Compaq :-(
Fra : Subseven

Dato : 02-05-02 08:28

Hej NG!

Jeg har en ældre Compaq som stort set ikke ikke giver mig andet end
ærgrelser. Når den har været i brug i nogle måneder, går alt pludselig
galt - intet virker som det skal, og jeg bliver derfor nødt til at
formattere l..... med den medfølgende software (Quick Format CD'en).
Derefter går det fint et stykke tid, indtil det hele pludselig falder sammen
igen. Jeg har aldrig haft lignende problemer med andre computere, og min
anden computer kører upåklageligt. Jeg synes selv at jeg har riiiiiiiimeligt
styr på "det der", men det her forstår jeg ganske enkelt ikke! Jeg har
derfor fået den ide, at det måske kunne hjælpe at formatere og lægge windows
ind på normal vis - d.v.s. uden Compaqs originale software. Jeg har prøvet,
men løber ind i allehånde problemer. Nogen har fortalt mig, at det ganske
enkelt ikke kan lade sig gøre. Kan det virkelig passe?

Er der nogen der ved noget om emnet?

Stor hilsen

Fra : SonofonoS

Dato : 02-05-02 08:36

"Subseven" <subsevenzero@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men løber ind i allehånde problemer. Nogen har fortalt mig, at det ganske
> enkelt ikke kan lade sig gøre. Kan det virkelig passe?

Jeg har 2 råd til dig:

1. Køb aldrig Compaq

2. Se ovenfor.

SonofonoS

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 02-05-02 08:55

> [...]
> men løber ind i allehånde problemer. Nogen har fortalt mig, at det ganske
> enkelt ikke kan lade sig gøre. Kan det virkelig passe?

Hejsa.

Jeg er selv ejer af en Compaq (Presario 5686) og kender godt til alle de
problemer en Compaq kan give.
Mine problemer (de fleste) blev løst efter en formattering af C drevet og så
ren installation af win 98 se.
Du skriver ikke hvilken model din Compaq er eller hvilke problemer du har
hvilket nok er ret væsenligt.

Skriv lige lidt flere detajler, og så skal jeg gerne hjælpe, hvis jeg kan.

/Kenneth

Fra : Jackie

Dato : 02-05-02 08:57

Hey SubSeven

Jeg har også i tidernes morgen erhvervet mig en Compaq 5686. Jeg har uden
problemer installeret Windows XP på den, og den kører fint. Den finder alt
hardware uden problemer, dog undtaget skærmen, som jeg ikke kan få til at
være andet end standard skærm. Skærmen kender jeg dog max. opløsning og
refresh rate på fra Compaqs hjemmeside, så der er ingen problemer.

Jeg ved dog ikke om Win 98 kan finde alle driverne selv, men der ligger
nogle drivere på Compaq's hjemmeside, som burde kunne hjælpe dig på vej.

M.V.H.
Jackie

Fra : Leony

Dato : 02-05-02 10:38

> [...]

> galt - intet virker som det skal, og jeg bliver derfor nødt til at
> formattere l..... med den medfølgende software (Quick Format CD'en).

Prøv at beskrive hvad det er der ikke virker.
Det er meget normalt at computeren skal defragmenteres efter et par måneder,
især hvis der installeres programmer, downloades, overføres filer og slettes
filer i stort antal. Dette går ud over ydeevnen.

> [...]
> men løber ind i allehånde problemer. Nogen har fortalt mig, at det ganske
> enkelt ikke kan lade sig gøre. Kan det virkelig passe?

Læste her:
http://www.62nds.co.nz/techrepublic/
at ældre Compaq skal have en lille partition før eller efter DOS
partitionen, den er åbenbart vigtig.

Fandt denne side:
http://www.windowsreinstall.com/
den er rimelig omfattende mht reinstallering af Windows i alle afskygninger.
Det kunne være at du havde overset et eller andet.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Henning Sørensen

Dato : 02-05-02 13:44

> [...]
> men løber ind i allehånde problemer. Nogen har fortalt mig, at det ganske
> enkelt ikke kan lade sig gøre. Kan det virkelig passe?

Jeg forstår altså ike rigtigt hvorfor compaqs maskiner er så udskældte...
Jeg har 2 stykker : Pressario 5861 og Pressario 7950.
Begge kører med WinMe installeret - uden problemer og uden specielle
partitioner eller andet maskinspecifikt.
Begge maskiner er ivrigt mere eller mindre ukendelige hardware mæssigt
i forhold til da de var nye - lige fra ram over grafikkort og harddiske til
skærme.
Og der er sat ekstra ting i, feks scsi controller.
WinMe installerer og finder så vidt jeg husker fra sidst alt hardware,
der er ingen "gule mærker" under enhedshåndtering på nogen af maskinerne.
Problemet med compaqs maskiner er nok mest alt det programmel der
bliver lagt på dem når man laver en recover - noget af det første jeg
gjorde
da jeg fik maskinerne var da også at installere en "ren" Windows.

Jeg kan kun anbefale at du laver en "ren" windows installation uden compaqs
"hjælp"
I den forbindelse er det en god idé at hente bios opdatering og evt. drivere
fra compaqs hjemmeside (www.compaq.dk)

God fornøjelse

/Henning, Sydfyn.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 02-05-02 18:24

Læg du roligt Win98se ind

Det er det første vi selv gør ved compaq maskiner

det vil du normalt ikke få problemer med.

Følgende kan være lidt tricky
Internt modem (svært)
Grafikkort (nemt)
Netkort (nemt)
USB (middel)
Tastatur, compaq (glem det) brug det som et rigtigt tastatur

Og husk nogle modeller kræver du kører den særlige compaq partition ud
på disketter 3 stk.

Alt ovenstående afhængigt af model

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.