DDR ECC ram?
Fra : Rune Zimmermann

Dato : 02-05-02 19:53

Hej NG.

Hvad er forskellen på alm. DDR-ram og dem der hedder ECC? Jeg har får 512
DDR ECC som jeg har prøvet at sætte i min maskine ved siden ad den DDR klods
jeg havde i i forvejen. Det gik ikke særlig godt.. Maskinen går konstant
ned.
Hvad gør en klog?
Åh-ja mit board er et Soyo Dragon+

--
Datamatiker stud.
Rune Zimmermann

Fra : [5000] Bo

Dato : 02-05-02 20:15

> [...]
klods
> jeg havde i i forvejen. Det gik ikke særlig godt.. Maskinen går

1) Du piller den ene ram-klods ud...

eller...

2) Du køber ram-klodser der enten er ECC eller ikke ECC begge to...

Mvh Bo

> Åh-ja mit board er et Soyo Dragon+

Tror ikke det gør nogen forskel...

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 02-05-02 20:30

"[5000] Bo" <bo7404@odense.kollegienet.dk> wrote in message

> 1) Du piller den ene ram-klods ud...
>
> eller...
>
> 2) Du køber ram-klodser der enten er ECC eller ikke ECC begge to...

Jeg har forsøgt mig med at pille den alm. Ram-klods ud så der kun var ECC
ram i den. Men, desværre vil maskinen slet ikke starte op med dem.

Rune

Fra : [5000] Bo

Dato : 02-05-02 20:36

"Rune Zimmermann" <rune@spiffer.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt mig med at pille den alm. Ram-klods ud så der kun var ECC
> ram i den. Men, desværre vil maskinen slet ikke starte op med dem.

Det skal du ændre i BIOS, så den vil tage den slags RAM. Det kan jeg gøre i
min maskine, så det tror jeg da også at du kan.

Mvh Bo

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 02-05-02 20:40

Never mind! jeg har netop fundet ud af at mit motherboard ikke understøtter
ECC ram. Nogen der vil købe dem?.

Rune Z.

Fra : [9000] Totter

Dato : 02-05-02 20:47

Dit bundkort understøtter ikke ECC ram, se her:
http://www.soyo.com.tw/faq/k7vxa_faq.htm#q3

Jeg vil evt. gerne købe dem, er det DR2100
eller DDR2700?

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 02-05-02 21:16

Der var en der var hurtigere end dig.. beklager

Rune

Fra : Anders H Lund

Dato : 03-05-02 05:46

"Rune Zimmermann" <rune@spiffer.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Hvad er forskellen på alm. DDR-ram og dem der hedder ECC?

ECC står for "Error Checking and Correcting" - som fjerner evt. fejl som
måtte opstå i et RAM modul - fx at. en bit skifter fra 0 til 1 eller
omvendt. ECC kan ikke håndtere hvis der sker 2 bit fejl, men det er også
meget sjældent at det sker. Hvis der opstår en fejl, så sender den besked
tilbage om at der er sket en fejl og den får så tilsendt noget nyt data.

IBM har faktisk "kosmisk stråling" som en af de større grunde til at der
sker RAM fejl... men på nyere RAM moduler sker RAM fejl MEGET sjældent. Kan
ikke huske talene helt, men mener at det er 1 fejl pr. 10 år. Derfor bruges
ECC RAM også for det meste kun i servere - især servere, som er meget
kritiske.

Desuden bliver hastigheden på dit RAM også nedsat, da RAM modulerne hele
tiden skal chekke om der er sket en data fejl. Mener at det er 10-15%
hastighed du mister på det. (Ihvert fald på SD RAM).

/Anders