Solformørkelser i "negative" år
Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 04-05-02 09:46

Som arkæologistuderende er jeg løbet ind i et interessant
problem, der kort sagt består i, at den software jeg har kunnet
finde til udregning af solformørkelser ikke bryder sig om årstal
før år 0. De programmer jeg har kunnet finde, der "bare" kan
vise himmellegmernes placering i forhold til hinanden og
horisonten har jeg kunnet få tilbage til -999, men det er heller
ikke nok (for slet ikke at tale om hvor besværligt det er at
skulle køre flere år igennem manuelt for at lede efter en
solformørkelse).

Er der nogen der kender en måde, hvorpå jeg vil kunne finde ud af
om der har været sol/måneformørkelse et bestemt sted på den
nordlige halvkugle på et tidspunkt der ligger før år 0 ?
--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 04-05-02 14:40

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

> [...]
> ikke nok (for slet ikke at tale om hvor besværligt det er at
> skulle køre flere år igennem manuelt for at lede efter en

Kylling !! Se her hvordan _rigtige_ mænd beregner solformørkelser:

http://www.earthview.com/ages/stonehenge.htm

Det ser ud til at de laang tid før år nul var ganske ferme til selv
at lave deres kalendere over solformørkelser - /uden/ at snyde ved
at bruge en computer.

Men kig ellers her: http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/eclipse.html

Han har en kalender, der går tilbage til -1999 og en over "længere"
solformørkelser, der går tilbage til -2999. Han nævner ikke hvilken
software, han bruger, men der er del referencer. Han inviterer folk
til at skrive, hvis de har et bestemt år, de gerne vil have beregnet
solformørkelser for.

Med hensyn til måneformørkelser kender jeg ikke nogen kalender, men
jeg er villig til at vædde en kasse øl pr år på, at der har været
måneformørkelse i år -1000, -1001, -1002 osv. Der er nemlig måne-
formørkelse ca. et par gange om året. Vi er bare blevet for meget
bymennesker til at lægge mærke til det.

-Claus

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 05-05-02 10:33

Claus Rasmussen wrote:

<snip>
> [...]
>
> Det ser ud til at de laang tid før år nul var ganske ferme til
> selv at lave deres kalendere over solformørkelser - /uden/ at

Som arkæologistuderende må jeg nok påpege at lige netop /den/
teori ikke er den mest populære i vor ende af videnskaben, men
lad nu det ligge...

> [...]
> referencer. Han inviterer folk til at skrive, hvis de har et
> bestemt år, de gerne vil have beregnet solformørkelser for.

Perfekt

Så skal jeg bare lige have tid til at læse det hele igennem...

> [...]
> nemlig måne- formørkelse ca. et par gange om året. Vi er bare
> blevet for meget bymennesker til at lægge mærke til det.

*Mon* ikke, her fra NV kan jeg knapt nok se stjernerne på en
skyfri vinteraften...

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-05-02 20:05

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> mælte sligt:

>Som arkæologistuderende må jeg nok påpege at lige netop /den/
>teori ikke er den mest populære i vor ende af videnskaben, men
>lad nu det ligge...

Sådan er det jo ofte. Men hvad *er* der egentlig af plausible teorier om
Stonehenges funktion?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»Personligt tror jeg også, der var en såkaldt UFO indblandet,
som måske kan have trukket ham væk fra jorden og fløjet ham væk.

Fra : kautaq

Dato : 06-05-02 00:02

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> Thomas Alexander Frederiksen:

> Sådan er det jo ofte. Men hvad *er* der egentlig af plausible teorier om
> Stonehenges funktion?

Så vidt jeg ved er der ingen, ud over en masse vrøvl og
religiøse forestillinger.
Men det gør det ikke mindre mærkeligt at de såkaldte
"blå sten" er transporteret helt fra Wales til det
sydlige England for flere tusind år siden.

