auto_increment og ny post
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 06-05-02 13:53

Hej gruppe

Håber I kan forstå mit problem (-:. Here goes:

Jeg har en tabel som har feltet IdNr som primærnøgle. Der er på dette
felt (IdNr) auto_increment. Tabellen er parent i en en-til-.mange
relation. Jeg har dermed IdNr som fremmednøgle i en child-tabel.

Når jeg indsætter en ny række i parent-tabellen, bliver IdNr jo
automatisk tildelt. Hvordan kan jeg få værdien af den netop indsatte
IdNr at vide? (Den skal jo indsættes i child-tabellen som fremmednøgle.)

Umiddelbart kan jeg ikke se anden løsning end en select fra
parent-tabellen med max(IdNr). Er der ikke en anden udvej? Hvis der
f.eks. er 2 brugere der "samtidig" opretter en post i tabellerne, er
dette vel ikke en holdbar løsning.

Jeg kan f.eks. se, at når jeg laver en post på et vBulletin forum
(eksempel her: http://pirate.planetarion.com/forum/) så bliver jeg taget
direkte til min post efter den er færdigskrevet og lagt i databasen. De
må jo dermed vide hvilken primærnøgle, rækken i tabellen bliver tildelt
ved indsættelse.

Mit spørgsmål er altså kort: Hvordan finder jeg værdien på et felt i en
netop oprettet række i m. auto_increment?

På forhånd tak.
/Jeppe

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 06-05-02 13:57