SCSI??
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 04-05-02 03:43

Hejsa NG,

Hvordan får jeg gang i min nye SCSI disk, jeg kan ikke mounte den? Det er en
Adaptec AIC7880 controller indbygget i bundkortet med en enkelt disk på. Jeg
har Woody kørende på en ide disk og vil gerne flytte /home , /var m.m. over
på SCSI disken.

En enkelt siger at, at der mangler noget i kernen, men kan ikke sige hvad.
Her er lidt info:

devbox:/# cat /boot/config-2.4.18 | grep SCSI
CONFIG_SCSI=y
CONFIG_SCSI_DEBUG_QUEUES=y
CONFIG_SCSI_MULTI_LUN=y
CONFIG_SCSI_CONSTANTS=y
CONFIG_SCSI_AIC7XXX_OLD=y
CONFIG_SCSI_SYM53C8XX=y
CONFIG_SCSI_NCR53C8XX_DEFAULT_TAGS=4
CONFIG_SCSI_NCR53C8XX_MAX_TAGS=32
CONFIG_SCSI_NCR53C8XX_SYNC=20
CONFIG_CD_NO_IDESCSI=y

Jeg er jomfru udi SCSI verdenen, så oversæt evt. fine gloser

PS.: Jeg prøvede at installere woody direkte på SCSI disken og det fungerede
fint... Bortset fra at min gamle computer ikke vil boote fra SCSI (den
fylder skærmen med "01 01" hvis jeg kobler IDE diske fra).

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 04-05-02 04:13

In article <aavi0m$f2p$1@sunsite.dk>, Tonni Aagesen wrote:
> [...]
> på SCSI disken.
>
> En enkelt siger at, at der mangler noget i kernen, men kan ikke sige hvad.

Hvis du nu udbryder `dmesg`, finder den så controlleren/disken? - ellers
så mangler du jo nok noget i kernen, ja :).

Du har styr på at lave partitioner / formatere dem?

> [...]
> fint... Bortset fra at min gamle computer ikke vil boote fra SCSI (den
> fylder skærmen med "01 01" hvis jeg kobler IDE diske fra).

Err .. ved jeg ikke hvofor. Det 'burde' jo du, mbr og al det snask
ligger hvor det skal?

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 04-05-02 11:41

"Daniel V. Pedersen" <daniel@rtfm.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du nu udbryder `dmesg`, finder den så controlleren/disken? - ellers
> så mangler du jo nok noget i kernen, ja :).

SCSI subsystem driver Revision: 1.00
(scsi0) <Adaptec AIC-7880 Ultra SCSI host adapter> found at PCI 0/13/0
(scsi0) Wide Channel, SCSI ID=7, 16/255 SCBs
(scsi0) Downloading sequencer code... 436 instructions downloaded
scsi0 : Adaptec AHA274x/284x/294x (EISA/VLB/PCI-Fast SCSI) 5.2.4/5.2.0
<Adaptec AIC-7880 Ultra SCSI host adapter>
Vendor: QUANTUM Model: XP39100W Rev: LX80
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Attached scsi disk sda at scsi0, channel 0, id 4, lun 0
(scsi0:0:4:0) Synchronous at 40.0 Mbyte/sec, offset 8.
SCSI device sda: 17781520 512-byte hdwr sectors (9104 MB)
sda: sda1 sda2 sda3 sda4 < sda5 sda6 sda7 sda8 sda9 >

> Du har styr på at lave partitioner / formatere dem?

Jep.

> Err .. ved jeg ikke hvofor. Det 'burde' jo du, mbr og al det snask
> ligger hvor det skal?

Tja det tro jeg da ...

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-05-02 11:13

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> Her er lidt info:
>
> devbox:/# cat /boot/config-2.4.18 | grep SCSI

Ser godt nok ud. Mest af nysgerrighed: Hvorfor bruger du den gamle AIC7XXX
og ikke den nye (jeg har selv en helt anden controller, så jeg kender ikke
Adaptecs). Har du to controllere aller hvad, siden du også har inkluderet
SYM53C8XX?

Hvad har du i /proc/scsi/*? Hvad siger dmesg om din controller?

> PS.: Jeg prøvede at installere woody direkte på SCSI disken og det
> fungerede fint... Bortset fra at min gamle computer ikke vil boote fra
> SCSI (den fylder skærmen med "01 01" hvis jeg kobler IDE diske fra).

