Skiftende baggrund!
Fra : Jimmy Snedker

Dato : 01-05-02 10:37

hej alle!

Er der nogle der har/kender et script der skifter
baggrundsbilledet hver gang der opdateres! dvs. jeg har mit
bodytag :

Men hvordan?

Med venlig hilsen

Jimmy

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : find clausen

Dato : 01-05-02 10:54

On Wed, 1 May 2002 09:36:40 +0000 (UTC), Jimmy Snedker
<js@3d-empire.dk> wrote:

> Er der nogle der har/kender et script der skifter
> baggrundsbilledet hver gang der opdateres! dvs. jeg har mit
> bodytag :

<SCRIPT>
var nummer;
nummer = Math.random() * 99;
nummer = Math.round(nummer);
</SCRIPT>
</head>

billederne skal så ha' et tocifret nummer,
her fra baggrund-00.gif > baggrund-99.gif

<script>
document.write('<body background="baggrund-' + nummer + '.gif">');
</script>

(ikke testet)

--

find clausen
http://www.photopress.dk/

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 01-05-02 11:25

Jeg kan ikke få det til at virke....hvis du gider at kigge scriptet,
så vil det være fint!

Fra : find clausen

Dato : 01-05-02 21:03

On Wed, 1 May 2002 10:25:17 +0000 (UTC), Jimmy Snedker
<jsnedker@hotmail.com> wrote:
> [...]

Ok, der var to fejl, men nu virker det:

<script>
document.write('<body background="'+nummer+'.gif">');
</script>

den anden fejl er, at billederne skal ha' numre fra 0 og opefter,
altså ikke 00 ...

og 99 udskiftes med det højeste billednummer.

Lad os se resultatet !

--

find clausen
http://www.photopress.dk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 01-05-02 21:21

"Jimmy Snedker" <js@3d-empire.dk> wrote in message
> Er der nogle der har/kender et script der skifter
> baggrundsbilledet hver gang der opdateres! dvs. jeg har mit
> bodytag :

Prøv at kigge på det her, for at tilføje dine billeder sætter du blot
stierne til billederne ind i arrayet kaldet billeder:

<head>
<script type="text/javascript">
function VaelgBilled(){
billed = new Array("sti/til/billed1.gif",
"stil/til/billede2/logo_thumbnail.gif");
nummer = Math.floor(Math.random() * 2);
document.getElementsByTagName("body")[0].style.backgroundImage = "url("
+ billed[nummer] + ")";
}
</script>
</head>

PS: background attributten i body er ikke med i HTML standarden mere, man
skal istedet bruge CSS.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 01-05-02 21:25

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> Prøv at kigge på det her, for at tilføje dine billeder sætter du blot
> stierne til billederne ind i arrayet kaldet billeder:

[SNIP] script med fejl

Prøv med dette istedet(Pas på knækkede linier):

<head>
<script type="text/javascript">
function VaelgBilled(){
billed = new
Array("sti/til/billed1.gif","stil/til/billede2/logo_thumbnail.gif");
nummer = Math.floor(Math.random() * billed.length);

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-05-02 01:10

Jakob Andersen <jakob@effectus.dk> skrev:

> (Pas på knækkede linier):

Prøv at sætte din OE op til 300 karakterer pr. linie - så kan du selv
styre hvor lange kodelinierne skal blive

- og så ombryde tekstlinier manuelt til ca. 72 tegn - det fungerer fint for mig.

--
Allan