Internetudbyder. Hvem anbefaler man i dag.
Fra : Georg

Dato : 30-04-02 21:52

Min veninde vil gerne på Nettet. Bare den almindelige, langsomme til at
begynde med. Hun vil bare gerne sende e-mail.
Hvem anbefaler man i dag?

Jeg har selv TDC, men det fungere a.H.t. efter min mening.
Jeg fik ADSL for et år siden, bl. a. fordi jeg var meget i nyhedsgrupperne.
Nu er det mit indtryk, at jeg ikke får den hastighed, jeg betaler for. Jeg
kan ikke bevise det, men der er ting, der kører uendeligt sløvt.
Da jeg så endelig fik det nye installeret, blev nyhedsgrupperne amputerede.
Der mangler stadig en masse.
SMS'er kommer frem efter et eller to døgn (Det kommer dog ikke min computer
ved).
Jeg ser, at de teknisk bedre funderede folk har beklaget sig over det hele,
men der sker ikke en pind. TDK et tilsyneladende komplet ligeglade.

Det må kunne gøres bedre, så jeg vil i hvert fald ikke tilråde min veninde
at bruge TDC.

Hvem anbefaler man i dag. Og hvad er deres svagheder, for sådanne har de vel
alle.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 30-04-02 22:06

"Georg" <skjelm@hotmail.com> wrote in

> Nu er det mit indtryk, at jeg ikke får den hastighed,
> jeg betaler for. Jeg kan ikke bevise det, men der er ting, der kører
> uendeligt sløvt.

Hvorfor kan du ikke bevise det?

> Da jeg så endelig fik det nye installeret, blev
> nyhedsgrupperne amputerede. Der mangler stadig en masse.
> SMS'er kommer frem efter et eller to døgn

Fra i morgen kommer de slet ikke mere.
..
> Jeg ser, at de teknisk bedre funderede folk har beklaget sig over det
> hele, men der sker ikke en pind. TDK et tilsyneladende komplet
> ligeglade.

Når 3 - 10 - 25 BBRAS'ere ikke går ned og deres routere i Aarhus ikke
strejker, så er det min opfattelse at det kører okay.

> Det må kunne gøres bedre, så jeg vil i hvert fald ikke tilråde min
> veninde at bruge TDC.

Så lad være med at brokke dig og bed din veninde prøve en anden udbyder.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-04-02 22:20

On Tue, 30 Apr 2002 21:05:37 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>Fra i morgen kommer de slet ikke mere.

Det kommer da an på hvor man har sin mobil henne, jeg har ikke hørt et
ord om at Sonofon, Telia, Orange skulle lukke deres e-mail <-> SMS
gateway, kun TDM lukker deres.

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 30-04-02 22:24

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote in

> Det kommer da an på hvor man har sin mobil henne, jeg har ikke hørt et
> ord om at Sonofon, Telia, Orange skulle lukke deres e-mail <-> SMS
> gateway, kun TDM lukker deres.

Nu er det TDC's gateway manden taler om.

Så vidt jeg ved lukker Sonofon også deres imorgen - men jeg kan tage fejl.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : ASC

Dato : 01-05-02 09:42

Simon H. Pedersen <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in article
<Xns9200EE04974DsimonSPAMNEJTAKemail@212.242.40.196>...
> [...]
>
> Nu er det TDC's gateway manden taler om.
>
> Så vidt jeg ved lukker Sonofon også deres imorgen - men jeg kan tage

SONOFON har valgt at forsætte et stykke tid endnu.

ASC
- som udtaler sig som privatperson - ikke som SONOFON ansat

Fra : Casper Bang

Dato : 01-05-02 20:36

> fejl.

hvorfor lukker de i det hele taget?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 01-05-02 20:56

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in news:3cd04532$0$10910
$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> hvorfor lukker de i det hele taget?

Se:

<Xns9200F28B7FE97simonSPAMNEJTAKemail@212.242.40.196>

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-05-02 14:43

Begavet link!!

Hvorfor lukker de???

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 04-05-02 19:26

Fra : Simon Skals

Dato : 30-04-02 22:42

It seems Ivar Madsen wrote:
>Det kommer da an på hvor man har sin mobil henne, jeg har ikke hørt et
>ord om at Sonofon, Telia, Orange skulle lukke deres e-mail <-> SMS
>gateway, kun TDM lukker deres.

