet dyr (krabber, ål og andre ådselsædere) klarer da
hurtigt den smule hornfisk! Jeg kan forstå at folk bliver sure over
fiskeaffald på selve pladsen der stinker og direkte generer! Jeg fisker
selv en sjælden gang i mellem på Siø-dæmningen og der bliver fiske
affaldet somregel smidt i havet og det er væk dagen efter (selv på de
steder der ligger i strøm-læ).

Mvh. Morten

Fra : hansi.christiansen

Dato : 09-05-02 23:02

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 10-05-02 13:39

Det kan godt være at du har ret, men erhvervsfiskerne renser altid deres
fisk på hjemturen i deres både og smider affaldet ud i havet, det er jo
føde til havet.

Jeg venter selv med at rense fiskene når er kommer hjem.

Jørgen

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 10-05-02 19:43

Diskussionen minder lidt om den med have/køkken affald. Så vidt jeg ved
findes der faktisk en lov som siger, at alt husholdningsaffald skal
afleveres til de offentlige renovationsvæsener. Imidlertid er man da
heldigvis blevet så kloge, at man mange steder yder støtte til opstilling af
private kompostbeholdere ud fra betragtningen, at grønt "affald" ret beset
hører hjemme i jorden hvorfra det er kommet, og at det er tåbeligt at ofre
plastic til poser, diesel til skraldebiler og energi til forbrænding af
ordinært grønt affald. Og fiskeaffald hører vel til i havets fødekæde?
Bortset fra det, så har du selvfølgelig ret i at man ikke bør smide det hvor
det direkte "provokerer" eller generer andre. Men, at tage det med hjem for
at smide det i tønden til skraldemanden er bare en meget resourcekrævende
måde at være "renlig" på.
MVH Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-02 08:09

Ole Bo Hansen <olebo@doktor.dk> stjal båndbredde med følgende:

> [...]
> Hornfiskene var renset ude i vandet og hoveder og indvolde bare smidt
> i vandet. De mindste man dog kan gøre er at ryde op efter sig. Skam

Sviner? Det er da det bedste sted at dumpe sit fiskeaffald. Herved får
en masse andre skabninger glæde af resterne, i stedet for at belaste
vores affaldssystem med letbedbrydeligt, biologisk og aldeles ufarligt
affald. Det er vist bare dine øjne og evt. næse, der føler sig generet
hér. I vrkeligheden burde man indskærpe alle lystfiskere, at fiskeaffald
_altid_ skulle smides tilbage, hvor det kommer fra.

--
-Jens B.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-05-02 22:32

Dvs. at hvis jeg er ude og natfiske i August på en badestrand og jeg er
heldig nok til at fange et par ørreder og måske nogle torsk, så skulle jeg
bare slagte dem på stranden og lade involde og blod ligge der og stinke? Det
tror jeg at der er mange badegæster der ville blive en smule sure over, når
der ligger en masse involde og stinker i solen. Bare en tanke. Enig at
fiskeaffald ikke nødvendigvis behøver at blive smidt ud i affaldsspanden,
men man skal tænke på, at fordi der er andre dyr der spiser det, forsvinder
altså ikke lige med det samme.Man kunne jo enten grave det ned eller tage
det med og smide det et sted, hvor der ikke kommer så mange mennesker og
skal lugte til det. Hensyn til både mennesker og natur.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-05-02 10:21

Morten Nielsen <Kingofchess@hotmail.com> stjal båndbredde med følgende:

> [...]
> der og stinke? Det tror jeg at der er mange badegæster der ville
> blive en smule sure over, når der ligger en masse involde og stinker

Tja, hvis du natfisker, og smider indvolde i havet, så vil jeg tro, at
resterne er væk inden de første badegæster møder op om morgenen. Det går
hurtigere, end du tror. Jeg plæderede vist heller ikke for, at man bare
skulle efterlade indvolde på stranden, men derimod, at man skulle
bortskaffe det biologiske affald i havet.

--
-Jens B.