Budget PC
Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 04-05-02 12:54

Hej

Jeg skal bygge mig en ny PC, der maksimalt må koste 5000kr. Jeg har i forvejen
skærm, harddisk og grafikkort, så jeg skal altså bruge CPU, bundkort, RAM,
kabinet, lyd- og netkort. Maskinen skal hovedsageligt bruges til surfning,
tekstbehandling og en lille smule spil. Den skal være så lydsvag som muligt.

CPU:
Jeg regner med at bruge en AMD Palomino XP 1600+, som koster omkring 1000kr.
Jeg skal have en lydsvag blæser, nogle forslag?

Bundkort:
Skal ikke være med noget lyd eller net on-board, men skal have IDE (RAID er
ligemeget). Behøves ikke at understøtte SDRam, da jeg vil bruge DDR ram.
Det skal godt og stabilt, og helst ikke kræve bestemte drivere til OS'et.
Jeg overvejer et Abit KG7-Lite til 1058kr. hos B. J. Trading. Er det noget
værd?

Ram:
Som sagt skal det være DDR, men jeg ved ikke om jeg skal købe 256MB Apacer
eller lignende til 800kr. eller 512MB noname til 1200kr. Er der nogen reel
forskel mellem mærke og noname?

Kabinet:
Skal bare være et ATX-miditower, men gerne lydsvagt. Det skal samtidig helst
koste under 1000kr. Jeg er ret blank på det område, hvad siger I?

Lyd- og netkort:
Skal være billige, men virke... Skal helst have Linux drivere.

På forhånd tak for jeres forslag.

Mvh. Jonas

Ps: Hvordan er folks erfaringer med B. J. Trading?

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Leony

Dato : 04-05-02 22:20

"Jonas Due Vesterheden" <jonas@Celeron.vesterheden.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal have en lydsvag blæser, nogle forslag?

Silent Viking er et populært valg.

> Ram:

Hvis du skal overclocke er det vigtigt at købe kvalitets RAM.
Til almindeligt brug tror jeg ikke du vil mærke forskel.

> Kabinet:

Lad for alt i verden være med at købe et Codegen.
Køb Aopen eller Antec/Chieftec.

> Lyd- og netkort:

Netkort = 3com (mon ikke der er Linux drivere til den)
Lydkort = Køb det billigste du kan finde med Linux drivere.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : MaRk

Dato : 05-05-02 13:53

> Lad for alt i verden være med at købe et Codegen.
> Køb Aopen eller Antec/Chieftec.

Hvad er der i vejen med cordegen??

Jeg har selv et cordegen kabinet, og er meget glad for det, men jeg tror
heller ikke jeg har set/prøvet nogen af de andre, hvilke fordele har de??

MaRk

Fra : Leony

Dato : 06-05-02 12:46

"MaRk" <dj-mark@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv et cordegen kabinet, og er meget glad for det, men jeg tror
> heller ikke jeg har set/prøvet nogen af de andre, hvilke fordele har de??

Du får hvad du betaler for.
Codegen koster kun halvdelen af hvad de andre kabinetter koster. Dette
resulterer i en middelmådig psu og et kabinet med meget tynde plader.
Jeg mener ikke det er et direkte dårligt kabinet. Til prisen er det OK, men
hvis man skal investere kan man lige så godt gøre det ordentligt fra først
af.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 05-05-02 12:13

> Den skal være så lydsvag som muligt.
> Jeg skal have en lydsvag blæser, nogle forslag?
> Skal bare være et ATX-miditower, men gerne lydsvagt.

tjek www.webconsult.dk eller www.studiedata.dk for noisecontrol produkter.
Jeg har skiftet blæser i strømforsyningen, på CPU'en og sat to kraftige
kabinetsblæsere på. Alle blæsere er fra Papst. Derefter er kabinettet
polstret med Magic Fleece. Min computer står i køkkenet, men nu er det altså
køleskabet der larmer mest....