Harddisk, RAM og grafikkort
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 02-05-02 09:20

Jeg skal have mig en ny PC, men er lidt i tvivl om specielt valg af disk og
grafikkort.

Mht. disk, skal jeg bruge 60-80 Gb, og har kigget lidt på Seagate Barracuda
IV eller Maxtor D740X. Nogen, der har erfaringer med disse, eller har andre
(bedre) bud?

Mht. RAM, er der stor forskel på de forskellige mærker? Hvad med Twinmos, er
det OK? Jeg skal bruge PC2700 DDR.

Grafikkortet bliver et Geforce3 Ti200. Jeg er dog i tvivl om jeg skal vælge
et ASUS (f.eks. V8200T2, 64Mb) eller et billigere kort (f.eks. Daytona
Ti200, 128Mb, TV-out). De koster ca. det samme... Erfaringer og gode råd?

Resten af systemet ligger nogenlunde fast: ASUS P4S533, P4 1.8 eller 2.0 GHz
CPU + det løse...

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 02-05-02 13:34

Kasper Damkjær skrev: (messageID:

> Resten af systemet ligger nogenlunde fast: ASUS P4S533, P4 1.8 eller
> 2.0 GHz CPU + det løse...

Helt præcist overvejer jeg følgende:

Bundkort: Asus P4S533, SiS645DX, >2400Mhz, DDR RAM, Socket 478
Processor: Intel Pentium 4 Northwood 1.8Ghz (Socket 478) BOXED
Kabinet: Chieftec Miditower, DX-01-WD Dragon, 340W, P4 ATX
RAM: Samsung 256 MB PC-333 DDR2700 (måske 512Mb)
Harddisk: Seagate Barracuda IV, 60,0 GB, UDMA/100, 7200/2048KB
Grafikkort: Palit Microsystems Daytona Geforce3 Ti200, 128MB DDR RAM, TV-OUT
CD-ROM: Asus 52xCD
CD-RW: Plextor PX-W4012TA, 40/12/40 IDE, BURN-proof, 4mb
Diverse: Panasonic Floppydrev
Logitech MouseMan Dual Optical USB/PS-2
Logitech Internet Navigator "2001" PS-2

Hvad siger i til denne sammensætning? Ændringsforslag?

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-05-02 13:48

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> skrev:
> Helt præcist overvejer jeg følgende:
>
> Bundkort: Asus P4S533, SiS645DX, >2400Mhz,
> DDR RAM, Socket 478

Kender jeg desværre ikke noget til, men det ser da fint ud.

> Processor: Intel Pentium 4 Northwood 1.8Ghz (Socket
> 478) BOXED

Der er noget med, at vil man OC så er der mulighed for at
OC en 1.6GHz NW til mere end 2.0GHz!

> Kabinet: Chieftec Miditower, DX-01-WD Dragon,
> 340W, P4 ATX

Hvad med et alu, det skulle eftersigende forbedre kølingen
og så er det vel også lettere hvis man skal flytte sin
maskine en gang imellem...

> RAM: Samsung 256 MB PC-333 DDR2700
> (måske 512Mb)

Tjaa, dem er der vel ikke meget at sige til, Pånær hvis
man vil OC, så skulle Crucial være ret gode.

> Harddisk: Seagate Barracuda IV, 60,0 GB,
> UDMA/100, 7200/2048KB

Meget lydløs, men en smule ringere performance end
Maxtor d740x fluid serien og så kan den ikke køre
RAID 0.

> Grafikkort: Palit Microsystems Daytona Geforce3
> Ti200, 128MB DDR RAM, TV-OUT

Prøv at læse denne gruppe igennem, der er mange
problemer med Daytona i øjeblikket.
kig efter fx. Leadtek eller SUMA istedet.

> CD-ROM: Asus 52xCD

Det vil jeg vædde med larmer som en helikopter...

> CD-RW: Plextor PX-W4012TA, 40/12/40 IDE,
> BURN-proof, 4mb

Dejlig brænder, men hvorfor ikke en LiteOn?
- Har selv lige købt en LiteOn 24x, læs evt. i

> Diverse: Panasonic Floppydrev

Tjaa...

> Logitech MouseMan Dual Optical USB/PS-2

Personligt, syntes jeg den er for fed (tyk) at holde om!
Dog mener andre at den mus jeg bruger er for stor og
tung!
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1444767897>
Min brors optiske Logitech mus ryster en gang imellem,
altså cursoren på skrivebordet står og vibrerer - det er
temmeligt irriterende.
Ellers er en optisk mus rigtig god og præcis og bevæger
sig pænt henover skærmen - hvor en kuglemus kan
rykke henover skærmen i etaper...
Har hørt at optiske mus ikke er så gode til fps spil, da de
ikke kan følge med i hurtige ryk...

> Logitech Internet Navigator "2001" PS-2

Det ser ud til at være et rigtigt lækkert keyboard, med
mange genvejstaster - de er ret rare at have til fx. spil
mv. når der skal skrues op og ned...

> Hvad siger i til denne sammensætning? Ændringsforslag?

Jeg har kommet med mine observeringer, måske er de
forkerte, måske findes der bedre forslag....!

Venligst
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-05-02 13:50

"Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@pc.dk> skrev:
> Prøv at læse denne gruppe igennem, der er mange
> problemer med Daytona i øjeblikket.
> kig efter fx. Leadtek eller SUMA istedet.

Denne gruppe naturligvis:

> Meget lydløs, men en smule ringere performance end
> Maxtor d740x fluid serien og så kan den ikke køre
> RAID 0.

Maxtoren skulle efter sigende være god i RAID, men se
fx. i news:dk.edb.hardware.drev

Venligst
Mikael