Ny handicapbil efter 6 år?
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 04-05-02 00:01

Vi kom lige til at diskutere om man skal søge ny bil efter 6 år, eller
må man gerne køre videre, hvis man er glad for bilen. Og den ellers
fungerer som den skal.

Man har jo ret til at søge om udskiftning, men er det et krav?

At en anden handicappet ikke må overtage bilen, er jo egentlig
urimeligt, men sådan er reglerne jo

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-05-02 07:11

Karl Ejnar Christensen wrote:
> [...]
> fungerer som den skal.
>
> Man har jo ret til at søge om udskiftning, men er det et krav?

Nej det er ikke et krav
Er man glad for bilen, og den gør det godt, så kører man blot videre

> At en anden handicappet ikke må overtage bilen, er jo egentlig
> urimeligt, men sådan er reglerne jo

Tjo, men da en invalidebil jo netop skal løse et ellers uløseligt
transportbehov, så er det også vigtigt, at den fungerer upåklageligt -
hver gang. Og efterhånden som bilen bliver ældre, øges risikoen for
driftsproblemer o.s.v.
Så på den vis er der en vis fornuft i, at de biler som kommuner/amter
bevilger til handicappede også kan leve op til formålet: at være
transportmiddel for den enkelte.
Perioden på 6 år er IMO rimelig, idet dagens biler udmærket kan holdes
trillende i de første 6 år uden de store reparationer... (Bortset fra
den nye Lada 111 som FDM lige har givet et skud for boven...)

At bilen ved udskiftning ikke kan overtages af en anden handicappet er
også fornuftigt.
Er der tale om en handicappet som kan få tilskud til bil, hvorfor skulle
vedkommende så vælge en 6 år gammel bil når der kan leveres en fabriksny
til samme månedlige afdrag....?
Er der tale om en handicappet som ikke kan få tilskud til bil, så synes
jeg det er rimeligt at vedkommende skal betale afgift på lige fod med
andre.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 05-05-02 22:47

"Søren C. Fischer" skrev

> [...]
skulle
> vedkommende så vælge en 6 år gammel bil når der kan leveres en

Nej det kan jeg da godt se, men jeg mente nu mest, at det
samfundsmæssigt er urimeligt, at ellers brugbare handicap-biler "går
tabt"
Dette gælder især, hvis det er en nyere bil, der af en eller anden grund
ikke længere bruges af den handicappede, f.eks hvis beviling bortfalder,
eller hvis vedkommende dør.

> Er der tale om en handicappet som ikke kan få tilskud til bil, så
synes
> jeg det er rimeligt at vedkommende skal betale afgift på lige fod med
> andre.

Måske nok, men hvilken afgift, skal betales. Hvis han/hun ikke har
bevilling, må vedkommende vel ikke overtage bilen, som den er. Så skal
bilen vel registreres enten som varevogn eller 10-pers. bus. Det
billigste er som varevogn, og så er der også mere plads. Der skal så
bare monteres et gitter, der kan vippes til side, hvis brugeren skal
køre bilen.
Skal den være 10-p bus, så kommer de mange sæder nok i vejen.

Min holdning er, at når plejehjem kan overtage bilen uden afgift (og
uden at den opstoles), burde en anden handicappet også kunne. Der kunne
jo være andre, der må kæmpe i 4 år for at få en beviling, ligesom vi har
gjort.

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-05-02 06:59

Karl Ejnar Christensen wrote:
> Nej det kan jeg da godt se, men jeg mente nu mest, at det
> samfundsmæssigt er urimeligt, at ellers brugbare handicap-biler "går
> tabt"

Det er vi så evigt enige i!

> [...]
> uden at den opstoles), burde en anden handicappet også kunne. Der
> kunne jo være andre, der må kæmpe i 4 år for at få en beviling,

Du har ret, og det er bestemt ikke hensigtsmæssigt at man skal slås så
længe for at få sin bevilling.
Omvendt så mener jeg heller ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at
begynde at gradbøje f.eks. væsentligheds-kriteriet således at der
indføres en ny gruppe: du kan købe en invalidebil, men du kan ikke få
bevilling.
Hvordan ville du have at man skulle skelne? Og hvem skulle skelne...?
Vi kan jo ikke ha' et system hvor nogle kan slippe for afgift fordi de
selv synes at det vil være rimeligt...