Er filmscanner i stykker??
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 05-05-02 21:56

Hej

På dk.binaer ligger jeg et billede af en saks (post: "scannerfejl"). Det gør
jeg fordi jeg er i tvivl om hvorvidt min scanner er i stykker eller ej.

Hvis man kigger godt efter vil man 3 steder på saksen kunne se at nogle
farver "løber ud", flere områder i overgangene mellem lyst og mørkt bliver
farvet blå og lilla. Negativet er scannet på en Canon FS2710 i 24bit farve i
højeste opløsning på 2720dpi. Der er ikke gjort noget andet ved billedet end
at det er jpg'et. Ellers ligner det råscanningen.

Jeg har på det sidste konstateret at få disse "farveudløb" også på enkelte
portrætter, hvor området ved pupillerne (overgang mørk/lys) bliver farvet
grønligt. Jeg har ikke tidligere oplevet at se disse fejl, og i skrivende
stund bliver jeg mere og mere overbevist om at der må være en fejl på den.
Det kan vel ikke være rigtigt at en scanner normalt lever den slags fejl? Er
min scanner i stykker og bør den sendes til reparation?

Garantien udløber på torsdag, så jeg vil sætte pris på et hurtigt svar fra
andre med samme erfaringer eller lign.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

x-post: dk.edb.hardware, dk.fritid.foto

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-05-02 22:24

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> Garantien udløber på torsdag, så jeg vil sætte pris på et hurtigt svar fra
> andre med samme erfaringer eller lign.

Gider du poste et message ID...?

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 05-05-02 22:29

> Gider du poste et message ID...?

Aner ikke hvordan man gør!

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 05-05-02 22:32

"Tim Lerche Sørensen" <35mm(no-spam)@film.dk> skrev i en meddelelse

> Aner ikke hvordan man gør!

<ab46eb$1nuu$1@news.cybercity.dk>
er dette tilstrækkeligt??

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-05-02 22:45

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> [...]

Jeg tilføjer lige "news:", så bliver det klikbart.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-05-02 23:04

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> Garantien udløber på torsdag, så jeg vil sætte pris på et hurtigt
> svar fra andre med samme erfaringer eller lign.

Det ser mystisk ud, det er lige som om den overstyrer i skygge
områderne, er det en scanner der kan interpolere til en højere opløsning
end den reelle optiske opløsning, kender du den pågældne scanners D-max...?

Jeg tror du skal skynde dig at få den til rep. medens der endnu er
garanti, sørg for at få en kvitering med dato på indleveringen, så du
kan bevise, at den er indleveret i garantiperioden.

Lav en meget grundig skriflig beskrivelse af fejlene evt. med printede
bilag, husk at lave en kopi til dig selv, det sikrer dig nemlig endnu et
års garanti, fra den dato du modtager den fra rep., mod de pågældne fejl.

Det forhindre at forhandleren bare pudser glaset og siger, at nu er
scanneren ok, for når du henter scanneren fra rep. om 14 dage, så er der
jo ikke mere garanti...!

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 06-05-02 00:11

> [...]
> områderne, er det en scanner der kan interpolere til en højere opløsning
> end den reelle optiske opløsning, kender du den pågældne scanners

Dynamic range 3,2 og max. opløsning ved 100% er 2720 dpi optisk.
Se evt: http://www.canon.dk/bodyframes/scan_c1_d0_p9.htm

> Lav en meget grundig skriflig beskrivelse af fejlene evt. med printede
> bilag, husk at lave en kopi til dig selv, det sikrer dig nemlig endnu et
> års garanti, fra den dato du modtager den fra rep., mod de pågældne fejl.

Nu vil jeg nødig være påståelig, men jeg synes jeg erindrer at have hørt
noget om 5 års garanti på reparationer. Det lyder af meget ved jeg godt...
tjekker lige...

Men bortset fra det, det må sgu da være en fejl i scanneren, ikke??

Fra : [DK-5000] Tony

Dato : 06-05-02 12:00

> Nu vil jeg nødig være påståelig, men jeg synes jeg erindrer at have hørt
> noget om 5 års garanti på reparationer. Det lyder af meget ved jeg godt...
> tjekker lige...

Jo der er fem års reklamationsret på en reparation.

Tony

Fra : Biker-Man

Dato : 06-05-02 06:46

Jeg har tidligere set scannet potrætter hvor der kom grønne nuancer med, jeg
var overbevist om at det var software fejl, men det var det ikke, det ligner
samme problem, så se at få den afleveret til rep.

Mvh
Thomas

Fra : 2rb1

Dato : 06-05-02 09:15

Hejsa

jeg har før set noget lign. og en genindlægning af driver hjalp.

Mvh.
2rb1

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 06-05-02 17:32

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> jeg har før set noget lign. og en genindlægning af driver hjalp.
>
> Mvh.
> 2rb1

Sagen er bare den at jeg har flyttet scanneren fra mit eget system (da min
IBM harddisk døde...) til min kærestes system. Jeg ville lige tjekke det én
gang mere, og efter at have installeret de seneste drivere lavede jeg disse
testscan. Så det er ikke noget der er opstået pga. programmer der fucker up
(undskyld udtrykket). Jeg kan ikke rigtig forstå at det skulle være en
programfejl.