Mon ikke de andre er forholdsvis hurtige til at følge trop. Det
er længe siden, mobiludbyderne begyndte at rasle med sablerne
omkring slagtning af gratis Email-SMS-gateways.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 30-04-02 22:51

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in news:slrnacu3sc.8t7.spam@www.gid.dk:

> Mon ikke de andre er forholdsvis hurtige til at følge trop. Det
> er længe siden, mobiludbyderne begyndte at rasle med sablerne
> omkring slagtning af gratis Email-SMS-gateways.

Et af problemerne er at jeg med mit orange-nr. kan få tilsendt en mail på
[mitnummer]@sms.tdm.dk og så skal TDC betale Orange 20 øre i interconnect
for at levere sms'en til mig.

Det spændende er så om Orange følger trop med nedlukning af sms-gateway,
eller om de vælger at satse på en "white list"-ordning således at
gateway'en kun sender til deres egne kunder. Nu her snart 10 måneder efter
at nummerportabilitet blev en realitet, vil det sikkert være en
uoverstigelig opgave at administrere. Tidligere kun der jo bare indsættes
de nummer-ranges. ie. (2626xxxx-2658xxxx) som Orange administrerede.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-04-02 23:05

> [...]

> uoverstigelig opgave at administrere. Tidligere kun der jo bare indsættes
> de nummer-ranges. ie. (2626xxxx-2658xxxx) som Orange administrerede.

Hvis man er teleudbyder burde det ikke være en "uoverstigelig" opgave at
administrere en liste over ens egne kunders telefonnumre.

Men jeg kan jo tage fejl..

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 30-04-02 23:09

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in

> Hvis man er teleudbyder burde det ikke være en "uoverstigelig" opgave
> at administrere en liste over ens egne kunders telefonnumre.
>
> Men jeg kan jo tage fejl..

Og det gør du

Jeg tror det er farligere at gå igennem bygningerne i Telegade 2 med et
skilt hvorpå der står "NABS", end at gå ad Nørrebrogade med et skilt hvorpå
der står "Facist".

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-05-02 00:06

> [...]

> Jeg tror det er farligere at gå igennem bygningerne i Telegade 2 med et
> skilt hvorpå der står "NABS", end at gå ad Nørrebrogade med et skilt

Siger du hermed at de enkelte operatører på grund at NABS ikke har overblik
over hvem deres kunder er, og hvilke telefonnumre de har.

Hvis de har styr på ovenstående er det vel bare at trække listen og putte
den i e-mail - smsgateway'en, er nummeret ikke i listen droppes mailen,
ellers forwardes den.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 01-05-02 11:41

> Siger du hermed at de enkelte operatører på grund at NABS ikke har
> overblik over hvem deres kunder er, og hvilke telefonnumre de har.

Hvor mange operatører kender du med lokaler i Telegade 2?

Jeg er dog ganske sikker på at TDC Mobil har styr på hvem de har som
kunder.

> Hvis de har styr på ovenstående er det vel bare at trække listen og
> putte den i e-mail - smsgateway'en, er nummeret ikke i listen droppes
> mailen, ellers forwardes den.

Ja, det er det "bare".

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-05-02 12:09

In article <Xns9201810A5F05DsimonSPAMNEJTAKemail@212.242.40.196>, Simon H. Pedersen wrote:

> Ja, det er det "bare".

Ja, det kan ikke være voldsomt kompliceret at lave et udtræk. Dataene er
tilgængelige i operatørens ICH.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Man is the only animal that blushes -- or needs to.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 01-05-02 13:27

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

> Ja, det kan ikke være voldsomt kompliceret at lave et udtræk. Dataene
> er tilgængelige i operatørens ICH.

Det er rigtigt.

Jeg ved ikke hvor meget NABS har med deres ICH at gøre, men hvis den
skriver og læser derfra, så kunne man forestille sig problemer.

Så vidt jeg ved har Orange ikke haft problemer med deres kundesystem, og
derfor kunne man forestille sig at de har god mulighed for at have en real-
time opdateret white list til deres gateway.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-05-02 16:25

On Wed, 1 May 2002 10:41:06 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"

>Hvor mange operatører kender du med lokaler i Telegade 2?

Jeg kender til 2 mobil telefon operatører, hvoraf kun den ene har
egne master osv.

BTW hvad står NABS for?

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-02 15:32

> [...]

