/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Hvordan "afstraffer" man bedst sin kat ...~
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 02-05-02 01:20

Hej,

Emnet lyder lidt barskt men er det egentligt ikke ... Spørgsmålet er bare
hvordan man på bedste mulige måde fortæller sin kat at den gør noget
forkert. Jeg har hørt flere, der siger at man er nødt til at fange en kat
midt i at den gør noget galt for at den kan forstå at det ikke er i orden.
Det "sjove" er at de udmærket godt ved at der er ting de ikke må - men som
de gør alligevel. De ved udmærket godt at de ikke må hive tøj ud af
klædeskabet (det lykkedes dem gang på gang at få åbnet skabet til trods for
de vildeste Storm P opfindelser for at holde det lukket) men alligevel
oplever jeg gang på gang at specielt den ene af kattene gør det. Hver gang
er jeg efter hende og hun tager benene på nakken og ved godt at hun har
gjort noget hun ikke må. Det lader bare ikke til at der er noget der hjælper
og vi er ved at blive godt trætte af hun kradser siderne på vores
klædeskabslåger i stykker (hun har et kradsetræ til den slags).

For at undgå at skulle sprøjte med vand efter dem og lange ud efter dem har
vi opdraget vores katte til at de gør noget forkert når vi knipser med
fingrene og råber ad dem. Det forstår de godt men 5 min. efter er det glemt
igen ...

Er der nogen der har gode forslag til hvordan man bedst signalerer til
katten at det den gør er forkert?

Hilsner,

Tony



 
 
Line Wolff (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Line Wolff


Dato : 02-05-02 08:09

Hej Tony

Kender godt problemstillingen med min hankat (min hunkat er en engel - hun
gør aldrig noget forkert). Det jeg gør, er, at jeg højt råber "NEJ" og
stamper et par gange i gulvet med det ene ben (jeg løber ikke hen imod ham,
men står på stedet). Det sker, lige når jeg "fanger ham i akten". Han løber
væk og 5 min efter gør han alt for at indsmigre sig på mig igen. Det hjælper
gerne på problemet, men han kan så godt finde på at gøre det igen nogle dage
efter. Jeg tror dog, at han ikke gør det overlagt - altså med vilje. Jeg
tror mere, det er fordi han har glemt at han ikke må - og når jeg så "minder
ham om at han ikke må" så går det meget hurtigt op for ham. Han stopper
altid med det samme.

Hvis det skal virke permanent, er der nok ikke meget andet for, end at gå
igang med vandpistolen. De gange hvor Kalvin helt er stoppet med noget han
ikke må, er altid situtationer hvor det er gået galt og hvor han har fået en
lærestreg (ikke af mig, men som en konsekvens af hvad han gjorde). Fx. har
han været meget glad for at hvæsse klør i mine store gulvhøjtalere(!) indtil
den dag hvor den væltede med et BRAG på grund af hvæsseriet. Det gør han
aldrig mere. Eller dengang hvor fjernsynet faldt ned..... (suk)

Det er måske en ringe trøst - at der ligefrem skal gå noget galt før katten
lærer af sine fejl, men ellers er der nok ikke anden vej frem end at gøre
noget som den finder virkelig ubehageligt, men som den ikke direkte
forbinder med dig. Fx. vandpistolen.

