Hvordan laver man en fil?
Fra : Rollo Bryder

Dato : 05-05-02 20:36

Hvordan kan man lave en fil i PHP?
Jeg har kunnet skrive og læse en fil,
men oprette en fil ved jeg ikke...er det muligt?

Grunden til, at jeg spørger, er at
jeg er i gang med et script, der fra
input i en formular kan oprette en fil,
og putte input derover.
Min source-code er på
http://chacal.host.sk/source.php?url=lyrics/lyrics.php
Koncentrer jer om den øverste del :)

Håber, I svarer:
Rollo Bryder.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-05-02 20:51

rollosb@hotmail.com (Rollo Bryder) writes:

> Hvordan kan man lave en fil i PHP?
> Jeg har kunnet skrive og læse en fil,
> men oprette en fil ved jeg ikke...er det muligt?

Prøv at se på fopen(), som du sikkert også har brugt i forbindelse med
læsning af filer: <http://dk.php.net/manual/en/function.fopen.php>.

Bruger du fx 'w' som andet argument til fopen() forsøger den at åbne
filen givet ved første argument for skrivning. Hvis den ikke findes i
forvejen vil den forsøge at oprette den.

--
Jacob - www.bunk.cc
You'll never be the man your mother was!

Fra : Jette

Dato : 05-05-02 21:10

"Rollo Bryder" skrev:
> Hvordan kan man lave en fil i PHP?
> Jeg har kunnet skrive og læse en fil,
> men oprette en fil ved jeg ikke...er det muligt?

Jeg har gjort det på følgende vis:

if ($file = fopen("$path/$filename","w")) {
fputs($file,$content);
fclose($file);
}

if-sætningen opretter filen vha. fopen() og hvis det lykkes benyttes fputs()
til at skrive i filen og derefter lukkes med fclose().

Mvh. Jette

Fra : Rollo Bryder

Dato : 06-05-02 20:21

Warning: fopen("sas_asa.inc", "w") - Permission denied in
/mnt/host-users/chacal/lyrics/index.php on line 15

Warning: Cannot add header information - headers already sent by
(output started at /mnt/host-users/chacal/lyrics/index.php:15) in
/mnt/host-users/chacal/lyrics/index.php on line 34

Sådan ser det ud, når jeg forsøger med den kode, som du giver mig...

Fra : Rollo Bryder

Dato : 06-05-02 20:36

[...]

Sådan ser det ud, når jeg forsøger med den kode, du gav mig...

Fra : Niels Graverholt

Dato : 05-05-02 22:19

Og hvordan laver man et line break i filen efter hvert fwrite?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-05-02 22:56

ngr@mail.dk (Niels Graverholt) writes:

> Og hvordan laver man et line break i filen efter hvert fwrite?

Man skriver et "\n" (CR), hvis man bruger Unix, og "\r\n" (LF CR),
hvis man bruger Windows.

Skal det laves i form af en funktion, så kan man jo lave noget i stil
med:

function my_fwrite($fp, $str, $length=0) {
($length == 0 ? fwrite($fp, $str) : fwrite($fp, $str, $length));
$linebreak = (eregi("win", $_SERVER['OSTYPE']) ? "\r\n" : "\n");
fwrite($fp, $linebreak, 2);
}

Er du ikke rar kun at citere det du direkte svarer på og svare under
det? På den måde er det meget lettere at se hvad du svarer på.

--
Jacob - www.bunk.cc
Got a dictionary? I want to know the meaning of life.