Hastighed på netværk? - ikke normalt probl~
Fra : Jørgen Badstue

Dato : 01-05-02 15:08

Hejsa

Jeg har et netværk i hjemmet met to computere koblet til gennem en switch.
og fra denne ud til routeren til min ADSL linie.
Jeg har dog et problem med hastigheden på den ene computer.
Computer A downloader i gennemsnit med 30 KB/sec pg computer B kun med max 7
KB/sec.
Jeg her prøvet at downloade samme fil fra samme server på begge computere
med samme resultat.
Jeg har prøvet at bytte pladserne rundt i switchen med samme resultat.
Jeg har prøvet med et andet kabel fra computer B til switch, med samme
resultat.

Dette fik mig til at tro at det der netkortet I computer der var noget galt
med. Så jeg prøvede at købe et nyt 100 Mb kort. Dette gav igen samme
hastighed, så det kan heller ikke være det.
Jeg er nu helt tom for ideeer... Hvad kan det skylles, og hvad kan jeg evt.
gøre for at rette det?

Som bemærkning kan jeg lige nævne at begge PCere kører med Win98, og at ADSL
forbindelsen er en Cybercity 384/128 Kbit/s...

Med venlig hilsen
Søren Badstue

FUT: dk.edb.netvaerk

Fra : Jens U. K.

Dato : 01-05-02 15:29

"Jørgen Badstue" <jorgen.badstue@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har dog et problem med hastigheden på den ene computer.
> Computer A downloader i gennemsnit med 30 KB/sec pg computer B kun med

Du tager evt. ikke fejl af bit og byte vel?

> [...]
> hastighed, så det kan heller ikke være det.
> Jeg er nu helt tom for ideeer... Hvad kan det skylles, og hvad kan jeg

Hvilke type computere er det? Med mindre den "langsomme" er meget gammel
og hd fyldt op osv. burde den snildt køre fuld dl fra Internettet.
Det lyder jo ikke som om det er et hardwareproblem. Det lyder mere som et
softwareproblem. Hvilket OS og hvilke programmer kører på de 2 computere?
Bruger du Personal Firewalls?

/Jens Ulrik

Fra : Søren Badstue

Dato : 01-05-02 21:32

Jens U. K. <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i

> [...]
> softwareproblem. Hvilket OS og hvilke programmer kører på de 2 computere?

Det er rimelige nye computere begge to. ca. 1700 MHz. Begge computere kører
Win98 SE, og ZoneAlarm. Men jeg har prøvet at lukke ZoneAlarm, dette hjalp
ikke
Begge computere har ligeledes nye HDD, dvs min 10 GB, hvor den måske er
20-30% fuld.
Den hurtige computer har et kabel på ca. 10 m til routeren, og den langsomme
ca. 2 meter kabel.

mvh
Søren

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-05-02 22:27

> [...]
>20-30% fuld.
>Den hurtige computer har et kabel på ca. 10 m til routeren, og den

Prøv at checke duplex settings, måske køre PC'en half og switchen Full
duplex. Det giver typisk overførelses hastigheder på 10kbyte/s.
Hvordan kører det mellem PC'erne?

Fra : Søren Badstue

Dato : 02-05-02 21:18

Ole Madsen <olemadsen10@mail.dk> skrev i

> Prøv at checke duplex settings, måske køre PC'en half og switchen Full
> duplex. Det giver typisk overførelses hastigheder på 10kbyte/s.
> Hvordan kører det mellem PC'erne?

Det lydder som en mulighed... Duplix settings står til auto...
Og hvordan måler jeg det mellem PCerne? Når jeg henter en fil på den ene fra
den anden skriver den bare hvor lang tid der er igen, og det passer aldrig
alligevel

Søren

Fra : Ole M

Dato : 03-05-02 11:58

Søren Badstue <soren.badstue@post.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> ene fra
> den anden skriver den bare hvor lang tid der er igen, og det passer
Okay PC står til auto, hvad med switchen? Begge skal står Auto, før
det virker.
Flyt en fil på 10Mbyte og start stopuret. det skulle tage
Filstørrelsen i Bit = 10Mbyte * 8 = 80Mbit
overførelses hastighed = 10Mbit(eller 100Mbit)
Overførelsen tid = 80Mbit/10Mbit = 8 sec. PC'en bliver nok flaske
halsen. Men det skulle går væsentlig stækere end 10kbit/s
Mvh Ole

