Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
kreditværdighed ved lån
Fra : :-)

Dato : 05-02-01 22:11

Er der nogen der ved hvordan kreditværdigheden undersøges hos diverse
"kviklån" udbydere?
Hvor meget bliver undersøgt? De får jo personnr. så de kan vel i realiteten
undersøge alle oplysninger i ens bank.
Hvordan forholder de sig hvis man "pynter" lidt på tallene.
Er der noget der har råd/erfaringer hvordan man bedst udfylder en ansøgning,
når man ikke lige opfylder min. kravene?
Jeg står ikke opført i RKI-Kredit.
På forhånd tak

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-02-01 23:20

"" wrote:

> [...]
> undersøge alle oplysninger i ens bank.
> Hvordan forholder de sig hvis man "pynter" lidt på tallene.

Du risikerer f.eks., at de forlanger lånet indløst øjeblikkeligt, hvis de
senere opdager, at du har afgivet falske oplysninger. Det vil sige konkurs og
tvangsauktion, hvis du ikke selv kan skaffe pengene på et par dage.
Det bedste råd: Lad være med at låne. Det næstbedste: Lån et sted, hvor du
ikke skal gøre noget ulovligt for at låne pengene.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-02-01 00:12

Parametre ved en almindelig kreditvurdering:

* Lønindkomst
* Jobbets karakter (fast arbejde eller ej) Hvor lang tid har du haft
jobbet.
* bolig (ejerbolig eller lejebolig), hvor lang tid har du boet der.
* RKI-check
* Alder
* Uddannelse (hvordan er dine jobmuligheder)
* civilstand (gift, ugift, samlevende, børn)
* Postnummer (bopæl)

Udlåner (kviklån) kan kun checke RKI og bopæl gennem vejviseren eller
folkeregisteret. Alt andet kan ikke checkes. Udlåner må eksempelvis
ikke spørge din bank og de må ikke svare.

Hvis du bevidst svarer forkert i den åbenbare hensigt uberettiget at
få bevilliget et lån, falder det i grove tilfælde ind under
bedrageri-paragraffen/straffeloven. Så det kan ikke anbefales.

vh
Jørgen

Fra : fhebo

Dato : 01-03-01 13:05

En ting er at kviklåns-udbyderne selvfølgelig checker og gennemregner dine tal, hvorefter en medarbejder sjusser sig frem til en afgørelse på din ansøgning. Det kan de fleste regne ud, ikk

En anden ting er at langt de fleste kører din ansøgning gennem en såkaldt scorecard-løsning. Her får du point ud fra de hårde facts som økonomien, men også fra de mere bløde indikatorer som fortæller ganske meget om hvordan du eventuelt er som "økonomisk-menneske."

Her kigger udbyderen basalt set på om de kan have tillid til dig. Altså tillid til at du tilbagebetaler lånet. Derfor inddrages også ofte bløde ting som: Antal bopæle de sidste 5 år, er kuverten bøjet i hjørnerne, er ansøgningen sjusket udfyldt/krydserne udenfor felterne etc etc etc.

Så det drejer sig kort sagt også om at være lidt omhyggelig når du udfylder ansøgningen for at skabe et godt indtryk.

Som de siger i annoncen: FIRST IMPRESSION LAST.

mvh
Frank

PS: Men lad være med at pynte på tallene mere end at runde af til nærmeste 1000 kr. De finder altid ud af det....

http://www.kandu.dk/