Syk sebrafisk
Fra : Åsel Tømmerdal

Dato : 05-02-01 23:43

Hei!

Den ene av mine sebrafisker har blitt syk . Skjellene stritter liksom ut
fra kroppen slik at den ser lodden ut. Dette oppsto en dag etter siste
vannskifte. Hva slags sykdom kan dette være, og hva kan årsaken være. Kan
det være smittsomt. Noen som har gode råd for at fisken skal blir frisk og
for å unngå smitte av de andre fiskene. (Har hatt Tetra Medica general
Tonic Konzentrat i akvariet, og håper at det hjelper, men andre gode råd og
tips om hva som kan ha forårsaket sykdommen mottas med takk slik at jeg kan
unngå dette i fremtiden,)

Lurer også på hvor gamle slike fisk kan bli. Overtok dette akvariet av en
venninne for ca. 2 år siden. Sebrafiskene og en malle har vært der hele
hele tiden, mens 2 platier døde ca. ett år etter at jeg overtok akvariet.

Håper noen kan svare på spørmålene mine!

Hilsen

Åsel (akvarieamatør i Norge)

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 05-02-01 23:57

Hej Åsel

Jeg har lige kopieret et svar Carsten Gall gav for et par dage side på en
tråd med emnet: Bobbleøje slørhale/kuglefisk - Det kunne lyde som noget
tilsvarende.

> Nu er der sket noget med slørhalen, så den er oppustet i hele kroppen. Den
> er blevet lidt sløvere men spiser (næsten) normalt, men den ligner en
> kuglefisk og er så oppustet, at skællene faktisk står ud fra korppen.

Ja, det er der da! Din slørhale har fået bugvattersot.
Når det er kommet så langt at skællene står ud fra kroppen er der
ikke mere at gøre. Fisken vil dø i løbet af et par dage.
Det ser ud som om den spiser, den tager foderet ind i munden, men spytter
det ud igen.
Hvad årsagen er til at den er blevet syg skal jeg ikke kunne sige, ud over
at ensidig fodring
kan være med til at svække fisken, så den bliver modtagelig for sygdommen,
som er flagelatter
som findes i tarmsystemet på alle fisk, men en rask fisk har
modstandskraft nok til at holde dem i skak.
Dårlig vandkvalitet, kan ligeledes være en grund.

Carsten

Du har muligvis været lidt hård ved din fisk ved dit vandskift (skiftet for
meget, for hurtig måske...?) Altså har du svækket den, så fiskens
immunforsvar ikke har kunnet holde sygdommen nede.

Håbe du kan bruge det! - KH Allan