mail()
Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-02 16:31

Hejsa

er der en der kan forklare mig hvorfor jeg ikke kan følgende ?

mail($adr, "the subject", $message,"From: webmaster@$SERVER_NAME\r\n")

jeg har fundet ud af at den går galt ved $adr.. det vil kun virke hvis jeg
skriver en fast e-mail adr, som eks: mit@navn.dk - jeg jeg har prøvet både
"$adr" og $adr - men der er intet der hjælper... det lader til at den ikke
vil arbejde med en variabel.. kan det passe, når den gerne vil med $message,
fordi der er der ingen problemer ?!?

HILFE..

/Jonas Levring

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 01-05-02 16:46

"Jonas Levring" <jonas@dette_skal_fjernes_levring.dk> writes:

> [...]
> vil arbejde med en variabel.. kan det passe, når den gerne vil med $message,

Nej. Det kan ikke passe. Er du sikker på $adr er sat korrekt?

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-02 17:52

ja.. fordi jeg laver en print lige før.. og der står det rigtigt nok... :((

nogen forslag til hvor det kan gå galt ?

/Jonas Levring

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-02 18:21

e-mail adresserne bliver hentet ud af et array

while (list ($key, $val) = each ($modt_navn)) {
$adr = $modt_email[$key];

if (mail($adr, $topic, $message,"From: $afs_navn <$afs_email>")) {
Print "Mail til $adr er afsendt<br>";
} else {
print "Mailen til $adr blev ikke afsendt korrekt<br>";
}
}

og der er det at $adr bliver printet ok nok, men ikke inde i mail() - og jeg
er 100% sikker på at det er ved to delen at det går galt :((

HELP

/Jonas Levring

"Jonas Levring" <jonas@dette_skal_fjernes_levring.dk> skrev i en meddelelse
> ja.. fordi jeg laver en print lige før.. og der står det rigtigt nok...
:((

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 01-05-02 18:48

> [...]

> og der er det at $adr bliver printet ok nok, men ikke inde i mail() - og jeg
> er 100% sikker på at det er ved to delen at det går galt :((

Læs venligst http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html - især det
om at citere under det du svarer på.

Hvis din kode printer $adr rigtig nok, inde i din if-klausul (i mangel
af et bedre ord) så burde det jo virke.

Evt. kan du prøve at udskrive din mail kommando:

print("mail($adr, $topic, $message, \"From: $afsender\")");

lige før du bruger den.

Det kan nogengange give hjælp til problemet, hvis man har lavet en
eller anden dum fejl, som man ikke lige kan gennemskue.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-02 18:56

> [...]

> og der er det at $adr bliver printet ok nok, men ikke inde i mail() - og jeg
> er 100% sikker på at det er ved to delen at det går galt :((

Hvilken fejl giver ovenstående kode? Husk altid at indkludere den!

Er du i øvrigt ikke også rar at snuppe et kig på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>? Det vil gøre det
meget lettere at overskue dine indlæg.

--
Jacob - www.bunk.cc
The best defense against logic is ignorance.

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-02 19:08

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Hvilken fejl giver ovenstående kode? Husk altid at indkludere den!

der kommer desværre ikke nogen fejl, blot at den bare ikke bliver afsendt
:((

hvis jeg printer hele mail() strengen, så står det også rigtigt nok... det
er meget mærkeligt :((

/Jonas Levring

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-02 19:32

> der kommer desværre ikke nogen fejl, blot at den bare ikke bliver afsendt
> :((

Det vil sige at ovenstående kode udskriver "Mailen til
someone@somewhere.invalid blev ikke afsendt korrekt<br>"?

I så fald returnerer mail() FALSE og du må så finde ud af hvorfor, fx
ved at logge lidt mere fascistisk.

Hvis den skriver "Mail til someone@somewhere.invalid er afsendt<br>",
og mailen bare aldrig kommer frem, så må du til at se på den måde PHP
snakker med din SMTP-server og din SMTP-server.

> hvis jeg printer hele mail() strengen, så står det også rigtigt nok... det
> er meget mærkeligt :((

Må vi ikke lige se det den udskriver og resultatet af en eval() på det?

--
Jacob - www.bunk.cc
Your supervisor is thinking about you.

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-02 20:06

> Det vil sige at ovenstående kode udskriver "Mailen til
> someone@somewhere.invalid blev ikke afsendt korrekt<br>"?

KORREKT :(( desværre :(

det
> Må vi ikke lige se det den udskriver og resultatet af en eval() på det?

eval(mail('$adr', $topic, $message,"From: $afs_navn <$afs_email>"));
resulterer i at der ikke bliver afsendt noget.. altså med denne fejl:
someone@somewhere.invalid blev ikke afsendt korrekt

alt dette med print og det hele giver: eval(mail("til_dig@email.dk", Dette
er så subject, her har vi teksten,"From: mit navn "))

men hvis jeg skriver eks. "til_dig@email.dk" direkte ind i sourcen, så er
der ingen problemer med afsendelse :((

/Jonas Levring

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-02 20:38

> KORREKT :(( desværre :(

OK, så må du i gang med noget fascistlogging for at finde ud af
hvorfor mail() returnerer FALSE.