mvh Line
http://www.nelja.dk


"Tony Lorentzen" <tony@REMOVETHISlorentzen.com> wrote in message
news:aaq0nv$1im6$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Emnet lyder lidt barskt men er det egentligt ikke ... Spørgsmålet er bare
> hvordan man på bedste mulige måde fortæller sin kat at den gør noget
> forkert. Jeg har hørt flere, der siger at man er nødt til at fange en kat
> midt i at den gør noget galt for at den kan forstå at det ikke er i orden.
> Det "sjove" er at de udmærket godt ved at der er ting de ikke må - men som
> de gør alligevel. De ved udmærket godt at de ikke må hive tøj ud af
> klædeskabet (det lykkedes dem gang på gang at få åbnet skabet til trods
for
> de vildeste Storm P opfindelser for at holde det lukket) men alligevel
> oplever jeg gang på gang at specielt den ene af kattene gør det. Hver gang
> er jeg efter hende og hun tager benene på nakken og ved godt at hun har
> gjort noget hun ikke må. Det lader bare ikke til at der er noget der
hjælper
> og vi er ved at blive godt trætte af hun kradser siderne på vores
> klædeskabslåger i stykker (hun har et kradsetræ til den slags).
>
> For at undgå at skulle sprøjte med vand efter dem og lange ud efter dem
har
> vi opdraget vores katte til at de gør noget forkert når vi knipser med
> fingrene og råber ad dem. Det forstår de godt men 5 min. efter er det
glemt
> igen ...
>
> Er der nogen der har gode forslag til hvordan man bedst signalerer til
> katten at det den gør er forkert?
>
> Hilsner,
>
> Tony
>
>



Nina El Falaki (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Nina El Falaki


Dato : 02-05-02 08:43

I glemmer rosen og godbidden, når katten stopper med det forbudte.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse
news:3cd0e5e1$0$78754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Tony
>
> Kender godt problemstillingen med min hankat (min hunkat er en engel - hun
> gør aldrig noget forkert). Det jeg gør, er, at jeg højt råber "NEJ" og
> stamper et par gange i gulvet med det ene ben (jeg løber ikke hen imod
ham,
> men står på stedet). Det sker, lige når jeg "fanger ham i akten". Han
løber
> væk og 5 min efter gør han alt for at indsmigre sig på mig igen. Det
hjælper
> gerne på problemet, men han kan så godt finde på at gøre det igen nogle
dage
> efter. Jeg tror dog, at han ikke gør det overlagt - altså med vilje. Jeg
> tror mere, det er fordi han har glemt at han ikke må - og når jeg så
"minder
> ham om at han ikke må" så går det meget hurtigt op for ham. Han stopper
> altid med det samme.
>
> Hvis det skal virke permanent, er der nok ikke meget andet for, end at gå
> igang med vandpistolen. De gange hvor Kalvin helt er stoppet med noget han
> ikke må, er altid situtationer hvor det er gået galt og hvor han har fået
en
> lærestreg (ikke af mig, men som en konsekvens af hvad han gjorde). Fx. har
> han været meget glad for at hvæsse klør i mine store gulvhøjtalere(!)
indtil
> den dag hvor den væltede med et BRAG på grund af hvæsseriet. Det gør han
> aldrig mere. Eller dengang hvor fjernsynet faldt ned..... (suk)
>
> Det er måske en ringe trøst - at der ligefrem skal gå noget galt før
katten
> lærer af sine fejl, men ellers er der nok ikke anden vej frem end at gøre
> noget som den finder virkelig ubehageligt, men som den ikke direkte
> forbinder med dig. Fx. vandpistolen.
>
> mvh Line
> http://www.nelja.dk
>
>
> "Tony Lorentzen" <tony@REMOVETHISlorentzen.com> wrote in message
> news:aaq0nv$1im6$1@news.cybercity.dk...
> > Hej,
> >
> > Emnet lyder lidt barskt men er det egentligt ikke ... Spørgsmålet er
bare
> > hvordan man på bedste mulige måde fortæller sin kat at den gør noget
> > forkert. Jeg har hørt flere, der siger at man er nødt til at fange en
kat
> > midt i at den gør noget galt for at den kan forstå at det ikke er i
orden.
> > Det "sjove" er at de udmærket godt ved at der er ting de ikke må - men
som
> > de gør alligevel. De ved udmærket godt at de ikke må hive tøj ud af
> > klædeskabet (det lykkedes dem gang på gang at få åbnet skabet til trods
> for
> > de vildeste Storm P opfindelser for at holde det lukket) men alligevel
> > oplever jeg gang på gang at specielt den ene af kattene gør det. Hver
gang
> > er jeg efter hende og hun tager benene på nakken og ved godt at hun har
> > gjort noget hun ikke må. Det lader bare ikke til at der er noget der
> hjælper
> > og vi er ved at blive godt trætte af hun kradser siderne på vores
> > klædeskabslåger i stykker (hun har et kradsetræ til den slags).
> >
> > For at undgå at skulle sprøjte med vand efter dem og lange ud efter dem
> har
> > vi opdraget vores katte til at de gør noget forkert når vi knipser med
> > fingrene og råber ad dem. Det forstår de godt men 5 min. efter er det
> glemt
> > igen ...
> >
> > Er der nogen der har gode forslag til hvordan man bedst signalerer til
> > katten at det den gør er forkert?
> >
> > Hilsner,
> >
> > Tony
> >
> >
>
>


