Screen blanking
Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 05-05-02 11:39

Uden configuration blanker Linux skærmen efter 10 minutter, jeg har
iagttaget dette på RH 7.2 og LFS 3.3
Detter kan selvfølgelig ændres med: setterm.

Men hvor bliver de oprindelige 10 minutter defineret ?

Jørgen Lysgaard

Fra : frank damgaard

Dato : 05-05-02 12:32

Jørgen Lysgaard <j.lysgaard@mail.dk> wrote:
> Uden configuration blanker Linux skærmen efter 10 minutter, jeg har
> iagttaget dette på RH 7.2 og LFS 3.3
> Detter kan selvfølgelig ændres med: setterm.

> Men hvor bliver de oprindelige 10 minutter defineret ?

i kernen: drivers/char/console.c :

static int blankinterval = 10*60*HZ;

Men med setterm kommandoer kan det ændres.

Så hvis du i passende systemopstartsfil kalder setterm med
de ønskede parametre, så kan du få det som du ønsker.

--
no signature :)

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 05-05-02 13:27

frank damgaard wrote:

> [...]
>
> Så hvis du i passende systemopstartsfil kalder setterm med
> de ønskede parametre, så kan du få det som du ønsker.

Tak for svaret, jeg har brugt lang tid for at finde information om hvor
de 10 minutter blev defineret, jeg vil kigge nærmer på console.c

Jørgen Lysgaard

Fra : frank damgaard

Dato : 05-05-02 14:59

> Tak for svaret, jeg har brugt lang tid for at finde information om hvor
> de 10 minutter blev defineret, jeg vil kigge nærmer på console.c

Men som sagt du skal ikke pille i kernen, kald setterm med passende
parametre i passende opstartsfil i din linux distribution.
(kender ikke nok til nyere Redhat, så jeg kan fortælle hvilken
fil under /etc/ der bør benyttes)

f.eks. på SuSE 6.4 kan man bruge /etc/rc.d/boot.local

--
no signature :)

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 05-05-02 16:59

frank damgaard wrote:
> [...]
klip

> [...]
> fil under /etc/ der bør benyttes)
>
> f.eks. på SuSE 6.4 kan man bruge /etc/rc.d/boot.local

Jeg har søgt efter mere info vedr. consloe.c men fandt det ikke, dog kan
jeg se flere foreslå at men kan sætte
static int blankinterval = 0
hvis man ikke ønsker blanking, så det er nok ikke farligt at ændre på
værdien hvis det var det man ønskede.

static int vesa_blank_mode; som er lige over "blankinterval" kunne jeg
da godt finde på at afprøve ved lejlighed.

I RedHat kan man placere egne opstarts parameter i:/etc/rc.d/rc.local

Jørgen Lysgaard

Fra : frank damgaard

Dato : 06-05-02 14:05

Jørgen Lysgaard <j.lysgaard@mail.dk> wrote:

.. ...

> [...]
> jeg se flere foreslå at men kan sætte
> static int blankinterval = 0
> hvis man ikke ønsker blanking, så det er nok ikke farligt at ændre på

Hvis du ser i koden så er det kun den initielle værdi.

> static int vesa_blank_mode; som er lige over "blankinterval" kunne jeg
> da godt finde på at afprøve ved lejlighed.

jo, men hvorfor gøre det så besværligt, begge disse kan sættes med
passende kald af setterm, fra "man setterm" :

setterm [ -blank [ 0-60 ] ]
setterm [ -powersave [ on|vsync|hsync|powerdown|off ] ]
setterm [ -powerdown [ 0-60 ] ]

> I RedHat kan man placere egne opstarts parameter i:/etc/rc.d/rc.local

f.eks:
# no blank on display etc.
setterm -blank 0 -powersave off -powerdown 0

--
Frank Damgaard |