Opgradering af Mandrake
Fra : Michael Jensen

Dato : 02-05-02 13:25

Hejsa

Jeg har en bærbar kørende med win2k og mandrake 8.0.

Jeg vil så gerne opgradere mandrake til 8.2 uden at miste de data jeg har i
/home/ + de partitioner som windows bruger.

Da jeg i sin tid installerede w2k og linux, installerede jeg det sådan at
først kom w2k og så linux bagefter og derved er det lilo der står for
bootmenuen.

Skal jeg så bare installerede 8.2. helt forfra også forklare den at den ikke
skal slette /home/ eller skal jeg bare vælge en update. Hvad er det bedste i
denne situation.

P.S. Jeg har i 8.0 fået installeret Emacs + Tex + noget AUCTEX?? og ville
lige hører om det stadig er med i 8.2

Michael Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-02 14:02

Den Thu, 2 May 2002 14:25:06 +0200 skrev Michael Jensen:
> [...]
>skal slette /home/ eller skal jeg bare vælge en update. Hvad er det bedste i

Det bedste/nemmeste burde helt klart være at lave en on-the-fly
opgradering.

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Michael Jensen

Dato : 03-05-02 18:02

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Det bedste/nemmeste burde helt klart være at lave en on-the-fly
> opgradering.

Og hvad mener du med en on-the-fly opgradering? Bare smide den nye cd i og
vælge at kører en opgradering af systemet?

--
Hilsen Michael

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-02 18:51

Den Fri, 3 May 2002 19:02:27 +0200 skrev Michael Jensen:

> [...]
>
>Og hvad mener du med en on-the-fly opgradering? Bare smide den nye cd i og
>vælge at kører en opgradering af systemet?

At en linux-maskine kan opgraderes imens der arbejdes på maskinen. Kun
kerne-opgradering kræver reboot, og den kan udskydes til et passende
tidspunkt. Det er dog ikke alle installationsprogrammer der gør det
lige nemt. SuSE skriver at man skal boote på CD'en, og vælge update,
men man kan klare sig med rpm -Uvh. Debian klarer det helt automatisk.

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-05-02 19:08

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>At en linux-maskine kan opgraderes imens der arbejdes på maskinen. Kun
>kerne-opgradering kræver reboot, og den kan udskydes til et passende
>tidspunkt.

Her vil jeg gerne indskyde, at det er en underlig fornemmelse at
logge ind via SSH, opgradere sshd, genstarte sshd og stadig være
logget ind...

--
Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-02 19:24

Den Fri, 03 May 2002 20:07:52 +0200 skrev Allan Olesen:

>Her vil jeg gerne indskyde, at det er en underlig fornemmelse at
>logge ind via SSH, opgradere sshd, genstarte sshd og stadig være
>logget ind...

Jeps, men det er muligt. Man skal dog lade være med at lave en killall
sshd, og regne med at man kan starte den igen bagefter.

Mvh
Kent
--
Mails skrevet før 12:00 skal læses med det forbehold, at hjernen først
forventes at være færdig med at boote på det tidspunkt, og indholdet

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-05-02 19:43

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Jeps, men det er muligt. Man skal dog lade være med at lave en killall
>sshd, og regne med at man kan starte den igen bagefter.

Det burde et semikolon vel kunne gøre meget ved.

--
Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-02 20:21

Den Fri, 03 May 2002 20:43:06 +0200 skrev Allan Olesen:

>Det burde et semikolon vel kunne gøre meget ved.

Det er vist et spørgsmål om held. Under alle omstændigheder kan man
ikke nå at teste først, for man bliver smidt af, når man kører killall.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-05-02 11:00

Kent Friis wrote:

> Jeps, men det er muligt. Man skal dog lade være med at lave en killall
> sshd, og regne med at man kan starte den igen bagefter.

Ja, især hvis man kører HPUX (eller Solaris, hvis jeg husker ret); så giver
det oven i købet ikke helt det ønskede resultat.

/Rasmus

(Ja, jeg ved godt, der er tale om Linux-opgradering)

God put me on earth to accomplish a certain number of things.
Right now I am so far behind I will never die.
-Bill Waterson, Calvin and Hobbes

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-02 11:07

Den Sat, 04 May 2002 12:00:29 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>Ja, især hvis man kører HPUX (eller Solaris, hvis jeg husker ret); så giver
>det oven i købet ikke helt det ønskede resultat.

Nej, for de der mener de ALL i killALL seriøst.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Jesper Krogh

Dato : 04-05-02 10:02

In article <aarb1t$hmr$1@sunsite.dk>, Michael Jensen wrote:
> [...]
> denne situation.
> P.S. Jeg har i 8.0 fået installeret Emacs + Tex + noget AUCTEX?? og ville

Hvis du har isoerne, så kan du loopback-mounte dem på din harddisk og
til føje dem til urpmi med urpmi.addmedia. Der efter laver du en
urpmi --auto-select
også kører den lystigt i et stykke tid og du svarer pænt ja til alle
spørgsmål. Når den er færdig så har du opgraderet, du skal dog lige
fifle lidt og reboote hvis du også vil have kernen opgraderet.

Det gjorde jeg selv på min og min mors maskine og det virkede i begge
tilfælde uden problemer og jeg havde minimal efter konfiguration.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Mandrake 8.2 PowerPack er nu i hus.