Ang Bornholm
Fra : Smit

Dato : 03-05-02 07:44

Hej Gruppe

Jeg blev spurgt, den anden dag, hvor Bornholm egentlig havde hørt til
Danmark men måtte blive personen svar skyldig. Er der nogen her som kan
oplyse min uvidenhed.

venlig Hilsen

Smit

Fra : Svend Tingleff

Dato : 03-05-02 17:19

Prøv lige at stille spørgsmålet igen.

Fra : Smit

Dato : 04-05-02 17:05

Der skulle selvfølgelig have stået hvor længe.

Smit

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-05-02 06:09

"Smit" skrev:
> Jeg blev spurgt, den anden dag, hvorlænge
> Bornholm egentlig havde hørt til Danmark . . . .

Det er svært at svare kort på, fordi Skåne og
Bornholm sammen har været dansk meget længe.
Men der har også været afbrydelser:

Ca.1150 opfører den danske kongemagt Lilleborg,
som afløser for Gamleborg.
1149 måtte kongen afgive tre af de fire herreder til
Lunds ærkebispesæde, som ca.1250 byggede
Hammershus og med vendernes hjælp i 1259
stormede Lilleborg, hvorved Rønne Herred også
blev indtaget. I over 200 år frem til 1525 var
Hammershus underlagt bispestolen, hvorefter
Frederik 1. gav Bornholm som len til lübeckerne
i 50 år som løn for fordrivelse af Christian 2.
Siden var øen dansk len frem til enevælden.
.. . . . 1645 erobrede Sverige Bornholm, der dog
ved freden forblev dansk. Efter en revanchekrig
måtte Danmark ved Roskildefreden i 1658 afstå
Bornholm til svenskerne. Ved bornholmernes snilde
blev de svenske soldater på Hammershus samme
år løbet over ende, og ved et gavebrev overgav de
øen til Frederik 3. som hans første egentlige
enevoldsrige. . . . .
(klip og pluk fra SDE
- den Store Danske Encyklopædi)

Mvh.