Ad aware advarsel?
Fra : P.Sørensen

Dato : 01-05-02 22:08

Jeg har downloaded DAP, download accellerator, og kørte idag Ad aware, som
jeg gør rutinemæssigt ved månedsskiftet.
Og der viser sig en bunke advarsler, som refererer netop til DAP...
Hvad er nu det med DAP, som gør at Ad aware advarer om pgl. program?
P.sørensen

--
Windows XP home DA, 1400 mhz AMD, 512 mb ram, 70 GB HD.

Fra : JOHANSEN

Dato : 01-05-02 23:34

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> wrote in message
> [...]
> Og der viser sig en bunke advarsler, som refererer netop til DAP...
> Hvad er nu det med DAP, som gør at Ad aware advarer om pgl. program?

Det indeholder Spyware!
http://downloads-zdnet.com.com/3302-2071-6289136.html?tag=mta
her kan du læse, at andre deler din nye erfaring
Afinstaller DAP og kør så Add Aware igen
et andet godt anti-spyware værktøj er
http://patrick.kolla.de/software/spybotsd/

Jens
NB. Ved svar til min e-mail
fjern da NEJ_TAK i adressen!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-02 23:50

"JOHANSEN" <News@Johansen.NEJ_TAK.dk> writes:

> "P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> wrote in message
>
> Det indeholder Spyware!

Definer venligst spyware.

Mig (og min personlige firewall) bekendt lave den ikke andre
forbindelser ud end dem jeg beder om. Det er selvfælgelig den
registrerede version, men jeg tror ikke den reklamefinancierede henter
andet end reklamerne heller (så vidt jeg kunne se før jeg
registrerede).

> [...]
> her kan du læse, at andre deler din nye erfaring
> Afinstaller DAP og kør så Add Aware igen

Det jeg hører om AdAware er at den rapporterer alle reklamesystemer,
også dem der ikke bør kaldes spyware. Indlæggene på zdnet-siden lyder
ikke særligt velunderbyggede, men siger bare "AdAware siger
at... altså er det SPYWARE!! *gys gru*".

/L 'Don't panic'
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : JOHANSEN

Dato : 02-05-02 00:18

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@infimum.dk> wrote in message

> Definer venligst spyware.

Spyware er svært at definere præcist, men
I min verden er spyware uønsket om det er reklame streaming der fylder din
harddisk op med junk
eller dataopsamling om din adfærd på nettet der herefter benyttes til
målrette marketing eller
mere ondsindede former ala Briliants påhit (som ex.).
Det er oftest en glidebane.

> [...]
> registrerede version, men jeg tror ikke den reklamefinancierede henter
> andet end reklamerne heller (så vidt jeg kunne se før jeg

Nej men det er ikke specielt betryggende at tillade programmet at streame
reklamer på den måde
- hvad kan den ellers hente ad denne vej?

> [...]
> ikke særligt velunderbyggede, men siger bare "AdAware siger
> at... altså er det SPYWARE!! *gys gru*".

Det kommer jo så igen an på definationen på "Spyware"
Kazaa startede også som en mild omgang reklame streaming,
men så fandt de ud af at der var penge i mere rabiate former for reklame
distribution...
/ og der er rigtig mange penge i det! - så moralen kommer sidst.
don't be afraid - be very afraid!

mVh Jens

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-05-02 03:45

> [...]

> målrette marketing eller
> mere ondsindede former ala Briliants påhit (som ex.).

Den definition kategoriserer alle reklame-financierede programmer
som spyware, hvilket jeg mener er at overdrive.
Så længe de ikke sender andet end reklame-relateret information tilbage
(og ikke f.eks. noget om dit brug af programmet), så mener jeg ikke
der er noget at udsætte.

Det ser ud til at der er folk der mener at den ikke-registrerede DAP
faktisk sender for mange data hjem. Hvis det er tilfældet, så er det
i det mindste ikke noget nyt, da der ikke har været nogen opdateringer
det sidste lange stykke tid :)

> Nej men det er ikke specielt betryggende at tillade programmet at streame
> reklamer på den måde
> - hvad kan den ellers hente ad denne vej?

Hvad den henter er ikke så interessant som hvad den sender :)
I det mindste er reklame-bannere nemme at se så man er ikke i tvivl om
hvorvidt et program henter reklamer eller ej.

Hmm, hvis man skulle være helt sikker, så kunne man lad brugeren selv
hente reklamerne en gang om ugen sammen med en digital signatur, så
programmet kun ville køre hvis der var nye reklamer i reklame-biblioteket.
Sådan en pakke kunne man hente med en vilkårlig browser, og man kunne
selv undersøge filerne. Det burde overbevise skeptikerne om at der ikke
udveksles følsomme data, men hvem ville gide gøre det en gang om ugen.

> [...]
> distribution...
> / og der er rigtig mange penge i det! - så moralen kommer sidst.

Vær i det mindste opmærksom :). Min tiltro til DAP skyldes som sagt at
den registrerede version opfører sig pænt, og at der ikke er opdateret
for nyligt (og jeg ikke fandt noget om problemer dengang jeg først
valgte den). Det er naturligvis ikke en garanti.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : P.Sørensen

Dato : 02-05-02 08:57

Ja spyware eller ej - de er nu meget smarte på DAP - for der bliver jo ikke
placeret en "uninstal" option nogen steder, så vidt jeg kan se. Så man kan
bare slette den i stifinderen, og så er der jo nok alligevel noget tilbage
hist og pist.
Det eneste jeg ser i kontrolpanel/tilføj-fjern programmer, som jeg synes er
nyt, er en netscape add-inn, "IPIX netscape plugin" - gad vide om det har
med dette at gøre?? (jeg bruger iøvrigt ikke netscape til noget som
helst??!)
P.sørensen

Fra : Max

Dato : 02-05-02 09:56

Hej P

> [...]
> bare slette den i stifinderen, og så er der jo nok alligevel noget tilbage

Der ligger en instal.log fil i mappen, brug den sammen med unwise.exe
til at afinstalere den med.

Mvh Max

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-05-02 12:03

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> writes:

> [...]
> bare slette den i stifinderen, og så er der jo nok alligevel noget tilbage

I min startmenugruppe ligger der både "Download Accelerator", "Easy Update"
og "uninstall DAP".

> [...]
> nyt, er en netscape add-inn, "IPIX netscape plugin" - gad vide om det har
> med dette at gøre?? (jeg bruger iøvrigt ikke netscape til noget som

Nej, IPIX pluginnen bruges formodentlig til at vise 360-graders
billeder som på fx www.home.dk. Det er det IPIX har patent på :)
Det har ikke noget med hverken netscape eller DAP at gøre, ud over at
det er en plugin med netscapes interface. Andre browsere (fx Opera og
ældre IEere) kan også bruge netscape-plugins.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-02 23:37

> [...]

> Og der viser sig en bunke advarsler, som refererer netop til DAP...
> Hvad er nu det med DAP, som gør at Ad aware advarer om pgl. program?

DAP er reklamesponseret hvis den ikke er registreret. De nyeste
versioner af AdAware lyder til at være mere striks med hvad de
rapporterer. Det er ikke kun "skadelige" reklame-systemer der bliver
markeret, men alle. Derfor er der sandsynligvis ikke noget galt med
DAP, og jeg vil anbefale at ignorere det (jeg har registrerert DAP
så jeg har ikke bemærket problemet... om jeg vil anbefale den ved jeg
ikke helt, det er ved at være lige lovlig lang tid siden der sidst var
en opdatering, og Opera-integrationen er ikke helt så god med Opera6
som den var med Opera5. Ellers er den ok.)

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : lillekurt

Dato : 04-05-02 19:39

Kender du ikke Flashget1,2 ? Den er fri for spyware og laver det samme som
DAP www.amazesoft.com