MySQL / php - topscorerliste.
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 06-05-02 12:05

Jeg sidder og overvejer hvordan jeg skal udarbejde en topscorerliste til
vores fodboldhjemmeside.

Jeg har alle spillere oprettet i en separat tabel, og alle målene oprettet i
en anden, hvor en af kolonnerne naturligvis er spillerID'en.

Jeg overvejer pt. to løsninger:

1) Finder samtlige målscorer ved et "..DISTINCT.."-databasekald til
måltabellen. Og derefter for samtlige målscorere findes antallet af
forekomster i måltabellen ved brug af "count(*)...".

2) Overfører samtlige data fra måltabellen til php-scriptet i een kommando,
og får talt antal scoringer af de enkelte spillere op vha. noget dynamisk
variabel-sjov.

Slutteligt sorteres efter antallet af scoringer..

Har folk nogle bedre forslag? Jeg er ikke så erfaren i SQL, men er der ikke
mulighed for at klare både optælling og sortering her på en smartere måde
end metoden i 1)?

Hvis der ikke er bedre forslag, er der så nogen der har en ide om hvilken af
de ovennævnte metoder, der er mest "økonomisk" i drift. Ex. giver den
øverste ret mange databasekald (er det et problem?). Til jeres info drejer
det sig om 10-15 målscorere...

På forhånd tak!

Kenneth

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-05-02 12:33

"Kenneth Brun Nielsen" <kenneth@pbk.dk> wrote in message
> [...]
> måltabellen. Og derefter for samtlige målscorere findes antallet af
> forekomster i måltabellen ved brug af "count(*)...".

Prøv at kikke lidt på GROUP BY i din foretrukne SQL dokumentation

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 06-05-02 13:22

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kenneth Brun Nielsen" <kenneth@pbk.dk> wrote in message

> Prøv at kikke lidt på GROUP BY i din foretrukne SQL dokumentation

God ide! Tak for det. Flg. sql-sætning opfylder mine behov:
"select spillere.navn, mål.spillerID, count(*) as scoringer from mål,
spillere where spillere.id=mål.spillerID group by mål.spillerID order by
scoringer desc"

Kenneth

Fra : -Martin-

Dato : 06-05-02 13:44

On Mon, 6 May 2002 14:21:36 +0200, "Kenneth Brun Nielsen"
<kenneth@pbk.dk> wrote:

> [...]
>"select spillere.navn, mål.spillerID, count(*) as scoringer from mål,
>spillere where spillere.id=mål.spillerID group by mål.spillerID order by

Pas på med at bruge Å Æ Ø i dine kald kan MULIGVIS ikke altid virke :)

Så FROM mål as maal fx :)

Og for den egen skyld så sæt det op lidt ala

SELECT blabla, COUNT(*) FROM tabel WHERE blaa=blaa

Altså med mySQL's egne ord med stort.. er MEGET nemmere at overskue
hvis dit kald bliver STORT :)

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 06-05-02 14:34

"-Martin-" <admin@DELETEnatten-i.dk> skrev i en meddelelse

> Pas på med at bruge Å Æ Ø i dine kald kan MULIGVIS ikke altid virke :)

OK, men det virker i min situation...

> [...]
>
> SELECT blabla, COUNT(*) FROM tabel WHERE blaa=blaa
>
> Altså med mySQL's egne ord med stort.. er MEGET nemmere at overskue

Det vil jeg gøre fremover så - tak for rådet!

Greetings FROM kenneth