hjælp til oversættelse
Fra : Per Nielsen

Dato : 05-05-02 08:24

Hej
Jeg mangler hjælp til over sættelse af af nogle tekster, det drejer som om
en fødsel , bryllup og begravelse, har lagt dem ind i dk. binaer.Historie.

--
MVH.
Per Nielsen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 05-05-02 11:21

Her er mit forsøg.

Hiemmedøbt Mette Marie , en Datter
af Anders Stephansen, bødker på
Bygholm, med sin Hustrue, Kirsten Jens-
datter Schou. Barnet var født d. 7. Maj

Corpuleret, efter foregaaende Tillysning af Prædike-
stolen, Ungkarlen Anders Stephansen , født i
Stobberup i Løsning Sogn, p. t. tjenende paa
Bygholm, og pige Kirsten Jensdatter Schou,
født i Hatting og ligeledes tjenende paa Bygholm.
Forlovere vare Anders Bærtelsen
og Jens Brock, begge Huusmænd i Hatting.

Han var født i Hatting år 1739,
traadte i Ægteskab Aar 1778 med sin
nu efterlevende Enke, Mette Kirstine
Sørensdatter Bank, ved hvilken han
blev Fader til 3 Børn, hvoraf 1 Søn
og 1 Datter overleve ham, som efter 10
Dages Sygdom, der begyndte med en stærk
Forkiølelse, døde den 3 maij i sit Al-
ders 65. og Ægteskabes 26. Aar.

Håber du kan bruge det. Jeg sender e-mail, da jeg har omtalte Niels
Mortensen Hamborg i blandt mine aner.
Hilsen
Svend Haakon

Per Nielsen <per_n@mail1.stofanet.dk> skrev i en

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-05-02 12:24

"Sv. Haakon Jensen" <sv-haa@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Forkiølelse, døde den 3 maij i sit Al-
> ders 65. og Ægteskabes 26. Aar.
>
> Håber du kan bruge det. Jeg sender e-mail, da jeg har omtalte Niels
Hej Svend>
Mange tak for hjælpen , det lyder spændende glæder mig til at høre fra dig.

Fra : hpp

Dato : 09-05-02 23:02

Hej Per

Her er mit bud på en oversættelse, der er dog et par ord som jeg ikke
kan læse.

hjemmedøbt Mette Marie, en datter
af Anders Stephansen, bødker på
Bygholm, med sin hustru, Kirsten Jens
datter Schou, Barnet var født d. 7de Maj.

Brylluppet: Corpuleret ,
efter forudgaaende tillysning af Prædike-
stolen Anders Stephansen , født i
Stubberup i Løsning Sogn, p.t. tjenende på
Bygholm og pige Kirsten Jensdatter Schou,
født i Hatting og ligeledes tjenende på Bygholm.
Forlovere vare Anders Bærtelsen og
Jens Broch , begge Huusmænd i Hatting

Niels Mortensen Hamborg:

Han var født i Hatting år 1739,
traadt i ægteskab år 1778 med
sin nu efterlevende Enke, Mette Kirstine
Sørensdatter Bank, med hvilken han
blev Fader til 3 børn , hvoraf 1 søn
og 1 datter ------ ---- som efter 10
dages Sygdom, der begyndte med en stærk
forkiølelse , døde d. 3 maj i sit livs
--- 65. og Ægteskabs 26. Aar.

Jeg er sikker på, at Anders var født i Stubberup og ikke i Sebberup. Der
mangler ganske vist en krussedulle over u'et, men der er et bogstav for
meget til at det kan være Sebberup.

venlig hilsen
Hans Peter Poulsen

http://www.kandu.dk/