fly-kommunikation, frekvenser
Fra : Fenris

Dato : 04-05-02 11:09

Det hænder når jeg er ude og motionere med min Lumatron FM/AM Walkman,
at jeg opfanger kommunikationer fra fly i luftrummet over mig (går jeg
ud fra...) omkring 107 - 107,5 MHz (Analog tuner). Kan det passe at det
er muligt, eller er det særlige atmosfæriske forhold, nært hængende
højspændingsledninger eller andet?

Det er altid sjovt at tune efter en god sang, og i stedet få slynget
"Good morning, - Ryan Air 7..." og lignende i ørene... (For det meste er
det nu bare en frygtelig masse tal på engelsk over en rimelig dårlig
'forbindelse'). Kan det passe at Vordingborg ligger nær et punkt hvor
flytrafikken skifter kurs? Vi har mange spor med 'knæk' på himlen på
klare dage...

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
Kollegievej 7 - 35 | -------------------------------------------------

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 04-05-02 17:21

"Fenris" <fenris@deathsdoor.com> wrote in message
> [...]
> ud fra...) omkring 107 - 107,5 MHz (Analog tuner). Kan det passe at det
> er muligt, eller er det særlige atmosfæriske forhold, nært hængende

Hvis din radio skal modtage 88-108 Mhz, gør den det ved at lave signalet om
til 10.7Mhz først, før den laver det om til lavfrekvent lyd.
Årsagen er at det er nemt at lave den efterfølgende behandling af signalet
hvis behandlingen kun skal foregå på en frevens.

Signalet bliver flyttet fra 88-108 Mhz til 10.7 Mhz ved at blande et signal
der er 10.7 Mhz højere ind den frekvens der skal modtages.
Dvs. der er indbygget en oscillator (sinus generator) i din modtager, der
kan justeres mellem 107,7 og 119,7 Mhz.
Når to frekvenser blandes i en blander, kommer der to frekvenser ud af
blanderen, nemlig um og differens.
Hvis du har indstillet din radio på 107 Mhz, skal din mellem frekvens
ocillator være indstilet på 117,7 Mhz., og blanderen vil give 224,7 og 10,7
Mhz ud, men da det efterfølgende trin kun kan behandle frekvenser omkring
10,7 Mhz forsvinder 224,7 Mhz signalet.

Men desværre er radioen også følsom over for 'spejl frekvensen' på 128,4
Mhz, da 128,4 -117,7 giver 10,7 mhz. Normalt sidder der et filter i
indganges trinet som reducere følsomheden overfor spejlfrekvensen, men der
er sikkert nogle billige/dårlige radioer som har dårligt spejlselektivitet.

Fly navigationssystemer ligger i området 108 til 118 Mhz, og
Fly radiokommunikation ligger i området 118 til 136 Mhz.

Jeg gætter på den frekvens du har hørt er sikkert 'Copenhagen information'
på 129,475 eller 127,075 Mhz.
Og du kan sikkert kun høre den del af kommunikationen der kommer fra flyene,
hvorimod kommunikationen fra Kastrup ikke går igennem.
Copenhagen information's opgave er at give flyve information til de fly der
ligger under Flyvenivau 195 (ca. 6500m), hvis de ligger uden for de områder
der er kontrolleret af Kastrup, Billund, Karup, Århus, og Ålborg.

Der har også været tilfælde hvor det omvendte var tilfældet, og
navigationssystemer blev forstyret af lokalradioer.

Fra : Fenris

Dato : 05-05-02 11:52

Niels Erik Danielsen <ned@post6.tele.dk> er blandt andet berygtet for i
news:3cd40974$0$18634$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk at have ytret:

> [...]
> er sikkert nogle billige/dårlige radioer som har dårligt spejlselektivitet.

Tilsyneladende. Walkman'en/radioen er så billig som den kan blive.

> [...]
> Og du kan sikkert kun høre den del af kommunikationen der kommer fra flyene,
> hvorimod kommunikationen fra Kastrup ikke går igennem.

Yep. Det var udelukkende signaler fra flyene.
Tak for det udførlige svar! :)

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 05-05-02 11:09

> [...]

> ud fra...) omkring 107 - 107,5 MHz (Analog tuner). Kan det passe at det
> er muligt, eller er det særlige atmosfæriske forhold, nært hængende

Hm.. det lyder lidt underligt.

Til luftfart benyttes 108-137MHz.

Heraf bruges 108-118MHz til navigation (såkaldt VOR - en radiosender på
jorden der bruges af flyene til at bestemme retning fra jordstationen).
Hvis man tuner ind på en af navigationsfrekvenserne, vil man normalt blot
høre morsesignaler der identificerer stationen.

