Skift af root password
Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-05-02 13:28

Høp :)

I går skiftede jeg mit root password til et nyt. I dag konstaterer jeg så
at både det gamle og det nye virker efter hensigten. Er det normal
opførsel?

--
Christian Jørgensen | The knack of flying is learning how to throw
http://www.razor.dk | yourself at the ground and miss.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-05-02 13:55

Christian Joergensen skrev:

> I går skiftede jeg mit root password til et nyt. I dag konstaterer
> jeg så at både det gamle og det nye virker efter hensigten. Er det
> normal opførsel?

Det lyder skummelt. Hvilket OS snakker vi om? Og hvordan skiftede
du password? Og ikke mindst: er der andre passwords end de to, der
virker?

// Klaus

Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-05-02 14:13

On Fri, 03 May 2002 14:55:04 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det lyder skummelt. Hvilket OS snakker vi om? Og hvordan skiftede du
> password? Og ikke mindst: er der andre passwords end de to, der virker?

Debian GNU/Linux unstable.

Som root skrev jeg:

   # passwd

--
Christian Jørgensen | I invented the cordless extension cord
http://www.razor.dk |

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-05-02 14:17

Christian Joergensen wrote:

> Som root skrev jeg:
>
> # passwd

Utroligt. Er du SIKKER på, at begge passwords virker, når du logger ind
på consollen ? Altså log helt ud af maskinen fra alle terminaler, X og
hvad du ellers har kørende og prøv igen.

Ellers kig i filerne /etc/passwd og /etc/shadow og se, om der skulle
være to linier med 'root'. Se også lige på datoen på filerne.

-Claus

Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-05-02 14:22

On Fri, 03 May 2002 15:17:18 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> Utroligt. Er du SIKKER på, at begge passwords virker, når du logger ind
> på consollen ? Altså log helt ud af maskinen fra alle terminaler, X og
> hvad du ellers har kørende og prøv igen.

Been there, done that.

> Ellers kig i filerne /etc/passwd og /etc/shadow og se, om der skulle
> være to linier med 'root'. Se også lige på datoen på filerne.

# cat /etc/shadow |grep root |wc -l
1

# cat /etc/passwd |grep root |wc -l
1

--
Christian Jørgensen | The difference between theory and practice is that in
http://www.razor.dk | theory there is no difference between theory and

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-02 14:39

Den Fri, 03 May 2002 15:22:13 +0200 skrev Christian Joergensen:

>Been there, done that.

># cat /etc/shadow |grep root |wc -l
> 1
>
># cat /etc/passwd |grep root |wc -l
> 1

Endnu en gang uddeles "Useless use of cat award".

Hvad er der i vejen med:
$ grep root /etc/passwd | wc -l
eller endnu bedre:
$ grep -c root /etc/passwd

Mvh
Kent

Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-05-02 14:45

On Fri, 03 May 2002 15:39:17 +0200, Kent Friis wrote:

> Endnu en gang uddeles "Useless use of cat award".

Takker ærbødigst :)

[snip - takketale]

Skal nok huske det frem over.

--
Christian Jørgensen | Pity the poor egg: it only gets laid once.
http://www.razor.dk |

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-02 14:41

Den Fri, 03 May 2002 15:12:34 +0200 skrev Christian Joergensen:

>Debian GNU/Linux unstable.
>
>Som root skrev jeg:
>
>   # passwd

Du er sikker på at dit 8-tegns password er forskelligt fra det gamle? Da
systemet ikke skriver stjerner, når man indtaster passwordet, kan det
være svært at se hvornår der ikke kan være flere tegn i
indtastningsfeltet.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-05-02 14:43

On Fri, 03 May 2002 15:41:23 +0200, Kent Friis wrote:

> [...]
> systemet ikke skriver stjerner, når man indtaster passwordet, kan det
> være svært at se hvornår der ikke kan være flere tegn i

Der er 8 tegn i det gamle, og 16 i det nye, hvoraf de første 8 er ens.

--
Christian Jørgensen | Do not look into the laser with remaining eye!
http://www.razor.dk |

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-02 14:44

Den Fri, 03 May 2002 15:42:51 +0200 skrev Christian Joergensen:

>Der er 8 tegn i det gamle, og 16 i det nye, hvoraf de første 8 er ens.

Som jeg forsøgte at sige, der kan kun være otte tegn i indtastnings-
feltet.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-05-02 14:47

On Fri, 03 May 2002 15:44:29 +0200, Kent Friis wrote:

> Som jeg forsøgte at sige, der kan kun være otte tegn i indtastnings-
> feltet.

Så er gåden løst :)

Tak for hjælpen.

--
Christian Jørgensen | If you need a screwdriver,
http://www.razor.dk | use the general purpose hammer.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-05-02 20:05

Christian Joergensen wrote:

> Der er 8 tegn i det gamle, og 16 i det nye, hvoraf de første 8 er ens.

Den klassiske er at starte med at taste "password" som er præsis 8 tegn,
alt andet herefter er ligegyldigt :)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-05-02 14:23

Christian Jørgensen skrev:

> Debian GNU/Linux unstable.
>
> Som root skrev jeg:
>
>    # passwd

Hrm!

// Klaus

Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-05-02 14:33

On Fri, 03 May 2002 15:23:04 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hrm!

Lyder betryggende :)

--
Christian Jørgensen | What is a magician but a practicing theorist?
http://www.razor.dk |

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 03-05-02 14:36

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Det lyder skummelt. Hvilket OS snakker vi om? Og hvordan skiftede
> du password? Og ikke mindst: er der andre passwords end de to, der
> virker?

Og er de to passwords forskellige på de første 8 pladser?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-05-02 14:40

On Fri, 03 May 2002 15:36:26 +0200, Peter Dalgaard BSA wrote:

> Og er de to passwords forskellige på de første 8 pladser?

Nej. Det burde da ikke have noget at sige?

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 03-05-02 14:44

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> writes:

> Nej. Det burde da ikke have noget at sige?

Jo.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-05-02 17:47

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Jo.

Hvordan? Det har ingen betydning for mig.

<bruger 'test' oprettes og gives et kodeord på 8 tegn>
moffe@grignard:/tmp# su - test
Password: <8-tegnskodeord>
bash-2.05$ exit
logout
moffe@grignard:/tmp# su - test
Password: <8-tegnskodeord+et ekstra tegn>
su: incorrect password
<kodeord skiftes til 9 tegn - de første 8 tegn er magen til de første - fra
en root-konsol (ellers brokker den sig over at kodeordet ligner det gamle
for meget)>
moffe@grignard:/tmp# su - test
Password: <8-tegnskodeord>
su: incorrect password
moffe@grignard:/tmp# su - test
Password: <9-tegnskodeord>
bash-2.05$

Så jeg ser ingen tegn på, at to kodeord, der er ens på de første 8 tegn,
begge kan bruges...

(RedHat 7.2)

/Rasmus

Mommy, mommy! The garbage man is here!
Well, tell him we don't want any!
-- Groucho Marx

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-05-02 18:18

Rasmus =?ISO-8859-15?Q?B=F8g?= Hansen <moffe47@hotmail.com> writes:

> Hvordan? Det har ingen betydning for mig.

Jeg mener at det med gamle 'crypt' password kun er de først 8 tegn der
gælder, mens de nye md5 passwords bruger alle tegn.

--
Kim Hansen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-05-02 14:53

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Og er de to passwords forskellige på de første 8 pladser?

Godt tænkt ! Den er jeg selv blevet bidt af engang

-Claus