Tastatur i X
Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 06-05-02 13:31

Hej NG
Jeg har et Compaq tastatur hvor der er 8 ekstra taster, placeret over
F1-F12.
Jeg har leget lidt med xev (X events) og har fundet ud af at de giver et
output.
Hvordan får jeg nu sat disse taster op så jeg kan åbne netscape med den
ene, xmms med den anden osv.?
Jeg kører med RH 7.2 Gnome.

Mvh. Martin Skou

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-05-02 13:39

> Jeg har leget lidt med xev (X events) og har fundet ud af at de giver et
> output.

Hvor meget uddata får du. Giver de kun en keycode eller giver de også
et keysym?

Hvis du kun får en keycode så består første opgave i at binde dem til
nogle konkret tastenavne. Dette gøres med xmodmap. Jeg har for
eksempel følgende xmodmap-fil:

__BEGIN__
keycode 162 = XF86AudioPlay
keycode 144 = XF86AudioPrev
keycode 153 = XF86AudioNext
keycode 164 = XF86AudioStop
keycode 172 = XF86Eject
keycode 158 = XF86Mail
keycode 148 = XF86VendorHome
keycode 161 = XF86Search
keycode 149 = XF86LightBulb
keycode 178 = XF86Shop
keycode 174 = XF86AudioLowerVolume
keycode 160 = XF86AudioMute
keycode 176 = XF86AudioRaiseVolume
keycode 223 = XF86Sleep
__END__

De installeres så med komandoen xmodmap.

Du kan se hvilke navne du har til rådighed i
/usr/X11R6/lib/X11/XKeysymDB, men der er som sådan ikke nogen
betydning knyttet til de enkelte navne.

> Hvordan får jeg nu sat disse taster op så jeg kan åbne netscape med den
> ene, xmms med den anden osv.?

Hvordan du så bruger tasterne til at udføre forskellige ting er
WM-afhængig. Hvilken Windowmanager bruger du?

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-05-02 14:02

On Mon, 06 May 2002 14:52:26 +0200, Martin Skou Andersen wrote:

> Jeg bruger vist nok Sawfish.

Så kan du sætte knapperne op inde i Gnome Control Centre/Sawfish
window manager/Shortcuts.

> Hvilke WM findes der og hvilken WM er "bedst"?

Der findes en masse forskellige:

http://freshmeat.net/browse/56/?topic_id=56

Hvilken der er bedst er en smagssag (og oplagt emne for en
flame-war). Sawfish er vist ret konfigurer- og programmerbar.

Mvh.

--
"Ge dom ett finger och värm min hand Adam Sjøgren
(I ett iskallt Ikea-land)" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-05-02 14:04

> [...]

Hvilken der er bedst er en smagssag (og oplagt emne for en
flame-war).

Sawfish er vist ret konfigurer- og programmerbar.

Jeg kan godt lide fvwm (fordi jeg kan få brede rammer hele vejen rundt
om vinduerne nemt, og fordi jeg er vant til den).

Mvh.

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 06-05-02 16:42

> Så kan du sætte knapperne op inde i Gnome Control Centre/Sawfish window
> manager/Shortcuts.

Okay. Men her er det begrænset hvad man kan sætte tasterne til at
udfører.
Hvordan tilføjer man så nogle nye funktioner?

/Martin Skou

Fra : N/A

Dato : 06-05-02 16:42

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-05-02 17:25

On Mon, 06 May 2002 17:42:22 +0200, Martin Skou Andersen wrote:

> Okay. Men her er det begrænset hvad man kan sætte tasterne til at
> udfører. Hvordan tilføjer man så nogle nye funktioner?

En af dem i "Command" listen på min box er "Run shell command", burde
det ikke give dig adgang til det du vil?

Mvh.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-02 16:15

Martin Skou Andersen <skou@fys.ku.dk> writes:

> [...]
> output.
> Hvordan får jeg nu sat disse taster op så jeg kan åbne netscape med den

Jeg bruger selv et Logitech hurlumhejsa tastatur med en hel masse
ekstra knapper. Jeg har haft stor glæde af HotKeys skrevet af Anthony
Wong. Den virker uanset hvilken WM man vælger.

Jeg har dog det problem, at nogle knapper giver anledning til
fejlbeskeden:
keyboard.c: can't emulate rawmode for keycode 259
da der åbenbart kun er plads til 256 indgange i en eller anden tabel
et sted i kernen.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net