Til radiokommunikation anvendes 118-137MHz - det er fx Kastrup Tower (118,1
MHz) og Copenhagen Approach (119,8MHz), som man kunne forestille sig at Ryan
air ville tale med på de kanter.
Det du eventuelt kan høre, er nok flyene, og ikke jordstationerne, da der
skal være "line of sight" for at kunne høre en sender.

Hvis det virkeligt er et fly du hører på din Walkman, må skalaen altså være
lettere forskudt

Husk at du har tavshedspligt, og alt hvad du hører på sådanne frekvenser må
ikke videregives til andre - kommunikationens eksistens må end ikke røbes af
dig...

Angående skift af kurs omkring Vordingborg, så kan jeg ikke lige sige hvad
det kan skyldes. Jeg har kun VFR-kort over Danmark (anvendes til Visuel
Flyvning), mens trafikflyene følger IFR-reglerne (instrumentflyvning).
En forklaring kan måske være, at hvis man starter fra bane 22 (dvs. retning
ca 220 grader) i Kastrup og holder kursen, så kommer man lidt nord for
Vordingborg. Jeg skal ikke kunne sige om det er naturligt at holde retningen
så længe før der skiftes kurs.

Mvh. Bjarke

Fra : Fenris

Dato : 05-05-02 11:48

Bjarke Dahl Ebert <bebert@worldonline.dk> er blandt andet berygtet for i
news:AA7B8.2283$274.102676@news010.worldonline.dk at have ytret:

> [...]
> ikke videregives til andre - kommunikationens eksistens må end ikke røbes af

ups :)

> [...]
> Vordingborg. Jeg skal ikke kunne sige om det er naturligt at holde retningen

Godt, så er det i hvert fald ikke fordi de tager fejl af den lille flække ca.
2 km. NØ for Vordingborg med stednavnet "Kastrup" :)

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 05-05-02 13:41

> Bjarke Dahl Ebert <bebert@worldonline.dk> er blandt andet berygtet for i
> news:AA7B8.2283$274.102676@news010.worldonline.dk at have ytret:

Nej, ikke nødvendigvis. Nogle FM radiomodtagere kan godt modtage signaler på
en frekvens de f.eks er 21,4 Mhz højere end den man har justeret ind på.

Det kommer vel an på om man har et 'Fly radiotelefonist certifikat', eller
hvad ?
Dengang jeg tog 'Nationalt begrænset fly radiotelefonist certifikat, skulle
jeg riftigt nok skrive under på en tavshedserklæring.

Er der ikke noget med at der er sket en lov ændring så man godt må købe
scannere/radiomodtagere og lytte med på alle mulige frekvenser (Politi, Fly,
etc)?
Gælder denne tavshedserklæring også for folk med scannere ?

retning

Det er lidt langt at holde kursen hvis man f.eks skal vest på ?

> Godt, så er det i hvert fald ikke fordi de tager fejl af den lille flække
ca.
> 2 km. NØ for Vordingborg med stednavnet "Kastrup" :)

Bare roligt, den er for lille til at være med på VFR-Kortet
De eneste byer der er markeret omkring Vordingborg er: Neder vindinge,
Ørslev, Mern, og Lundby.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 05-05-02 21:05

Niels Erik Danielsen told the rest of dk.videnskab:

[...]

> Gælder denne tavshedserklæring også for folk med scannere ?

Da jeg i sin tid (2000) købte min scanner fik jeg at vide af
forhandleren at jeg havde tavshedspligt. Jeg formoder at det stadigvæk
er sådan.
Men for en sikkerheds skyld har jeg lige CP og FUT'et til d.t.r.scanner

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/?index=usenet
"My girlfriend doesn't even know that [I'm married]"

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 05-05-02 21:31

"Niels Erik Danielsen" <ned@post6.tele.dk> writes:

>Er der ikke noget med at der er sket en lov ændring så man godt må købe
>scannere/radiomodtagere og lytte med på alle mulige frekvenser (Politi, Fly,
>etc)?

Jo det har man måttet siden den 1/7-1996.

>Gælder denne tavshedserklæring også for folk med scannere ?

Ja den gør den.

Interesserede kan se en mere udførlig omtale af reglerne
http://www.dkscan.dk/jura.htm

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ivar

Dato : 05-05-02 15:42

Bjarke Dahl Ebert skrev:

> Husk at du har tavshedspligt, og alt hvad du hører på sådanne frekvenser må
> ikke videregives til andre - kommunikationens eksistens må end ikke røbes af
> dig...

Ja, og du skal huske på at man heller ikke må røbe hvilke frekvenser der
bliver benyttet !
Sådan var reglerne, men jeg må indrømme, at jeg ikke ved om de
er blevet ændret i forbindelse med lempelserne ved salg af
radio-modtagere.

Ivar