To monitorer under WinXP
Fra : Morten Frederiksen

Dato : 05-05-02 20:45

Fra : Anders Lund

Dato : 05-05-02 21:07

Morten Frederiksen <mortenf@cs.auc.dk> wrote:
> Hvad kræves der for at kunne bruge to monitorer under Windows XP?
> Skal man
> have et grafikkort der er beregnet til dette (altså med to udgange, en
> til hver monitor) eller kan man bare bruge to grafikkort. Hvis det
> sidste
> er tilfældet, skal det så være to ens grafikkort eller kan man bare
> smække to vilkårlige kort i.

Du skal blot have 2 grafikkort - det er ikke nødvendigt at de er ens. Men
det er ikke alle grafikkort, som vil findes sig i at sidde som "sekundær"
grafikkort. Mener ikke at fx Trident chipsættet vil sidde som sekundær.

> Skal monitorerne være samme størrelse? Hvad med opløsningen; skal den
> være
> den samme?

Nej, skærmene kan godt være forskellige - opløsning skifter du hver for sig,
på de 2 skærme.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-05-02 22:25

"Morten Frederiksen" <mortenf@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Du kan vælge at købe et kort med to udgange. Eksempelvis Matrox Dualhead,
som er de bedste på dette felt.
Eller køre med 2 forskellige grafikkort.

Det er lige lykkedes mig at få to monitorer til at køre på Win XP.
Jeg bruger 2 forskellige skærmkort
Hovedkortet er et ATI Radeon AIW AGP kort med en 19" Lifetec skærm spændt
for.
Det andet kort er et Matrox Mystiqe 8 Mb PCIkort med en 17" hansol 710A
skærm.
(Hansolskærmen er faktisk overbevisende bedre sådan side by side, så køb
ordentlige skærme)

Det skal enten være 2 PCI-kort eller 1 AGP og et PCI-kort

Først prøvede jeg med et ATI Rage Pro 8 Mb PCIkort som sekundært skærmkort,
men det ville ikke spille med.
Med Matroxkortet havde jeg mere held.

Jeg kører med samme opløsning på begge skærme, men det er vist ikke
nødvendigt.
Men sjove ting kan dog ske.
Jeg prøvede at køre med højere opløsning på hovedskærmen, og hvergang jeg
eksempelvis flyttede 'outlook Express over på den anden skærm blev tekst som
Ny meddelelse - Svar til Gruppe - mm. og teksten under mapper til sorte
firkanter. Sjovt fejlede teksten i Prepane-vinduet ikke noget. Flyttede man
så Outlook tilbage til hovedskærmen forblev teksten firkanter. Man måtte
genstarte programmet for at bleve fænomenet kvit.
Hvad der sker, ved jeg ikke.
Med samme opløsing på begge skærme kører det bare.
Jeg har dog set forskellige opløsninger køre fejlfrit andre steder.

Jeg satte bare PCI-kortet i, sluttede skærmen til og genstartede computeren.
Den fandt kortet, installerede driverne, og jeg genstartede igen og
konfigurede skærmene under kontrolpanel > skærm. Det er let som bare

Men du kan altså komme ud for, at et PCIkort ikke vil finde sig i at være
sekundært skærmkort.
Køb et i markedsgruppen for 150 kr. Prøv det, virker det ikke efter
hensigten, sælg det samme sted igen, og køb et andet.
PCIskærmkort går som varmt brød derinde.
Jeg kan anbefale Matrox Mystiqe kortet. I hvert fald i min konstellation.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-02 12:38

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> (Hansolskærmen er faktisk overbevisende bedre sådan side by side, så køb
> ordentlige skærme)
[cut]

Eller også kunne det skyldes, at Matrox Mystique er et af de bedste
PCI-grafikkort, der findes på markedet, når vi snakker "rent" billede!

/Chr

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 06-05-02 21:39

"Morten Frederiksen" <mortenf@cs.auc.dk> wrote in message

> [...]
> til hver monitor) eller kan man bare bruge to grafikkort. Hvis det sidste
> er tilfældet, skal det så være to ens grafikkort eller kan man bare

Hvis du søger et godt allround kort, så tag et kig på NVidias GeForce4. Det
understøtter to skærme og har fremragende billedekvalitet.

lad være med at købe et Radeon 8500. Jeg har et par venner, der har købt sig
sådan et kort. Den ene leverede det tilbage efter 2 dage, da det fik hans
computer til at crashe. Den anden har det endnu, men brokker sig konstant
over dårligere drivere og ustabilitet.

> Skal monitorerne være samme størrelse? Hvad med opløsningen; skal den være
> den samme?

Nej og nej :)