Line Wolff (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Line Wolff


Dato : 02-05-02 09:02

Hej Nina

Ja, men selvfølgelig da! Det gør vi skam også. Nu skrev jeg kun om "det
dårlige" da det var det Tony spurgte til. Jeg tvivler ikke på at han sagtens
kan finde ud af at nusse sin kat som det sig hør og bør

mvh Line
http://www.nelja.dk

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
news:R%5A8.8563$HZ2.722708@news000.worldonline.dk...
> I glemmer rosen og godbidden, når katten stopper med det forbudte.
>
> --
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk
>
> "Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cd0e5e1$0$78754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej Tony
> >
> > Kender godt problemstillingen med min hankat (min hunkat er en engel -
hun
> > gør aldrig noget forkert). Det jeg gør, er, at jeg højt råber "NEJ" og
> > stamper et par gange i gulvet med det ene ben (jeg løber ikke hen imod
> ham,
> > men står på stedet). Det sker, lige når jeg "fanger ham i akten". Han
> løber
> > væk og 5 min efter gør han alt for at indsmigre sig på mig igen. Det
> hjælper
> > gerne på problemet, men han kan så godt finde på at gøre det igen nogle
> dage
> > efter. Jeg tror dog, at han ikke gør det overlagt - altså med vilje. Jeg
> > tror mere, det er fordi han har glemt at han ikke må - og når jeg så
> "minder
> > ham om at han ikke må" så går det meget hurtigt op for ham. Han stopper
> > altid med det samme.
> >
> > Hvis det skal virke permanent, er der nok ikke meget andet for, end at

> > igang med vandpistolen. De gange hvor Kalvin helt er stoppet med noget
han
> > ikke må, er altid situtationer hvor det er gået galt og hvor han har
fået
> en
> > lærestreg (ikke af mig, men som en konsekvens af hvad han gjorde). Fx.
har
> > han været meget glad for at hvæsse klør i mine store gulvhøjtalere(!)
> indtil
> > den dag hvor den væltede med et BRAG på grund af hvæsseriet. Det gør han
> > aldrig mere. Eller dengang hvor fjernsynet faldt ned..... (suk)
> >
> > Det er måske en ringe trøst - at der ligefrem skal gå noget galt før
> katten
> > lærer af sine fejl, men ellers er der nok ikke anden vej frem end at
gøre
> > noget som den finder virkelig ubehageligt, men som den ikke direkte
> > forbinder med dig. Fx. vandpistolen.
> >
> > mvh Line
> > http://www.nelja.dk
> >
> >
> > "Tony Lorentzen" <tony@REMOVETHISlorentzen.com> wrote in message
> > news:aaq0nv$1im6$1@news.cybercity.dk...
> > > Hej,
> > >
> > > Emnet lyder lidt barskt men er det egentligt ikke ... Spørgsmålet er
> bare
> > > hvordan man på bedste mulige måde fortæller sin kat at den gør noget
> > > forkert. Jeg har hørt flere, der siger at man er nødt til at fange en
> kat
> > > midt i at den gør noget galt for at den kan forstå at det ikke er i
> orden.
> > > Det "sjove" er at de udmærket godt ved at der er ting de ikke må - men
> som
> > > de gør alligevel. De ved udmærket godt at de ikke må hive tøj ud af
> > > klædeskabet (det lykkedes dem gang på gang at få åbnet skabet til
trods
> > for
> > > de vildeste Storm P opfindelser for at holde det lukket) men alligevel
> > > oplever jeg gang på gang at specielt den ene af kattene gør det. Hver
> gang
> > > er jeg efter hende og hun tager benene på nakken og ved godt at hun
har
> > > gjort noget hun ikke må. Det lader bare ikke til at der er noget der
> > hjælper
> > > og vi er ved at blive godt trætte af hun kradser siderne på vores
> > > klædeskabslåger i stykker (hun har et kradsetræ til den slags).
> > >
> > > For at undgå at skulle sprøjte med vand efter dem og lange ud efter
dem
> > har
> > > vi opdraget vores katte til at de gør noget forkert når vi knipser med
> > > fingrene og råber ad dem. Det forstår de godt men 5 min. efter er det
> > glemt
> > > igen ...
> > >
> > > Er der nogen der har gode forslag til hvordan man bedst signalerer til
> > > katten at det den gør er forkert?
> > >
> > > Hilsner,
> > >
> > > Tony
> > >
> > >
> >
> >
>