>skilt hvorpå der står "NABS", end at gå ad Nørrebrogade med et skilt hvorpå

Går Nørrebrogade-boerne da meget op i, om man staver "facit"
korrekt?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 04-05-02 19:26

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in

> Går Nørrebrogade-boerne da meget op i, om man staver "facit"
> korrekt?

Korrekt - der indsneg sig en fejl.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-02 23:15

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man er teleudbyder burde det ikke være en "uoverstigelig" opgave
at
> administrere en liste over ens egne kunders telefonnumre.

Problemet er vel på generisk måde at få denne information ind i hvad der
svarer til en alm. mobil-terminal

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-05-02 00:09

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Problemet er vel på generisk måde at få denne information ind i hvad der
> svarer til en alm. mobil-terminal

Hvorfor skal listen ind i terminalerne, det er vel bare gatewayen der skal
have operatørens egne numre i sin allow liste.

Jeg er godt klar over at man så ikke ud fra nummeret kan bestemme gateway,
men det kan nok selv huske hvem han/hun får sine regninger fra og opgive
dette sammen med nummeret.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-02 06:45

> Hvorfor skal listen ind i terminalerne, det er vel bare gatewayen der
skal
> have operatørens egne numre i sin allow liste.

gatewayen er en simpel terminal.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-05-02 22:36

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> gatewayen er en simpel terminal.

Gatewayen må da enten være en mailserver med en MTA der kan sende SMS eller
en avanceret terminal der kan tømme en mailbox på en mail server og så sende
SMS'erne.

I alle fald er der en mailserver indblandet, og på denne kunne man nøjes med
at route mail til sine egne kunder, og dem kender man jo forhåbentligt
telefonnumrene på.

Det man gør nu, er for mig at se, at springe over hvor grædet er lavest og
fjerne en service der er gratis og meget benyttet, med en undskyldning det
ikke holder teknisk.

Anyway, jeg har betalt for mit abbonement, og det har i lang tid indeholdt
at jeg kunne modtage mails på min mobiltelefon, det gør det ikke længere, og
begrundelsen holder ikke teknisk.

Jeg kunne finde en anden udbyder, men hvis alle er enige om at fjerne
muligheden er jeg jo lige vidt, og kan igen konstatere at jeg på
telemarkedet får en ringere service for samme penge end i går.

At jeg ikke engang har fået muligheden for at beholde min nuværende service
mod at begynde at betale for den er endnu mere beklageligt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-02 22:40

> I alle fald er der en mailserver indblandet, og på denne kunne man
nøjes med
> at route mail til sine egne kunder, og dem kender man jo forhåbentligt
> telefonnumrene på.

Korrekt, jeg havde kun tænkt på selve telefoni-hardwaren
Den enhed der sender SMS'erne ud rangerer som en alm terminal.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-05-02 23:21

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Den enhed der sender SMS'erne ud rangerer som en alm terminal.

Kender du enheden der gør det, for jeg er lidt nysgerrig, er det en MTA til
en mail server eller en seperat applikation der tømmer en mailbox.

Hvilken hardware bruges til at sende SMS'erne, noget stort og avanceret der
er tilsluttet GSM nettet med kabler, eller simple GMS modems (trådløs
forbindelse) tilsluttet en Computer.

Et par sidespørgsmål til alle der kan svare:

Jeg ved at man med Nokia Card Phone kan sende SMS ved at sende nogen
kommandoer til en seriel port, men hvor mange SMS'er kan en sådan løsning
egentligt sende ud i timen ?

Og kan man overhovedet forhandle sig til en god pris på mange SMS'er hos
udbyderene ?

Kan man købe en anden måde at sende SMS'er på hos udbyderene end via en
terminal.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-02 23:32

> Kender du enheden der gør det, for jeg er lidt nysgerrig, er det en
MTA til
> en mail server eller en seperat applikation der tømmer en mailbox.

Nej, jeg kender ikke noget om den specifikke implementation.

> Hvilken hardware bruges til at sende SMS'erne, noget stort og
avanceret der
> er tilsluttet GSM nettet med kabler, eller simple GMS modems (trådløs
> forbindelse) tilsluttet en Computer.

Jeg går ud fra at det er simple GSM modems

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-05-02 07:38

On Thu, 2 May 2002 00:32:25 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra at det er simple GSM modems

Det kan du nok roligt regne med at det ikke er.

