Er fastprisen på adsl i fare?
Fra : Gert Philipsen

Dato : 04-05-02 07:47

Er der nogen, der ved om TDC vurderer at gå bort fra fastpris?

Jeg har netop læst følgende to artikler på http://nettavisen.no
http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=9&item=211923
og
http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=9&item=212292

Hvis jeg forstår dem rigtigt bliver jeg faktisk forvirret.
I den ene tales der om, at udbyderne taber penge fordi de ikke for dækket
deres omkostninger ved transatlantiske overførsler.
Jeg forstår godt, at der kan være tale om et virkeligt hårknude problem for
udbyderen, hvis dette er tilfældet. Og så er der vel kun en vej:
Fastprismodellen forsvinder?

I de anden argumenteres der imidlertid for, at udbredelsen af adsl skal være
langt større før den bliver økonomisk attraktiv for udbyderne.
Hvis dette er tilfældet, er fastprismodellen vel sikret - i hvertfald i
overskuelig fremtid?

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-05-02 08:43

On Sat, 4 May 2002 08:47:17 +0200, "Gert Philipsen" <gert@lite.dk>
wrote:

>Er der nogen, der ved om TDC vurderer at gå bort fra fastpris?

Hvorfor tror du det?

>Jeg har netop læst følgende to artikler på http://nettavisen.no

Min første tanke, hvad har nettavisen.no af intersant info om TDC,,,

>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=9&item=211923
>og
>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=9&item=212292

Jeg ser ikke et ord om TDC i de to artikler, der tales om Telenord, og
forhold i Norge, så jeg har svært ved at se sammenhængen med TDC der
oprere i Danmark,,,

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Gert Philipsen

Dato : 04-05-02 09:01

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ser ikke et ord om TDC i de to artikler, der tales om Telenord, og
> forhold i Norge, så jeg har svært ved at se sammenhængen med TDC der
> oprere i Danmark,,,

Der tales om udbyderens - tilsyneladende variable - omkostninger ved
transatlantiske overførsler. Det er dét, jeg frygter, der kan bringe
fastprismodellen i fare.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-05-02 09:29

On Sat, 4 May 2002 10:01:29 +0200, "Gert Philipsen" <gert@lite.dk>
wrote:

>Der tales om udbyderens - tilsyneladende variable - omkostninger ved
>transatlantiske overførsler. Det er dét, jeg frygter, der kan bringe
>fastprismodellen i fare.

Det er naturligvis krafter der også gælder for Danmark.
Hvad er markedsprisen for ADSL i Norge?

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 04-05-02 10:43

Ivar Madsen wrote:

> Det er naturligvis krafter der også gælder for Danmark.
> Hvad er markedsprisen for ADSL i Norge?

"Small (384/128 kbps)kr. 450,-
Medium (704/128 kbps)kr. 550,-
Large (1024/256 kbps)kr. 750,-
Xlarge (2048/256 kbps)kr. 1.150,-"

I følge http://www.adsl.no/privat.asp?page=1165,1168,1229&lang=1

(( Flemming ))
--
Flemming Mahler Larsen, Online Technology @ TDC Internet
http://card.netfactory.dk/ , +45 3552 6452

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-02 12:29

"Gert Philipsen" <gert@lite.dk> writes:

>Er der nogen, der ved om TDC vurderer at gå bort fra fastpris?

Jeg tror, at alle ISP'er gerne vil væk fra fastprismodellen,
hvis de ikke har et så bredt kundesegment, at de små betaler
for de store.

> [...]
>langt større før den bliver økonomisk attraktiv for udbyderne.
>Hvis dette er tilfældet, er fastprismodellen vel sikret - i hvertfald i

Eksempel: én storforbruger koster udbyderen 5.000 kr om måneden
i trafik, men han kun betaler kun 800 kroner. Det giver logisk
nok et underskud på *mindst* 4.500 kroner.

Ergo skal der en lang række småforbrugere til at dække det ind
igen.

Hvis antallet af småforbrugere, der i praksis betaler en ret
stor overpris og indirekte betaler storforbrugernes trafik, er
så stort, at det samlet giver overskud, er det et hit.

Hvis det ikke er tilfældet, eller hvis småforbrugerne får et
billigere alternativ hos en non-flatrate udbyder, så vælter
forudsætningerne for flatrate-forretningsmodellen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-05-02 12:36

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> skrev i en meddelelse
> én storforbruger koster udbyderen 5.000 kr om måneden
> i trafik

Jamen jeg har da ellers læst på news at trafik er gratis for udbyderen
?? [...]

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-02 12:36

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

>Jamen jeg har da ellers læst på news at trafik er gratis for udbyderen
>?? [...]

Nu med clueless brugere uden forstand på internettrafik

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-05-02 12:50

On Sat, 4 May 2002 13:35:52 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Jamen jeg har da ellers læst på news at trafik er gratis for udbyderen
>?? [...]

Det kan den også være i nogle tilfælde, i andre tilfælde så koster den
for udbyderen.
Når vi taler udbyder at ADSL i Danevang, du kan ikke tage en
udtagelse fra usenet og bare generalisere den til ligende diskutioner,
dels kan den komme fra udvidene personer, dels kan det være tilfældet
i nogle tilfælde, og ikke i andre tilfælde som ligner meget.

--
MvH Ivar der bare ikke kunne lade en sådan provokation stå
ukommenteret hen,,,

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-05-02 14:08

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev....

> Jamen jeg har da ellers læst på news at trafik er gratis for
> udbyderen

ISP'ere køber deres netadgang hos backbone udbydere. Det er ikke
billigt og slet ikke gratis.

Backbone udbydere har aftaler med hinanden om at transportere
hinandens trafik. Det er måske dette 'noget-for-noget' princip nogen
har opfattet som 'gratis'.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-05-02 14:40

On Sat, 04 May 2002 13:07:50 GMT, "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk>
wrote:

>ISP'ere køber deres netadgang hos backbone udbydere. Det er ikke
>billigt og slet ikke gratis.

Det ved Martin udmærket godt, det var en ren provokation han kom med.

>Backbone udbydere har aftaler med hinanden om at transportere
>hinandens trafik. Det er måske dette 'noget-for-noget' princip nogen
>har opfattet som 'gratis'.

Det er ikke det Martin havde i tankerne,,,

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-05-02 16:34

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev....

> Det ved Martin udmærket godt,

Udtalelsen undrede mig da osse en del, for Martin har sædvanligvis
tjek på tingene.

> det var en ren provokation han kom med.

Okay, sikkert noget jeg ikke har fulgt med i.