Lisbeth Jakobsen (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jakobsen


Dato : 02-05-02 09:21

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
news:3cd0f26b$0$78763$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Hej Nina
>
> Ja, men selvfølgelig da! Det gør vi skam også. Nu skrev jeg kun om "det
> dårlige" da det var det Tony spurgte til. Jeg tvivler ikke på at han sagtens
> kan finde ud af at nusse sin kat som det sig hør og bør
>
> mvh Line
> http://www.nelja.dk
>
Jeg tror det Nina mente var at I *med det samme* efter at katten er
stoppet med det den ikke må, skal rose og give godbid. Jeg tvivler ikke
på at I roser og nusser og giver godbidder Men fidusen er at det
skal være *omgående* sådan at katten - i stedet for at forbinde noget
negativt med den handlign den ikke må - forbinder "den gode opførsel"
med noget positivt.

Hilsen
Lisbeth
(der desværre ikke er særlig konsekvent over for terroristerne...)


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Line Wolff (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Line Wolff


Dato : 02-05-02 10:18

Hej Lisbeth

Ja, det kunne jeg egentlig også godt se bagefter - jeg var bare lidt bange
for at Nina nu troede jeg var en rigtig ond kattemor Det var jo et svært
spørgsmål at besvare, men jeg syntes at Tony fortjente et svar, for selvom
det er et svært emne (man vil jo helst aldrig straffe sin kat) er der jo
nogle udmærkede løsninger (indirekte "straf", som fx. vandpistol). Jeg kunne
aldrig drømme om at lægge en hånd (eller finger eller mindre endnu!) på mine
katte.

Det med rosen bagefter kommer helt af sig selv. Kalvin plejer at komme
løbende hen til "mor" lige efter han er løbet væk fra "det farlige" og så
bliver han jo nusset på maven som han plejer (han lider også i høj grad af
mavelopper

mvh Line
http://www.nelja.dk

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message
news:88742df24f5767e2158f2967499eebe9.15796@mygate.mailgate.org...
> "Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
> news:3cd0f26b$0$78763$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
>
> > Hej Nina
> >
> > Ja, men selvfølgelig da! Det gør vi skam også. Nu skrev jeg kun om "det
> > dårlige" da det var det Tony spurgte til. Jeg tvivler ikke på at han
sagtens
> > kan finde ud af at nusse sin kat som det sig hør og bør
> >
> > mvh Line
> > http://www.nelja.dk
> >
> Jeg tror det Nina mente var at I *med det samme* efter at katten er
> stoppet med det den ikke må, skal rose og give godbid. Jeg tvivler ikke
> på at I roser og nusser og giver godbidder Men fidusen er at det
> skal være *omgående* sådan at katten - i stedet for at forbinde noget
> negativt med den handlign den ikke må - forbinder "den gode opførsel"
> med noget positivt.
>
> Hilsen
> Lisbeth
> (der desværre ikke er særlig konsekvent over for terroristerne...)
>
>
> --
> Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG



Nina El Falaki (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Nina El Falaki


Dato : 02-05-02 10:32

Bare for at slå det helt fast. Rosen skal komme inden for 3 sekunder efter
katten er holdt op med det uønskede, ellers virker det ikke.

