Problemer med fdisk og formattering af har~
Fra : Jens S

Dato : 02-05-02 08:29

Jeg prøver lige igen, da der ikke er nogen der har svaret på mit spørgsmål
fra igår:

Jeg har lige købt en brugt 10GB harddisk, som er formatteret i forvejen (i
FAT32). Når jeg går ind og vil ompartitionere den kan jeg kun få adgang til
de 4 GB. Den skriver at disken er en 10GB, men hvis jeg beder den om at lave
en partition der fylder hele disken, så laver den altså kun 4 GB. Det
hjælper heller ikke at lave en partition på 2GB. Da er der kun 2GB tilbage
at gøre godt med.

Jeg bruger en win98SE startdisk, og jeg har sagt ja til understøttelse af
store diske. Jeg har ligeledes lavet en fdisk /mbr.

Er der nogen der har et løsningsforslag?

De bedste hilsner
Jens

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 02-05-02 10:04

Davs

> Er der nogen der har et løsningsforslag?

Prøv evt. at hente xfdisk (find den på google) - den har hjulpet mig med
partitioneringsproblemer tidligere.

Mvh.
/Thomas

Fra : Leony

Dato : 02-05-02 10:44

"Jens S" <jensss2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg prøver lige igen, da der ikke er nogen der har svaret på mit spørgsmål
> fra igår:

Tit er manglende svar = at ingen har en løsning. Det er ikke fordi man
bliver overset.

> [...]
til
> de 4 GB. Den skriver at disken er en 10GB, men hvis jeg beder den om at

Jeg har aldrig været ude for et problem der minder om det du har.
Jeg har dog fundet en rimelig detaljeret beskrivelse af fdisk'ning af en
harddisk. Det kunne være der er en lille detalje du har overset.
http://www.geocities.com/SiliconValley/Hills/5220/fdiskformatr.html

Husker du at genstarte efter partitioneringen?
Har du set om Windows kan bruge 10 GB selvom fdisk siger at partitionen er
på 4 GB?

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-05-02 11:22

> [...]
> store diske. Jeg har ligeledes lavet en fdisk /mbr.
>

> Er der nogen der har et løsningsforslag?

Jeg har et forslag: Kig på dit drev og find ud af hvilke data det har.
(hoveder, cylindre osv.) og gå derefter ind i bios og sæt disken op manuelt.
Prøv så at køre Fdisk igen....

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Fairware

Dato : 03-05-02 12:13

der ligger ingen NTFS eller Linux partitioner på ??

--
Fairware.dk
Toftegårds Plads 6

Fra : Jens S

Dato : 04-05-02 13:19

Tak for svarene alle sammen. Jeg har lagt mig syg, så jeg må vente nogle
dage med at afprøve jeres forslag.

Endnu engang tak.

Jens