Redhat 7.2 - Netkort detekteres ikke
Fra : Per Tolbøll

Dato : 30-04-02 23:00

Den her har i sikkert hørt før, men jeg prøver nu alligevel:

Jeg installerer for - første gang nogensinde - Redhat 7.2 på en ældre
Digital Venturis (pentium, 200 MHz)
Maskinen er forsynet med et 3C509B (Etherlink III) netkort.
Kortet detekteres ikke af installationsprogrammet.

Følgende er prøvet:
- Netkortet er testet fra en DOS-floppy med 3Coms testprogram
MAC-adresse: 0020AF9B ....
IRQ: 10
I/O: 0x300

- IRQ 10 er reserveret i BIOS (er også forsøgt med ikke-reserveret)

Efter installationen har jeg intet /dev/eth0

lsdev viser ingen 3c509-driver

Efter modprobe 3c509 viser lsdev en loaded driver (?) på 0x300 - 0x30F, men
ingen IRQ10.

Jeg har forsøgt ved boot på installations-cd'en at give kommandoen linux
ether=10,0x300 - uden resultat.
Installationsproceduren springer simpelthen net-konfigurationen over.

Gode råd modtages med tak !

/Per

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-05-02 13:10

Per Tolbøll wrote:
> [...]
> ether=10,0x300 - uden resultat.
> Installationsproceduren springer simpelthen net-konfigurationen over.

Jeg tror, at man manuelt skal fortælle installationsprogrammet,
at man har dette netkort, det kan ikke autodetektes.

Når du modprober, skal du angive parameterne, eller skrive dem
i /etc/modules.conf, fx:

alias eth0 3c509
options 3c509 xcvr=3 irq=10

Eller hvis du har driveren bygget ind i kernen skal følgende
appendes i /etc/lilo.conf:

append="ether=10,0x300,3,0x3c509,eth0"

Se mere her: http://www.scyld.com/network/3c509.html

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-05-02 20:56

On Wed, 01 May 2002 00:00:23 +0200, Per Tolbøll wrote:

> [...]
> ether=10,0x300 - uden resultat.
> Installationsproceduren springer simpelthen net-konfigurationen over.

Sæt kortet op til plug an play. Dette skal gøres fra DOS sammen med et
opsætningsprogram.
Derefter kører du netconf under linux, vælger 3com509, lader add og irq
stå tomme.
Så skulle det gerne virke. Det har det da gjort for mig et par gange.

/Peter

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-05-02 22:45

"Peter Andersen" <peter@young-andersen.dk> skrev i en meddelelse

> Sæt kortet op til plug an play. Dette skal gøres fra DOS sammen med et
> opsætningsprogram.

Er du sikker på, at du vil Plug&Play _til_? Jeg har altid slået det fra og
sat en fast IRQ via DOS programmet.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Per Tolbøll

Dato : 04-05-02 20:37

> [...]
>stå tomme.
>Så skulle det gerne virke. Det har det da gjort for mig et par gange.

- og det gjorde det også for mig - efter at have aktiveret pnp fandt kudzu
kortet
ved reboot og klarede resten.

Tak for hjælpen !

/Per

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-05-02 22:04

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> wrote:

>Jeg har forsøgt ved boot på installations-cd'en at give kommandoen linux
>ether=10,0x300 - uden resultat.

Jeg har selv samme kort, og det virker kun, hvis jeg undlader at
angive IO-adresse i /etc/modules og i stedet nøjes med IRQ. Jeg
ved ikke, om noget lignende kunne være tilfældet her.

--
Allan