Nej da Line, jeg tror ikke du er en ond katteejet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse
news:3cd10426$0$11928$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Lisbeth
>
> Ja, det kunne jeg egentlig også godt se bagefter - jeg var bare lidt bange
> for at Nina nu troede jeg var en rigtig ond kattemor Det var jo et
svært
> spørgsmål at besvare, men jeg syntes at Tony fortjente et svar, for selvom
> det er et svært emne (man vil jo helst aldrig straffe sin kat) er der jo
> nogle udmærkede løsninger (indirekte "straf", som fx. vandpistol). Jeg
kunne
> aldrig drømme om at lægge en hånd (eller finger eller mindre endnu!) på
mine
> katte.
>
> Det med rosen bagefter kommer helt af sig selv. Kalvin plejer at komme
> løbende hen til "mor" lige efter han er løbet væk fra "det farlige" og så
> bliver han jo nusset på maven som han plejer (han lider også i høj grad af
> mavelopper
>
> mvh Line
> http://www.nelja.dk
>
> "Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message
> news:88742df24f5767e2158f2967499eebe9.15796@mygate.mailgate.org...
> > "Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
> > news:3cd0f26b$0$78763$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> >
> > > Hej Nina
> > >
> > > Ja, men selvfølgelig da! Det gør vi skam også. Nu skrev jeg kun om
"det
> > > dårlige" da det var det Tony spurgte til. Jeg tvivler ikke på at han
> sagtens
> > > kan finde ud af at nusse sin kat som det sig hør og bør
> > >
> > > mvh Line
> > > http://www.nelja.dk
> > >
> > Jeg tror det Nina mente var at I *med det samme* efter at katten er
> > stoppet med det den ikke må, skal rose og give godbid. Jeg tvivler ikke
> > på at I roser og nusser og giver godbidder Men fidusen er at det
> > skal være *omgående* sådan at katten - i stedet for at forbinde noget
> > negativt med den handlign den ikke må - forbinder "den gode opførsel"
> > med noget positivt.
> >
> > Hilsen
> > Lisbeth
> > (der desværre ikke er særlig konsekvent over for terroristerne...)
> >
> >
> > --
> > Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
>
>


Line Wolff (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Line Wolff


Dato : 02-05-02 10:38

Hej Nina

Det er desværre lidt svært, for han løber ALTID væk fra det han ikke må,
hvis man siger "nej". Han bliver ikke stående, så man må ud og fange ham -
og det kan være lidt svært at nå på 3 sekunder!

Men jeg forstår godt logikken i det du siger og er helt enig. Det skal dog
siges, at han ikke på nogen måde er sky eller bange, så jeg tror bare han
løber væk for lissom at sige "Mig?! Jeg gør da ingenting! Jeg står jo herude
i køkkenet og kigger helt uskyldigt " Han er sådan en
Kalvin-katten-evigglad.

PS: Skulle lige sige fra Kalvin at han altså IKKE er en ballademager. Nu
lyder det jo som om han altid laver ulykker, men det er altså sjældent det
sker

mvh Line
http://www.nelja.dk


"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
news:1C7A8.8589$HZ2.724352@news000.worldonline.dk...
> Bare for at slå det helt fast. Rosen skal komme inden for 3 sekunder efter
> katten er holdt op med det uønskede, ellers virker det ikke.
>
> Nej da Line, jeg tror ikke du er en ond katteejet.
>
> --
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk
>
> "Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cd10426$0$11928$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej Lisbeth
> >
> > Ja, det kunne jeg egentlig også godt se bagefter - jeg var bare lidt
bange
> > for at Nina nu troede jeg var en rigtig ond kattemor Det var jo et
> svært
> > spørgsmål at besvare, men jeg syntes at Tony fortjente et svar, for
selvom
> > det er et svært emne (man vil jo helst aldrig straffe sin kat) er der jo
> > nogle udmærkede løsninger (indirekte "straf", som fx. vandpistol). Jeg
> kunne
> > aldrig drømme om at lægge en hånd (eller finger eller mindre endnu!) på
> mine
> > katte.
> >
> > Det med rosen bagefter kommer helt af sig selv. Kalvin plejer at komme
> > løbende hen til "mor" lige efter han er løbet væk fra "det farlige" og