Hvis de da er det:
http://www.ancient-astronomy.dk/febmag02.htm

Ang. arkæoastronomi, så har det ikke været muligt at finde
forhistoriske bygninger i Danmark af nogen art, der uden nogen
som helst tvivl, viser tegn på at de har været brugt til
soldyrkelse.
Dog er der nogen der påstår at der findes et anlæg i
Hareskoven, hvor man kan spotte midvinter og midsommer
ved hjælp af stensætninger og rester af bålpladser.

På de britiske øer findes der en del eksempler på monumenter
der uden nogen som helst tvivl har haft den funktion at solen
ved jævndøgn lyser ind ad en sprække i fx en stendysse.
Hvad formålet med en sådan konstruktion er, kan kun blive
rene gætterier. Logisk nok var det vigtigt for befolkningen
på de nordlige breddegrader at vide hvornår det er tid til
dyrke jorden, men derfra og så til at komme med alle mulige
overfortolkninger om hvad anlæggene har været brugt til, er
der langt.

Jeg synes selv at emnet er overordenligt interessant og jeg
har klatret rundt i de himmerlanske bakker med kort og kompas
for at finde tegn på at vores forfædre byggede høje med det
formål at kunne spotte jævndøgn.
I mange tilfælde har jeg fundet punkter der viser ret
præcise vinkler på 45, 90 og 135 grader (midsommer, jævndøgn
og midvinter) og det er ikke fra tilfældige punkter i
landskabet, det er fra enkeltstående og i landskabet meget
dominerende kæmpehøje jeg har brugt som udgangspunkt.

Så længe der ikke er konkrete og utvetydige beviser for
at bronzealderfolket og stenalderfolket byggede monumenterne
efter hvor solen stod på himlen eller i horisonten, bliver
det meget hurtigt til de rene gætterier.
Jeg er også bange for at forskere der kaster sig ud i det,
bliver sat i bås med folk der forsker i UFOer.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 06-05-02 17:51

kautaq wrote:

<snip>
> [...]
> dyrke jorden, men derfra og så til at komme med alle mulige
> overfortolkninger om hvad anlæggene har været brugt til, er
<snip>

Der er også en del forklaringer af religionsmæssig karakter,
eksempelvis passer fældningstidspunkt og retning for de danske
egekistegrave meget godt til at de er lagt så den døde "kigger
på solen". Det er desværre ikke et emne jeg har det store
indblik i.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-05-02 19:23

kautaq wrote:

> http://www.ancient-astronomy.dk/febmag02.htm

Wow. Fed side.

Men der står ikke noget om Stonehenge og solformørkelser - men
det kan være det kommer i det planlagte kapitel om crack-pot
teorier

-Claus

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-05-02 19:44

kautaq wrote:

> [...]
> dyrke jorden, men derfra og så til at komme med alle mulige
> overfortolkninger om hvad anlæggene har været brugt til, er

Det med at vide, hvornår jorden er tjenlig, har intet med
sol eller månestillinger at gøre, og følger iøvrigt ikke
disse.
Så det er bestemt en skrøne, men kan da have kultisk
betydning for, hvornår "man" måtte gøre det, men det
virker ikke sansynligt for en så vigtig funktion.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-05-02 01:28

"Erik G. Christensen" wrote:

> Det med at vide, hvornår jorden er tjenlig, har intet med
> sol eller månestillinger at gøre, og følger iøvrigt ikke
> disse.

Sandt nok. Men selv »primitive« kulturer må vel have bemærket at
Solen står højere på himlen om sommeren end om vinteren, og derfra
er der måske ikke så langt til at undersøge *hvornår* solhøjden er
allerstørst (sommersolhverv).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : kautaq

Dato : 19-05-02 21:40

On 06 May, kautaq@post2.tele.dk wrote:

> Dog er der nogen der påstår at der findes et anlæg i
> Hareskoven, hvor man kan spotte midvinter og midsommer
> ved hjælp af stensætninger og rester af bålpladser.

Her er noget mere af samme skuffe:
http://www.it-gymnasiet.net/ale/stenhed.htm

Hvad siger I til den :-?