Solen >> rød kæmpe
Fra : Thomas

Dato : 02-05-02 23:18

Hej

1) Jeg har læst (www.dr.dk/videnskab/) at når solen en gang bliver til en
rød kæmpe stjerne, vil den være det i ca 100 millioner år, før den kolapser
helt, jeg forstår dog ikke helt hvordan den kan have energi til være en "rød
kæmpe" i så mange år ?

2)Vil solen udsende et "Gammablink" når den dør og vil solen ende som et
sort hul ?

mvh

Thomas

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-05-02 04:36

Thomas wrote:

> [...]
> rød kæmpe stjerne, vil den være det i ca 100 millioner år, før den
> kolapser helt, jeg forstår dog ikke helt hvordan den kan have energi til

100 millioner år er ret kort tid i astonomisk sammenhæng. Solen er i dag
en 4-5 milliarder år gammel, og det vil blive ved med at være en gul
mellemklassestjerne i endnu en 4-5 milliarder år. Dvs. at dens fase som
rød kæmpe vil strække sig over ca. 1% af dens samlede levetid som aktiv
stjerne.

En stjerne bliver til en rød kæmpe, når den løber tør for sit primære
brændstof brint i kernen. Så vil fusionsprocessen bevæge sig længere op
i solen, hvor der stadig er brint og fortsætte der. Det får solen til at
svulme op. Men energien kommer altså stadig fra forbrænding af brint som
i dag.

Senere vil den skifte til at brænde helium. Det sker med et ordenligt
brag, der kaster en del af de ydre lag af solen ud i rummet og danner
en planetær nebula. Større stjerner vil senere give sig til at brænde
kulstof og der vil igen dannes en planetær nebula. Nogle få stjerner vil
forsætte hele vejen op til jern, hvor der ikke længere er nogen energi
at hente ved fusion.

Der er en fin oversigt her: http://plabpc.csustan.edu/astro/stars/Stars.htm

> 2)Vil solen udsende et "Gammablink" når den dør og vil solen ende som et
> sort hul ?

Solen vil med sikkerhed ikke ende som et sort hul. Det vejer den alt for
lidt til. Den er også for lille til at blive en neutronstjerne og vil i
stedet ende som først en hvid og senere sort dværg.

Den vil ret sikkert ikke udsende noget gammaglimt. Man ved endnu ikke
helt, hvad gammaglimt skyldes - een teori er, at et gammeglimt opstår
når to neutronstjerner kolliderer og danner et sort hul, men der er
også andre teorier. Men det er ret sikkert at gammaglimt har noget med
enten neutronstjerner eller sorte huller at gøre, og det ender solen jo
ikke som.

-Claus

Fra : Thomas

Dato : 03-05-02 08:33