> > bliver han jo nusset på maven som han plejer (han lider også i høj grad
af
> > mavelopper
> >
> > mvh Line
> > http://www.nelja.dk
> >
> > "Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message
> > news:88742df24f5767e2158f2967499eebe9.15796@mygate.mailgate.org...
> > > "Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
> > > news:3cd0f26b$0$78763$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> > >
> > > > Hej Nina
> > > >
> > > > Ja, men selvfølgelig da! Det gør vi skam også. Nu skrev jeg kun om
> "det
> > > > dårlige" da det var det Tony spurgte til. Jeg tvivler ikke på at han
> > sagtens
> > > > kan finde ud af at nusse sin kat som det sig hør og bør
> > > >
> > > > mvh Line
> > > > http://www.nelja.dk
> > > >
> > > Jeg tror det Nina mente var at I *med det samme* efter at katten er
> > > stoppet med det den ikke må, skal rose og give godbid. Jeg tvivler
ikke
> > > på at I roser og nusser og giver godbidder Men fidusen er at det
> > > skal være *omgående* sådan at katten - i stedet for at forbinde noget
> > > negativt med den handlign den ikke må - forbinder "den gode opførsel"
> > > med noget positivt.
> > >
> > > Hilsen
> > > Lisbeth
> > > (der desværre ikke er særlig konsekvent over for terroristerne...)
> > >
> > >
> > > --
> > > Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
> >
> >
>



Nina El Falaki (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Nina El Falaki


Dato : 02-05-02 18:49

´Hej Line

Så må du nøjes med verbal ros, det virj´ker også.

--
Nina El Falaki og Djamal
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse
news:3cd108c2$0$97293$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Nina
>
> Det er desværre lidt svært, for han løber ALTID væk fra det han ikke må,
> hvis man siger "nej". Han bliver ikke stående, så man må ud og fange ham -
> og det kan være lidt svært at nå på 3 sekunder!
>
> Men jeg forstår godt logikken i det du siger og er helt enig. Det skal dog
> siges, at han ikke på nogen måde er sky eller bange, så jeg tror bare han
> løber væk for lissom at sige "Mig?! Jeg gør da ingenting! Jeg står jo
herude
> i køkkenet og kigger helt uskyldigt " Han er sådan en
> Kalvin-katten-evigglad.
>
> PS: Skulle lige sige fra Kalvin at han altså IKKE er en ballademager. Nu
> lyder det jo som om han altid laver ulykker, men det er altså sjældent det
> sker
>
> mvh Line
> http://www.nelja.dk
>
>
> "Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> news:1C7A8.8589$HZ2.724352@news000.worldonline.dk...
> > Bare for at slå det helt fast. Rosen skal komme inden for 3 sekunder
efter
> > katten er holdt op med det uønskede, ellers virker det ikke.
> >
> > Nej da Line, jeg tror ikke du er en ond katteejet.
> >
> > --
> > Nina El Falaki
> > Feca Somali & Bengal Cats
> > E-mail: cats@feca.dk
> > http://www.feca.dk
> >
> > "Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3cd10426$0$11928$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Hej Lisbeth
> > >
> > > Ja, det kunne jeg egentlig også godt se bagefter - jeg var bare lidt
> bange
> > > for at Nina nu troede jeg var en rigtig ond kattemor Det var jo et
> > svært
> > > spørgsmål at besvare, men jeg syntes at Tony fortjente et svar, for
> selvom
> > > det er et svært emne (man vil jo helst aldrig straffe sin kat) er der
jo
> > > nogle udmærkede løsninger (indirekte "straf", som fx. vandpistol). Jeg
> > kunne
> > > aldrig drømme om at lægge en hånd (eller finger eller mindre endnu!)

