Yanmar startproblemer
Fra : Lars Andersen

Dato : 01-05-02 12:10

Min sejlbåd er bestykket med en Yanmar 2GM20. Jeg oplever ofte
startproblemer, hvilket er temmelig irriterende når man bedst har brug
for sin motor. På sidste års ferie var det ret slemt og jeg besluttede
at afmontere startrelæet. Der var ikke let, men hvad værre var, det
var uhyre vanskeligt at genmontere, da et anker skal ind og have fat i
en krog, som relæet trækker i. Nå men til sagen : relæet trækker godt
nok ved startforsøg, men startmotoren aktiveres ikke. Alle
strømforbindelser er pæne rene og batteriet nyt og opladet. Måske er
det en kendt fejl, derfor dette indlæg.

Fra : Ole

Dato : 01-05-02 13:59

Der kan være fejl på kontakterne i relæet, kullene kan sidde fast fordi de
har fået fugt og derfor udviddet sig, kullene kan også være slidt ned, og
endelig kan der være fejl på viklingerne i starteren.
Prøv at lave en forbindelse tværs over relæets to skruer, brug en kraftig
ledning, hvis starteren snurrer ved hvert forsøg, er det relækontakterne der
er beskidte eller brændt væk. Rens eller skift ud.
Hvis kullene sidder fast, afmonteres de og slibes på alle fire sider til de
går let i kulholderne.
Hvis viklingerne er syge, skal motoren til elektromekaniker, det er som
regel billigere at reparere end at købe nyt eller ombytte.
--
Hilsen Ole

Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !

Fra : Per Solberg

Dato : 02-05-02 10:55

"Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> skrev i melding
> [...]
> nok ved startforsøg, men startmotoren aktiveres ikke. Alle
> strømforbindelser er pæne rene og batteriet nyt og opladet. Måske er

Hei !
Jeg hadde samme problem på min Yanmar 3GM30 og problemet skyldtes at det
ikke kom frem nok strøm til starteren. Jeg har lang avstand fra
startkontakten (ute) og til motoren.
Noe strøm forsvant fra batteri og frem til startbryteren, og noe strøm
forsvant på vegen fra startbryteren og til selve starteren.
Jeg løste problemet ved å montere et nytt rele (fra Biltema) like ved selve
starteren. Releet trenger ikke mye strøm for å slå inn og hovedstrømmen til
selve starteren fikk korteste veg fra batteriet.
mvh Per Solberg

Fra : Flemming

Dato : 04-05-02 21:21

Det kan jo også være en dårlig forbindelse i selve startknappen??
MVH
Flemming

Fra : Lars Andersen

Dato : 05-05-02 19:09

Det er sjovt nok du skriver det - i aftes var jeg sammen med en fyr
som havde hørt at det kunne være startknappen. Når jeg ikke har tænkt
den tanke skyldes det at jeg kan høre startrelæet trække. Men han
mente at det måske ikke trak hårdt nok, men blok klikkede. Der skal
vist et ret hårdt træk til både at slutte polerne til startstrøm til
starteren, og desuden at hive i det anker, som jeg formoder indkobler
starteren i tandkransen. Så har man et mindre spændingsfald over
startkontakten, kan det være startrelæet ikke hiver hårdt nok. En
løsning er at skifte kontakten, en anden at indskyde et relæ foran
startrelæet, så startkontaktens indre modstand mister sin negative
betydning, p.g.a. den noget mindre strøm gennem den.
Teorien underbygges muligvis af at jeg mener at fænomenet er mindre
udtalt med fuldt opladet startbatteri.

v.h. Lars Andersen