Fra : Søren Badstue

Dato : 03-05-02 14:26

Ole M <lecolm@forum.dk> skrev i
> [...]
> Overførelsen tid = 80Mbit/10Mbit = 8 sec. PC'en bliver nok flaske
> halsen. Men det skulle går væsentlig stækere end 10kbit/s

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg ser det på switchen... (En billig Ruby
Tech), men der er tre lamper til hvert stik: Link/Act, 100Mbps og FDX/Col.
Alle lamperne lyser for både stikket der hører til den hurtige og for
stikket der hører til den langsomme computer (Når de er tændt
naturligvis...)
Mht hastigheden mellem computerene, så var det lige før jeg skulle bruge en
kalender isdtedet for et stopur. En fil på 9,77MB kunne sendes fra den
langsomme computer til den hurtige på under et sec. men omvendt tog det lige
omkring 23 minutter. dvs. en hastighed på 56,6 kbit !!?!

mvh
Søren

Fra : Ole M

Dato : 07-05-02 00:48

> [...]
>
> Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg ser det på switchen... (En billig
> Ruby Tech), men der er tre lamper til hvert stik: Link/Act, 100Mbps og
Hmm, kender den ikke. Check evt. manual FDX står for Full duplex.
> Alle lamperne lyser for både stikket der hører til den hurtige og for
> stikket der hører til den langsomme computer (Når de er tændt
> naturligvis...)
Fint.
> [...]
> det lige
> omkring 23 minutter. dvs. en hastighed på 56,6 kbit !!?!
Brok røv Det kunne være værre, tænk på 33kbit!!
Såvidt jeg kan regne ud er det den langsomme PC som kører half duplex.
Evt. står den til auto negotiate. Check endnu gang at netkortet er sat
til full duplex, tving den til at køre full duplex. Auto er godt hvis
begge enheder kører protokollen. Held og lykke.

Fra : Søren Badstue

Dato : 10-05-02 13:16

Ole M <lecolm@forum.dk> skrev i
> Brok røv Det kunne være værre, tænk på 33kbit!!
Ja, jeg ved det. Undskyld

> [...]
> til full duplex, tving den til at køre full duplex. Auto er godt hvis
> begge enheder kører protokollen. Held og lykke.

Jeg har sat netkortet til "100 full mode", under netværk i kontrolpanelet.
Der bliver stadig downloadet med de ca. 7 KB/Sec... :´-(

mvh
Søren, der takker mange gange for det store forsøg på at hjælpe.

Fra : Søren Badstue

Dato : 12-05-02 21:49

Hejsa.

Jeg har nu fundet problemet. Jeg skulle ændre en værdi der hedder TCP
receive window.
Den stod til ca. 2100, og jeg ændrede den til ca. 7800, hvor efter det hele
spiller
Det var et link på cybercitys homepage til http://www.dslreports.com/tweaks
der hjalp på vej. Den foreslog at jeg hentede et program til ændring af TCP.

Jeg takker både Jens og Ole for forsøget på at hjælpe.

mvh
Søren

Fra : Ole M

Dato : 16-05-02 23:12

Søren Badstue <soren.badstue@post.cybercity.dk> skrev:
> Hejsa.
>
> Jeg har nu fundet problemet. Jeg skulle ændre en værdi der hedder TCP
> receive window.
Hmm, det lyder lidt mærkeligt, da det også kørte langsomt på dit
hjemmenetværk, her betyder størrelsen ikke så meget. Det er rigtigt
som de skriver at receive window kan med fordel sættes op ved ADSL.
Hvad stod den anden PC i øvrigt til?
> Den stod til ca. 2100, og jeg ændrede den til ca. 7800, hvor efter det
> hele
> spiller
Bare skidtet virker!
> [...]
> af TCP.

> Jeg takker både Jens og Ole for forsøget på at hjælpe.
Det var så lidt.

Fra : Søren Badstue

Dato : 17-05-02 13:18

Ole M <lecolm@forum.dk> skrev i

> [...]
> hjemmenetværk, her betyder størrelsen ikke så meget. Det er rigtigt
> som de skriver at receive window kan med fordel sættes op ved ADSL.

Den anden computer står til 8760. Skal de stå til det samme, eller kan det
godt være to forskellige værdier med samme ADSL linie?

> Bare skidtet virker!
....Og det gør det. Det er bare lækkert. En helt ny fornemmelse. Er der nogle
der er triste så sæt bare TCP ned et par måneder eller 6, og oplev så glæden
når du hæver den igen

--
Søren