et godt mobo ? Blot nysgerrig!
Fra : __ cjt

Dato : 01-05-02 19:17

Jeg har købt en brugt computer... Der sidder et mobo fra Gigabyte!
Nu er jeg lidt nysgerrig:

Er det et kendt mærke indenfor motherboards ?
Er det godt ?
Ligger det kvalitetsmæssigt i low-budget eller i hig-end eller ???

Jeg har ikke tidligere rigtigt beskæftiget mig så meget med motherboards...
Vil til at dykke lidt længere ned i dét !!!!

Er der iøvrigt nogen steder hvor man kan se en top 3 eller top 5 over de
mest solgte
boards ...

Eller måske ligefrem en top 3 eller top 5 over de "bedste" motherboards...
selv om det jo afhænger

Mange hilsner fra
Carsten

DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : raven

Dato : 01-05-02 19:54

On Wed, 1 May 2002 20:17:09 +0200, "__ cjt" <cajuth@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>Er det godt ?
>Ligger det kvalitetsmæssigt i low-budget eller i hig-end eller ???

Det er kvalitetsmæssigt i bedste ende.

Men først indenfor det sidste halve år er de begyndt at lave bundkort
med gode indstillingsmuligheder (overclock). Ellers har det været
automatiske bundkort m.h.t. cpu spænding.

> [...]
>boards ...
>
>Eller måske ligefrem en top 3 eller top 5 over de "bedste" motherboards...

Hvad vil du bruge det til ?
Nu skulle du da tage og kigge på dit bundkort. Hvilket bundkort og til
hvilken cpu. De har vel lavet ca. 100.

www.giga-byte.com

Så læser man manualen og finder ud hvad den maksimalt hurtige cpu er.
Ikke fordi det står der direkte, men det kan man gætte sig til, hvis
man ved noget om cpu'er.

mvh

John

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 01-05-02 20:08

> Jeg har købt en brugt computer... Der sidder et mobo fra Gigabyte!
> Er det et kendt mærke indenfor motherboards ?

Kendt, ja.

> Er det godt ?

Tja, det kommer an på så meget. Bundkortproducenterne ændrer sig ligesom en
person gør det. F.eks. satte man ikke Epox i forbindelse med entusiast
markedet tidligere, hvor man nu gør det. Det samme gør sig gældende for
Gigabyte, som har lavet nogle ret solide løsninger på det seneste (dog med
en enkelt undtagelse, hvor de dog fik styr på produktet med en BIOS
opdatering).

Det kommer helt an på, hvor "gammelt" bundkortet er.

> Ligger det kvalitetsmæssigt i low-budget eller i hig-end eller ???

De bundkort, som de producerer lige nu, ligger ret lunt. Gode features og
god stabilitet, hvis man dog lige ser bort fra førnævnte fiasko.

> Jeg har ikke tidligere rigtigt beskæftiget mig så meget med
motherboards...
> Vil til at dykke lidt længere ned i dét !!!!

Læs anmeldelser, sites som www.hardocp.com, www.anandtech.com og
www.tomshardware.com leverer alle rigtigt gode og dybdegående anmeldelser af
forskelligt hardware, herunder bundkort. Jeg foretrækker selv HardOCP, da de
der har en meget teknisk, no-bullshit indgangsvinkel til sagerne.

> Er der iøvrigt nogen steder hvor man kan se en top 3 eller top 5 over de
> mest solgte boards ...

Man kan ikke rigtigt regne med at det mest solgte også er det bedste. Der
bliver solgt rigtigt mange bundkort til OEM (Other Equiment Manufacturers)
markedet. Disse bundkort bruges i forbindelse med samling af computere til
pakkeløsninger, så som Dell, Compaq og en lang række andre mærker og knap så
mærker :)

Hvis vi ikke tæller netop det område med, vil listen ud som følger. Listen
er sammensat efter min mening, som ikke er baseret på tal, men på min egen
fornemmelse af situationen.

ASUS
Abit
Epox
Soltek
ECS

Her vil jeg betegne ASUS, Abit og Epox kortene som værende i den "høje"
ende. Soltek aspirerer lidt i den retning og har på det seneste gjort
rigtigt mange gode ting.

> Eller måske ligefrem en top 3 eller top 5 over de "bedste" motherboards...
> selv om det jo afhænger

Produkterne varierer ganske meget fra den ene linie til den anden. Man kan
ikke altid regne med at en producent, som lavede en god løsning med et
tidligere chipsæt, vil lave en ligeså god eller bedre løsning med næste
generation. Man er nødt til at undersøge markedet, hver gang man skal ud og
have sig et nyt bundkort.
Desuden har features også fået en mere betydelig rolle, nu hvor man kan
vælge at få et non-nonsense bundkort eller en af de helt store
pakkeløsninger med USB2.0, surround lyd, netkort, kortlæser og jeg skal
komme efter dig med features :)