Jeg har selv et script kørende med følgende kald til mail(), som
virker fint:

if (mail($address,
$subject,
$message,
"From: $name <$email>\r\n" .
"Content-Transfer-Encoding:8bit\r\n")) {
// do stuff
}

Måske du kan hente lidt inspiration der (selv om jeg tvivler)?

--
Jacob - www.bunk.cc
Everyone is entitled to my opinion.

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-02 20:59

> OK, så må du i gang med noget fascistlogging for at finde ud af
> hvorfor mail() returnerer FALSE.

Jeg har tænkt lidt på om det kunne være noget i mit array.. jeg ved bare
ikke helt hvad det skulle være :(
while (list ($key, $val) = each ($modt_navn)) {
$adr = $modt_email[$key];
if (mail("$adr", $topic, $message,"From: $afs_navn <$afs_email>")) {
print "den blev afsendt";
} else {
print "nej desværre";
}
}
eller kan det være galt andre steder ?
> Jeg har selv et script kørende med følgende kald til mail(), som
> virker fint:
> if (mail($address,
> $subject,
> $message,
> "From: $name <$email>\r\n" .
<snip>
Virkede desværre ikke :(( - kom stadigvæk med den samme type fejl :(

/Jonas Levring

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-02 21:11

"Jonas Levring" <jonas@dette_skal_fjernes_levring.dk> writes:

> while (list ($key, $val) = each ($modt_navn)) {
> $adr = $modt_email[$key];

Er du sikker på at det er hvad du vil?

Du er helt 100 % sikker på at det giver den rigtige adresse?

Nu plejer jeg at bruge en anden konstruktion, som jeg har vænnet mig
til:

foreach ($arr as $key=>$val) {
// do stuff
}

Den synes jeg er meget lettere at læse, men det er vist en smagssag

> eller kan det være galt andre steder ?

Det ville jo være åbenlyst lige at checke logfilen på din mailserver
(hvis det er en du selv kører) og se om den laver sjove ting når den
forbinder til den.

Har du prøvet ved blot at lave:

$adr = 'someone@somewhere.invalid';
mail($adr, ...);

Altså, hvor du bruger en variabel som adresse, men er sikker på hvad
den indeholder.

--
Jacob - www.bunk.cc
Stupidity got us into this mess -- why can't it get us out?

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-02 21:24

> [...]

> // do stuff
> }
> Den synes jeg er meget lettere at læse, men det er vist en smagssag

Tjaa.. det er det vist, fordi det hjælper desværre ikke :((

> Det ville jo være åbenlyst lige at checke logfilen på din mailserver
> (hvis det er en du selv kører) og se om den laver sjove ting når den
> forbinder til den.

Jeg kan desværre ikke se log-filen :(

> $adr = 'someone@somewhere.invalid';
> mail($adr, ...);
> Altså, hvor du bruger en variabel som adresse, men er sikker på hvad
> den indeholder.

Har jeg prøvet, og det vil den heller ikke tage imod.. så det lader faktisk
til at den ikke vil tage imod en $var :(( det kan da bare ikke passe, fordi
den vil godt tage imod en var andre steder i mail() :(((

/Jonas Levring

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-02 21:27

> $adr = 'someone@somewhere.invalid';
> mail($adr, ...);

Undskyld.. min fejl.. ovenstående virker.. og det er derfor at jeg tror at
det går galt når jeg trækker de enkelte væredier ud af mit array :((

/Jonas Levring

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-02 21:26

> Har jeg prøvet, og det vil den heller ikke tage imod.

Meget mystisk.

Må vi se en .phps, så vi måske kan se hvad der er galt?

--
Jacob - www.bunk.cc
Too much is not enough.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-02 21:33

> Undskyld.. min fejl.. ovenstående virker.. og det er derfor at jeg tror at
> det går galt når jeg trækker de enkelte væredier ud af mit array :((

OK - er du sikker på at ud trækker det rigtigt ud?

Du har:

while (list ($key, $val) = each ($modt_navn)) {
$adr = $modt_email[$key];

Så er problemet måske at du ikke bruger samme key i dine to arrays
$modt_navn og $modt_email?

Hvordan ser dine arrays ud?

Prøv fx at lave følgende før din løkke:

$modt_navn = array('Jonas'=>'noget du ikke skal bruge her');
$modt_email = array('Jonas'=>'jonas@levring.dk');

.... og se om det ikke virker.

--
Jacob - www.bunk.cc