e-smith hvad er det ?
Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 04-05-02 21:35

Tjaa jeg tror overskriften siger selv, men her er den lige en gang til. Hvad
er e-smith og hvad bruger man det til ? Jeg har set det omtalt mange steder,
men ikke fundet ud af hvad det er. Jeg har også prøvet at kigge dets
hjemmeside, men det blev jeg ikke meget klogere af.

Mvh.

Mikkel Jørgensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-05-02 22:13

"Mikkel Jørgensen" <mikkel@marjNOSPAM.dk> writes:

> [...]
> men ikke fundet ud af hvad det er. Jeg har også prøvet at kigge dets
> hjemmeside, men det blev jeg ikke meget klogere af.

E-smith er en (lille) Linux-distribution, som efter sigende (jeg har
ikke selv prøvet) skulle være ekstremt let at sætte op.

Den er så vidt jeg forstår primært beregnet som operativsystem på
servere (mailserver, webserver, proxyserver mm.).

Den skulle have indbygget en masse fikse ting, som man kan
administrere vha. et webinterface. Det skulle efter sigende være
vældig godt, hvis man er til den slags.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never kick a man, unless he's down.

Fra : Henning Petersen

Dato : 06-05-02 10:13

On Sat, 04 May 2002 23:12:57 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> E-smith er en (lille) Linux-distribution, som efter sigende (jeg har
> ikke selv prøvet) skulle være ekstremt let at sætte op.

Korrekt.
Smid cd i maskinen og boot maskinen.

> Den er så vidt jeg forstår primært beregnet som operativsystem på
> servere (mailserver, webserver, proxyserver mm.).

Der en mail, web, samba (fil/printer deling) PPPtP server.

> Den skulle have indbygget en masse fikse ting, som man kan
> administrere vha. et webinterface. Det skulle efter sigende være
> vældig godt, hvis man er til den slags.

Vældig let at administrere.

Jeg har en kørende, men har i nogle hensender lidt specielle behov, så
jeg skal ha systemet lagt over på en "normal" distribution.

Men til "normalt" server/internet-gateway er den særdiles velegnet.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-05-02 15:45

Henning Petersen <henning.petersen.020506@hpc.dk> writes:

> Der en mail, web, samba (fil/printer deling) PPPtP server.

Ved du hvilken PPTP-server den bruger? Jeg har kigget lidt på Poptop,
men kan ikke se at den pt. kan bringes til at køre under andet end en
2.2-kerne, og E-Smith bruger vel ikke stadig 2.2, gør de?

--
Jacob - www.bunk.cc
If life gives you lemons, make lemonade.

Fra : Henning Petersen

Dato : 07-05-02 19:03

On Mon, 06 May 2002 16:45:05 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> Ved du hvilken PPTP-server den bruger? Jeg har kigget lidt på Poptop,

Det er jeg ikke klar over - jeg forsøger lige at finde ud af det.

PoPToP v1.1.2

> men kan ikke se at den pt. kan bringes til at køre under andet end en
> 2.2-kerne, og E-Smith bruger vel ikke stadig 2.2, gør de?

Linux version 2.2.19-7.0.8 (root@porky.devel.redhat.com) (gcc version
egcs-2.91.66 19990314/Linux (egcs-1.1.2 release

- så jo det gør den.