En pragtfuld hjemmeside, der virkelig fors~
Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 01-05-02 14:13

Kære lærerkolleger - herunder er et link til en hjemmeside, der virkelig
viser stor forståelse for lærernes problemer og trængsler - læs den før
inspektøren:

http://www.laerere.dk - det er en "organisation" til bevarelse af lærere i
den danske "folkeskole"

Måtte den side altid blive vort mantra - og for dem, der er interesserede i
pædagogik, men som desværre ikke er lærere, kan jeg komme med følgnede
udpluk fra siden:

Dogme-pædagogik
Dansk film har som bekendt i de senere år vundet internationalt ry gennem de
såkaldte dogmefilm, der ovenikøbet er billige at lave.

For at hæve den danske folkeskoles anseelse og samtidig imødekomme
myndighedernes besparelsesønsker, foreslås det hermed at danske lærere gør
sig til talsmænd og talskvinder for en særlig
Regler for Dogme-pædagogik.
1.. Ingen av-midler må bruges udover kridt og pegepind.
Motivationsfremmende faktorer skal begrænses til håndholdt
spanskrør.

2.. Undervisningen skal foregå i et klasseværelse. Ikke noget med
lejrskole, hytteture og ekskursioner.

3.. Ingen udsmykning af klasseværelset, ingen muntre farver og ingen
rekvisitter udover de foran nævnte.

4.. Kunstige lyskilder er uønskede. Lærer og elever skal klare sig
med det dagslys, der kan opnås gennem klasseværelsets vinduer.

5.. Læreren må ikke krediteres for personligt engagement.

6.. Læreren må ikke krydre sin undervisning med vitser og anekdoter,
der kan fremkalde utidig lystighed.

7.. Al undervisning skal fremstå som improviseret.

8.. Drejebog i form af planlægning og forberedelse er uønsket.

9.. Der skal årligt uddeles en pris til den lærer, der bedst lever
op til dogme-reglerne. Prisen skal bestå af en madpakke med 2 stk.
sammenklappede leverpostej-madder.

Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 01-05-02 17:32

"Arne Hertzsprung Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig til talsmænd og talskvinder for en særlig
> Regler for Dogme-pædagogik.
> 1.. Ingen av-midler må bruges udover kridt og pegepind.

Det mådte just komme!

Hvad med tavle og griffel, hvi skulde de være i skammekrogen. Jeg mindes min
egen skoletid, hvor vi omhyggeligt sleb vore grifler i spyt på trappestenen
udenfor skolestuen og fyrede med tørv i kakkelovnen.(Det er ikke engang
løvn!)

Af fremmende foranstaltninger mindes jeg desuden den pædagogiske effekt i
demonstrativt at udvidske discipelens præstationer med en fedtet
lommeklud. -og med frydefuld stemme henhvidske: Grimmtt!! OM IGEN!!!
- eller at skyde til måls efter eleverne med kridt!

Velsignet være den snarlige pensionering.

ROFL (jeg kunne huske den!!)

Niels Aage