Boot fra SCSI-controller kræver at BIOS'en har SCSI-boot support eller en
boot-bios på SCSI-controlleren. Hvis du ikke har nogen af delene, skal du
boote fra IDE. Har du en af delene, er problemet nok, at lilo ikke kender
BIOS'ens diskrækkefølge; så skal du have:

disk=/dev/sda
bios=0x80

Hvis hda er første disk, 0x81, hvis den er anden disk, 0x82 hvis...

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-05-02 11:21

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> writes:

> [...]
> Adaptecs). Har du to controllere aller hvad, siden du også har inkluderet

Der findes 3 drivere der alle virker med de fleste
{SYM,NCR}53C8XX-kort. Hvis kernen har alle drivere vil den prøve dem i
rækkefølgen sym53c8xx, ncr53c8xx, aic7xxx. Der er vist nogle kort der
ikke virker med alle driverne.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and the it
peter@makholm.net | breaks you heart. And if Antartcica doesn't do it

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-05-02 11:45

Peter Makholm wrote:

> [...]
> {SYM,NCR}53C8XX-kort. Hvis kernen har alle drivere vil den prøve dem i
> rækkefølgen sym53c8xx, ncr53c8xx, aic7xxx. Der er vist nogle kort der

Ja, men han skriver jo netop, at han har en Adaptec. Nuvel så er din pointe
med at de alle prøves men ingen skade gør jo ganske rigtig.

/Rasmus

Mommy, mommy! The garbage man is here!
Well, tell him we don't want any!
-- Groucho Marx

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 04-05-02 11:58

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har du i /proc/scsi/*?

Jeg har:

tonni@devbox:/proc/scsi/aic7xxx$ ls
0

tonni@devbox:/proc/scsi$ cat scsi
Attached devices:
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 04 Lun: 00
> [...]

sda: sda1 sda2 sda3 sda4 < sda5 sda6 sda7 sda8 sda9 >

> Boot fra SCSI-controller kræver at BIOS'en har SCSI-boot support eller en

Der er boot-bios på SCSI-controlleren.

> [...]
>
> disk=/dev/sda
> bios=0x80
>
> Hvis hda er første disk, 0x81, hvis den er anden disk, 0x82 hvis...

Oki, det kigger jeg lige på...

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 04-05-02 12:10

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har:
>
> tonni@devbox:/proc/scsi/aic7xxx$ ls
> 0

devbox:/proc/scsi/aic7xxx# cat 0
Adaptec AIC7xxx driver version: 5.2.4/5.2.0
Compile Options:
TCQ Enabled By Default : Disabled
AIC7XXX_PROC_STATS : Disabled

Adapter Configuration:
SCSI Adapter: Adaptec AIC-7880 Ultra SCSI host adapter
Ultra Wide Controller at PCI 0/13/0
PCI MMAPed I/O Base: 0xfe4ff000
Adapter SEEPROM Config: SEEPROM not found, using defaults.
Adaptec SCSI BIOS: Disabled
IRQ: 11
SCBs: Active 0, Max Active 1,
Allocated 31, HW 16, Page 255
Interrupts: 62
BIOS Control Word: 0x0000
Adapter Control Word: 0x0000
Extended Translation: Disabled
Disconnect Enable Flags: 0xffff
Ultra Enable Flags: 0x0010
Tag Queue Enable Flags: 0x0000
Ordered Queue Tag Flags: 0x0000
Default Tag Queue Depth: 8
Tagged Queue By Device array for aic7xxx host instance 0:
{255,255,255,255,255,255,255,255,255,255,255,255,255,255,255,255}
Actual queue depth per device for aic7xxx host instance 0:
{1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1}

Statistics:

(scsi0:0:4:0)
Device using Wide/Sync transfers at 40.0 MByte/sec, offset 8
Transinfo settings: current(12/8/1/0), goal(12/8/1/0), user(12/15/1/0)
Total transfers 6 (6 reads and 0 writes)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : MHJ

Dato : 05-05-02 09:49

Det med en fyldt skærm med 1 taller tyder på at biosen ikke var sat til at
boote fra SCSI.

Ser det ofte.

MVH
Morten

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 04-05-02 13:08

> Hejsa NG,
>
> Hvordan får jeg gang i min nye SCSI disk, jeg kan ikke mounte den?

Problemet er løst uden at jeg dog kan sætte fingeren på hvorfor... Jeg må ha
gjort noget forkert før

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>