> > mine
> > > katte.
> > >
> > > Det med rosen bagefter kommer helt af sig selv. Kalvin plejer at komme
> > > løbende hen til "mor" lige efter han er løbet væk fra "det farlige" og
> så
> > > bliver han jo nusset på maven som han plejer (han lider også i høj
grad
> af
> > > mavelopper
> > >
> > > mvh Line
> > > http://www.nelja.dk
> > >
> > > "Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message
> > > news:88742df24f5767e2158f2967499eebe9.15796@mygate.mailgate.org...
> > > > "Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
> > > > news:3cd0f26b$0$78763$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> > > >
> > > > > Hej Nina
> > > > >
> > > > > Ja, men selvfølgelig da! Det gør vi skam også. Nu skrev jeg kun om
> > "det
> > > > > dårlige" da det var det Tony spurgte til. Jeg tvivler ikke på at
han
> > > sagtens
> > > > > kan finde ud af at nusse sin kat som det sig hør og bør
> > > > >
> > > > > mvh Line
> > > > > http://www.nelja.dk
> > > > >
> > > > Jeg tror det Nina mente var at I *med det samme* efter at katten er
> > > > stoppet med det den ikke må, skal rose og give godbid. Jeg tvivler
> ikke
> > > > på at I roser og nusser og giver godbidder Men fidusen er at det
> > > > skal være *omgående* sådan at katten - i stedet for at forbinde
noget
> > > > negativt med den handlign den ikke må - forbinder "den gode
opførsel"
> > > > med noget positivt.
> > > >
> > > > Hilsen
> > > > Lisbeth
> > > > (der desværre ikke er særlig konsekvent over for terroristerne...)
> > > >
> > > >
> > > > --
> > > > Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
> > >
> > >
> >
>
>


Pia (03-05-2002)
Kommentar
Fra : Pia


Dato : 03-05-02 10:03


"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
news:aUeA8.9526$HZ2.740361@news000.worldonline.dk...
> ´Hej Line
>
> Så må du nøjes med verbal ros, det virj´ker også.

klikkertræning? kunne være interessant at prøve på en kat...

:Pia


Inger Kaya (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Inger Kaya


Dato : 02-05-02 09:18

Hej Tony

Som de andre vil jeg også sige at det med at afstraffe katte er ligesom med
andre dyr - tålmodighed, tålmodighed så skal de nok lære det. Det tog os
omkring 2 år at nå så langt med Trold at han virkelig forstod at NEJ altså
betød forbudt. Men nu er han et rent englebarn - så mangler vi bare at få
Tinka til at fatte mosten også men vi har kun haft hende ½ års tid og hun
kom til os som voksen kat. Så det vil også kræve tålmodighed - men der kun
een vej... blive ved at gøre katten opmærksom på at det den har gang i er
forkert. Men den skal ligesom med hunde tages i det.

Held og lykke med det.

/ Trold, Tinka & Inger



"Tony Lorentzen" <tony@REMOVETHISlorentzen.com> wrote in message
news:aaq0nv$1im6$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Emnet lyder lidt barskt men er det egentligt ikke ... Spørgsmålet er bare
> hvordan man på bedste mulige måde fortæller sin kat at den gør noget
> forkert. Jeg har hørt flere, der siger at man er nødt til at fange en kat
> midt i at den gør noget galt for at den kan forstå at det ikke er i orden.
> Det "sjove" er at de udmærket godt ved at der er ting de ikke må - men som
> de gør alligevel. De ved udmærket godt at de ikke må hive tøj ud af
> klædeskabet (det lykkedes dem gang på gang at få åbnet skabet til trods
for
> de vildeste Storm P opfindelser for at holde det lukket) men alligevel
> oplever jeg gang på gang at specielt den ene af kattene gør det. Hver gang
> er jeg efter hende og hun tager benene på nakken og ved godt at hun har
> gjort noget hun ikke må. Det lader bare ikke til at der er noget der
hjælper
> og vi er ved at blive godt trætte af hun kradser siderne på vores
> klædeskabslåger i stykker (hun har et kradsetræ til den slags).
>
> For at undgå at skulle sprøjte med vand efter dem og lange ud efter dem
har
> vi opdraget vores katte til at de gør noget forkert når vi knipser med
> fingrene og råber ad dem. Det forstår de godt men 5 min. efter er det
glemt
> igen ...
>
> Er der nogen der har gode forslag til hvordan man bedst signalerer til
> katten at det den gør er forkert?
>
> Hilsner,
>
> Tony
>
>



LIZETTE FELDT (07-05-2002)
Kommentar
Fra : LIZETTE FELDT


Dato : 07-05-02 21:54

Jeg får lige sådan en trang til at give mit besyv med..

