Ulemper med Compaq´s bærbare?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-05-02 17:15

Hej

Jeg har været lidt ude at se på lidt bærbare... Sådan lidt for sjov..

Jeg har jo kigget lidt på nettet hvad de kan osv.

Jeg har været i Elektronik world igår

De havde 6 stk bærbare

En Compaq 713AE mener jeg, 2 stk. nowname skod

1 stk. Fujitsu-siemens, ved ikke lige produktnummeret, men den kostede ~
18000 og 2 stk. amitech

Da jeg var i butikken igår, var Fujitsu´en frosset i nedlukning af XP. Jeg
kunne ikke få den startet, kunne ikke finde nogen slukknap... Den ene
Amitech var også frosset i XP

Compaq´en kørte bare. Prøvede at genstarte et par gange. Hurtig ned/op
lukning. God skærmbillede synes jeg. Jeg kiggede under system INFO, og så at
IRQ adresserne lå meget meget fint. Ikke 2 hardware brugte samme IRQ.
Jeg var så inde i butikken igen idag. Her havde de fået de 2 frosne
computere op igen. Prøvede at lukke Fujitsu´en ned.. Den kom med
explorer.exe svarer ikke. Den lukkede dog ned og genstartede efter at have
trykket EXIT. Jeg kunne konstatere det ikke så godt ud med IRQ´erne.. Der
var en masse IRQ konflikter. Godtnok har XP en eller anden ACPI et eller
andet, der styrer det. Men jeg tror nu alligevel at det er derfor XP fryser.
Har selv rodet meget med det med min stationærere.

Efter at have rodet med Compaq´en kører den ret godt.. Der er samtidigt
indbygget DVD og RW brænder. Den larmer overhovedet ikke. Den var dog en
anelse varm i plastikken. Noname pc´en ved siden af, larmede lige så meget
som denne jetjager. Den var dog ret kold, da man rørte ved maskinen.

Men var det Compaq´en der havde problemer med lydforstyrrelser?

kan man bestille en af de billigere Compaq´s med indbygget Wirelesskort?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 02-05-02 18:06

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev

> [...]
> anelse varm i plastikken. Noname pc´en ved siden af, larmede lige så meget
> som denne jetjager. Den var dog ret kold, da man rørte ved maskinen.

Jeg har selv en Compaq 705EA (m. 1 Ghz Athlon - ikke Duron), og er godt
tilfreds bortset fra det lydproblem du nævner. Maskinen er klippestabil - i
hvert fald, efter at jeg har fjernet det præinstallerede Compaq-software.

> Men var det Compaq´en der havde problemer med lydforstyrrelser?

Ja, alle dem jeg har prøvet i 700-serien, udsender højfrekvente hyletoner ved
drevaktivitet. Om Compaq har fået nosset sig sammen til at rette dette kan du
kun finde ud af, ved at tjekke det selv. Såfremt de har, vil jeg gerne vide
det

> kan man bestille en af de billigere Compaq´s med indbygget Wirelesskort?

Ikke så vidt jeg ved.

mvh
Peter

Fra : Per Laursen

Dato : 04-05-02 00:39

[klip]
> IRQ adresserne lå meget meget fint. Ikke 2 hardware
brugte samme IRQ.
[klip]

Hvilket O/S snakker vi om her? Hvis det er Win98SE eller ME er det
forklaringen på at IRQ bliver jævnt fordelt, jeg ved ikke med XP men
formoder det er det samme som Win2K hvor ACPI lægger stort set alt HW på
samme IRQ og så selv håndterer det.

[klip]
> [...]
> var en masse IRQ konflikter. Godtnok har XP en eller anden ACPI et eller
> andet, der styrer det. Men jeg tror nu alligevel at det er derfor XP

Det må du gerne tro, men så tror jeg også at Compaq'en vil fryse hvis du
installerer Win2K eller XP på den, medmindre du disabler ACPI i BIOS og
installerer Win(whatever) uden ACPI kontrol.

Mvh.

Per

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-05-02 20:57

"Per Laursen" <persille@adslhome.dk> wrote in message
> [...]

> forklaringen på at IRQ bliver jævnt fordelt, jeg ved ikke med XP men
> formoder det er det samme som Win2K hvor ACPI lægger stort set alt HW på

Alle pc´erene havde XP home installaleret (som beskrevet)

Fra : Madsen

Dato : 04-05-02 02:19

Per Laursen skrev:

> jeg ved ikke med XP men formoder det er det samme som Win2K hvor
> ACPI lægger stort set alt HW på samme IRQ og så selv håndterer
> det.

WinXP kører med samme princip som Win2000 hvad IRQ-sharing angår:
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q314068
Det burde også køre uden problemer, hvis ellers hardwaren understøtter
det, men det gør det meste nyere hardware vel(?).

Der skal så siges at jeg kører med fuld ACPI-understøttelse i Win2000
og WinXP. Min pc er fundet som en ACPI-PC og alligevel er der ingen
IRQ-adresser der bliver delt, men det er så måske fordi der er nok at
tage af. Jeg ved det ikke.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/irq.gif>

Madsen.