Ændre partitions
Fra : P.Sørensen

Dato : 02-05-02 14:43

Hej, jeg har installeret ny harddisk, i øjeblikket drev J: - og jeg har
formået at lave et "image" af mit C: drev, med bl.a. windows XP på.
Nu vil jeg så gerne bytte om på det to, da den nye harddisk er hurtigere,
altså lave partiotion J: om til C: og omvendt.
Jeg bruger Drive image, og må jo starte med at ændre nuværende C: drev,
således at C:`et bliver ledigt.
Men når jeg forbereder dette, så bliver jeg advaret af programmet om, at når
jeg vil ændre på drev med Windows på, så vil den muligvis ikke boote
bagefter.
Nu har jeg jo altså Windows liggende på J: også, men jeg er bange for ikke
at nå så langt, hvis jeg først fjerner C drevet.
Eller hvad`? Hvordan kommer jeg omkring dette problem??
P.sørensen

--
Windows XP home DA, 1400 mhz AMD, 512 mb ram, 70 GB HD.

Fra : Leony

Dato : 02-05-02 17:35

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu vil jeg så gerne bytte om på det to, da den nye harddisk er hurtigere,
> altså lave partiotion J: om til C: og omvendt.

Du skal sætte din nye harddisk som master og den gamle harddisk som slave.
Så partionerer du din nye disk som du gerne vil have den.
Så starter du din computer op og loader dit ghost til den første partition
på din nye disk (c-drevet).

Så kan du kopiere dine andre filer frem og tilbage mellem diskene så alt er
som du vil have det.
Til sidst kan du formatere din gamle Windows partition.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : P.Sørensen

Dato : 02-05-02 18:55

Aha, nu har jeg jo allerede windows på begge harddiske, så det er bare det
med slave/master jeg mangler? Og hvordan gøres det?
P.sørensen

Fra : Leony

Dato : 03-05-02 11:44

> Aha, nu har jeg jo allerede windows på begge harddiske, så det er bare det
> med slave/master jeg mangler? Og hvordan gøres det?

Dette gælder kun hvis det er en IDEdisk.
Der sidder en "jumper" (fint ord for et lille plasticstykke der
"kortslutter" 2 metalben) bag på drevet ved siden af stikket til IDEkablet.
Se et billede her:
http://www.pctip.ch/helpdesk/kummerkasten/archiv/hardware/16406.asp
Jumpere er placeret mellem IDEkabel og Strømstik.
Det er den du skal flytte til henholdsvis master (ma), på den nye, og slave
(sl), på den gamle.
Der skulle gerne være en forklaring på harddisken (enten over jumperne eller
på den store label) til hvordan plasticstykket skal vende. På billedet er
denne forklaring over harddiskbagsiden. Så er det bare at sætte sin
harddiskjumper som vist.

Håber du kan få det til at virke.

Fra : kj

Dato : 09-05-02 23:02

"P.Sørensen" skrev d. 02-05-02 18:55 dette indlæg :
> [...]
det
> med slave/master jeg mangler? Og hvordan gøres det?

Når du har clonet fra den gamle til den nye disk, bytter du om på IDE
kablet således at den nye bliver placeret som den første på kablet og
den gamle som nr. 2. Derefter skal du jumpe diskene om, jumperne sidder
som regel på de 4 sæt pinde der er mellem strømkabel og IDE
kabeltilslutningen på disken, på diskene er angivet hvor der skal sidde
jumpers hvis de skal være Master/Slave, så nu tager du bare en pincet,
og flytter jumpers, på den nye som Master og den Gamle som slave.

Hvis du har brugt GHOST til cloningen, håber jeg at du har haft slukket
for alt hvad der er tilsluttet PC'en, og jeg mener alt, printere,
modems, routere og alt andet der er tilsluttet hvor der er strøm i
kablerne, samt at alle automatisk kørende programmer er frakoblet,
f.eks. antivirus m.m.
Jeg har lavet flere cloninger hvor det er mislykkedes, hvorimod de alle
lykkes når jeg husker ovenstående.
m.v.h kj

http://www.kandu.dk/