Min Zorte Miz på 6 måneder er en rigtig fræk og flabet hunmis.. der
forresten tror hun er en hund!! Hun apporterer, når man smider noget.. *G*

Nå, men tilbage til afstraffelse.. Jeg tror ganske rigtigt på
tålmodighed.... - og konsekvens! Jeg vil ikke have Zorte Miz på bordet, men
når der er noget der skal undersøges, lister hun lige så stille poten op på
bordet.. Når jeg så højt, og bestemt siger AH AH! så brokker hun sig.... men
hun fjerner poten.. Det samme gælder alle andre ting. Hun ved godt det er
forkert.. men VIL have lov.... Det er en helt lille magtkamp.... for hun
svarer igen!, og vil have det sidste ord. Men jeg vinder hver gang... enten
ved at distrahere hende med noget sjovt hun kan foretage sig... eller ved
simpelt hen at rejse mig og gå.... for hun skal altid være hvor mor er *G*

Det har aldrig været nødvendigt at sprøjte med vand eller andre
chok-metoder.. Nogengange er et lille ah ah nok... hun brokker sig.. men
fjerner sig til sidst..

Det var min lille novelle om min søde dejlige Zorte Miz, der forresten kun
er indekat..

Hilsen Lizette


"Inger Kaya" <Tumling@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:3cd0f676$0$49187$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Tony
>
> Som de andre vil jeg også sige at det med at afstraffe katte er ligesom
med
> andre dyr - tålmodighed, tålmodighed så skal de nok lære det. Det tog os
> omkring 2 år at nå så langt med Trold at han virkelig forstod at NEJ altså
> betød forbudt. Men nu er han et rent englebarn - så mangler vi bare at få
> Tinka til at fatte mosten også men vi har kun haft hende ½ års tid og hun
> kom til os som voksen kat. Så det vil også kræve tålmodighed - men der kun
> een vej... blive ved at gøre katten opmærksom på at det den har gang i er
> forkert. Men den skal ligesom med hunde tages i det.
>
> Held og lykke med det.
>
> / Trold, Tinka & Inger
>
>
>
> "Tony Lorentzen" <tony@REMOVETHISlorentzen.com> wrote in message
> news:aaq0nv$1im6$1@news.cybercity.dk...
> > Hej,
> >
> > Emnet lyder lidt barskt men er det egentligt ikke ... Spørgsmålet er
bare
> > hvordan man på bedste mulige måde fortæller sin kat at den gør noget
> > forkert. Jeg har hørt flere, der siger at man er nødt til at fange en
kat
> > midt i at den gør noget galt for at den kan forstå at det ikke er i
orden.
> > Det "sjove" er at de udmærket godt ved at der er ting de ikke må - men
som
> > de gør alligevel. De ved udmærket godt at de ikke må hive tøj ud af
> > klædeskabet (det lykkedes dem gang på gang at få åbnet skabet til trods
> for
> > de vildeste Storm P opfindelser for at holde det lukket) men alligevel
> > oplever jeg gang på gang at specielt den ene af kattene gør det. Hver
gang
> > er jeg efter hende og hun tager benene på nakken og ved godt at hun har
> > gjort noget hun ikke må. Det lader bare ikke til at der er noget der
> hjælper
> > og vi er ved at blive godt trætte af hun kradser siderne på vores
> > klædeskabslåger i stykker (hun har et kradsetræ til den slags).
> >
> > For at undgå at skulle sprøjte med vand efter dem og lange ud efter dem
> har
> > vi opdraget vores katte til at de gør noget forkert når vi knipser med
> > fingrene og råber ad dem. Det forstår de godt men 5 min. efter er det
> glemt
> > igen ...
> >
> > Er der nogen der har gode forslag til hvordan man bedst signalerer til
> > katten at det den gør er forkert?
> >
> > Hilsner,
> >
> > Tony
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste