Tisser i ny halm...
Fra : Holm

Dato : 01-05-02 19:44

Hej hestefolk

Mon nogen kan fortælle lidt om hvorfor begge mine heste tisser i deres halm
hver gang de får nyt ?
Er det en slags territoriel handling ? Det drejer sig om en hoppe og en
vallak.

Idag da jeg lagde frisk halm ud til dem skulle de straks tisse i det ,
nærmest mens jeg endnu ikke var færdig med at ryste det op.

Det er altså lidt morsomt , .....de ligner nogle der ikke har været på wc
hele dagen og har holdt sig , til der kommer halm !!
Mange hilsener
Dyrevennen :0))

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-05-02 21:44

Hej!

Mine heste gør det samme nummer, fx når de bliver lukket ind fra fold, så
skal der altså bare tisses
Jeg ved heller ikke hvorfor de gør det, men du har nok ret i at det er noget
terrtorielt.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Iben Holst

Dato : 03-05-02 16:04

Hej ...

> Mine heste gør det samme nummer, fx når de bliver lukket ind fra fold, så
> skal der altså bare tisses

Min hoppe ligeså *S*, men også når hun kommer på en fold hun ikke har været
i noget tid, så jeg tror ikke på at det kun er noget med, at det sprøjter
når de tisser.

Iben

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 06-05-02 06:47

In <3cd053ff$0$10679$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>, Nina Svanholm wrote:

> [...]
> så skal der altså bare tisses
> Jeg ved heller ikke hvorfor de gør det, men du har nok ret i at det er

   Vi har en på vores rideskole som helst ikke tisser før han står i
ridehuset..... Så han har næsten som fast ritual at finde sig et hjørne
og stille sig op og tisse så snart han er kommet ind i ridehuset. :)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-05-02 22:35

Det har noget med teritorie afmærkning at gøre når din hest tisser hver gang
du giver den nyt halm.
Den gør det fordi den så føler sig hjemme i sit nye halm, da det nu lugter
af den.

Jeg har en gammel hest som er ekstremt godt opdraget! Den tisser KUN i sin
boks, men det er simpelthen noget den er blevet skolet til kun at gøre. Jeg
går ikke ind for at opdrage sine heste sådan, men han var sådan da jeg fik
han og jeg har ikke i de 10 år jeg har haft ham, kunne lave om på det.

Men din hest tisser altså i sit halm fordi den så føler sig hjemme og har
det godt.(Langt de fleste heste gør det)

Den med at der er en hest der kun ville lade vandet når den er i ridehuset
kan jeg så ikke helt forklare, men alle heste har jo deres små særheder det
er jo det der gør dem så charmerende!
Mvh Dea

Fra : Benedicte Beck

Dato : 02-05-02 07:36

> Mon nogen kan fortælle lidt om hvorfor begge mine heste tisser i deres
halm
> hver gang de får nyt ?

Hej!
Heste kan ikke lide at det sprøjter når de skal tisse, så de venter gerne
til
de er i en boks med meget halm eller spåner.
De kan også gøre det lige når de kommer ud på ridebanen.
Så det er en god idé at hesten lige kommer ind i sin boks, når den har været
på fold, inden man strigler og rider.

Mvh Benedicte

Fra : Nielsen

Dato : 05-05-02 08:02

hæ ...mine heste tisser alle tre, når jeg kommer i stalden for at lukke dem
ud, jeg har endnu ikke fundet ud af hvorfor.
Dorthe

Fra : Mona

Dato : 06-05-02 06:45

Hmmm, jeg har såmænd ikke tænkt så meget over det der tisseri,
før jeg så denne tråd.

Men i går lagde jeg mærke til, at Lutana (hoppe) ude på marken
snusede til en plet på jorden, skrabte lidt, snusede igen,
skrabte lidt og lidt mere, for derefter at træde et par skridt
frem og fuldt bevidst tisse 100% ovenpå stedet. Jeg var vildt
duperet over at hun kunne ramme så præcist med op til flere liter
tis. Men jeg er nu overbevist om, at heste tisseri handler meget
om afmærkning af territorium.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Jeanette

Dato : 16-05-02 20:28

HEJ ALLE SAMMEN
grunden til jeres heste tisser er at
1: de kan ikke lide det sprøjter op af dem
2: det er faktisk det samme som en hund sætter deres mærker

hvis i ser på hingste så går de tilbage hvor alle hopper har tisset også
vallaker

J.N.