Jeg ved ikke noget om den konkrete løsning, men da man kunne tilgå TDC
Mobil's SMSC fra Internet, så var det rimeligt trivielt at inject'e
SMS'er direkte i den, blot man kunne tale den super mærkelige protokol
som SMSC'en taler.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-05-02 09:29

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mobil's SMSC fra Internet, så var det rimeligt trivielt at inject'e
> SMS'er direkte i den, blot man kunne tale den super mærkelige protokol

Ja, men var det SMSC'en der udsendte e-mail sms'erne?
Jeg regnede med at der var en (muligvis "virtuel") terminal foran.

Og hvad er der nu galt med EMI-protokollen?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 01-05-02 22:42

> Det man gør nu, er for mig at se, at springe over hvor grædet er
> lavest og fjerne en service der er gratis og meget benyttet, med en
> undskyldning det ikke holder teknisk.

Hvis det er en service der er gratis - så har TDC da også ret til at
fjerne den. Det har de også hvis det var et produkt de ikke ville udbyde
længere.

www.besked-robot.dk

> [...]
>
> At jeg ikke engang har fået muligheden for at beholde min nuværende
> service mod at begynde at betale for den er endnu mere beklageligt.

Se ovenfor.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-05-02 23:23

On Wed, 1 May 2002 21:41:58 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>Hvis det er en service der er gratis - så har TDC da også ret til at
>fjerne den. Det har de også hvis det var et produkt de ikke ville udbyde
>længere.

Det er også gratis at modtage opkald...

For mig at se er der gået mode i at påstå at alt, der ikke har en
enhedspris, er "gratis", uanset om der er abonnement eller ej.

Det er dog tydeligt i de tilfælde, hvor man kun betaler efter forbrug
(fx opkald til 10xx-numre, etc.). Her får man jo en almindelig konto
inkl. e-mail-adresse, hjemmeside, m.m. Det er rigtigt at man i sig
selv ikke betaler for brug af dette, men det er stadigvæk en del af
det produkt - og måske årsagen til ens valg af udbyder i første
omgang.

Tendensen har også været til stede på webhoteller, for den sags skyld
- hvor counters, gæstebøger, m.m. blot blev omtalt som: "Det yder vi
ikke support på, da det er en gratis service".

--
- Peter Brodersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-05-02 07:42

In article <TUZz8.10944$kp3.633037@news010.worldonline.dk>, Peter Brodersen wrote:

> Det er også gratis at modtage opkald...
>
> For mig at se er der gået mode i at påstå at alt, der ikke har en
> enhedspris, er "gratis", uanset om der er abonnement eller ej.

Men faktum er dog at e-mail til sms aldrig har været en del af det
produkt man købte, men bare en ting der virkede.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Questionable day.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-05-02 17:43

On Thu, 2 May 2002 06:42:21 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Men faktum er dog at e-mail til sms aldrig har været en del af det
>produkt man købte, men bare en ting der virkede.

Snark for dig selv, følgende er svar på en e-mail jeg fik fra TDM
9/4-02

|Du skal få et ærligt svar:

|Vi bekræfter, at det ikke virker optimalt.
|Der er på nuværende tidspunkt ikke sat nogen dato for, om funktionen kommer
|til at køre igen eller eventuelt bliver nedlagt permanent.

|Vær venlig ikke at slette i denne mail, hvis den besvares.

|Med venlig hilsen/ Best regards/ Mit freundlichem Gruss

|Mette Buurmeister
|TDC Mobil A/S

Som det tydeligt framgår så er det en ting der koster kunder ikke at
have, TDM har givetvis kalkuleret med et kundetab, og fundet at det
kan de leve med, set iforhold til det det vil koste at forsætte med
det delprodukt. (afsætning af kapital til HW og kompentente
medarbejder til at håntere HW'en) Vi skal jo huske på at TDM i nogen
tid har haft problemmer med at få det til at køre optimalt.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-05-02 21:07

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Men faktum er dog at e-mail til sms aldrig har været en del af det
> produkt man købte, men bare en ting der virkede.

Vi er meget uenige i hvad produktes indhold, men måske du kan forklare mig
hvor jeg skal læse, eller hvem jeg skal spørge for at finde ud af præsist
hvad produktet indeholder ?

Altså hvor står der at jeg kan bruge telefonen i udlandet, og hvilke lande
drejer det sig om. Jeg kan ikke finde noget i mine vilkår.

Betyder det at hvis der måtte være økonomiske eller tekniske gevinster ved
at skære roaming i udlandet væk, så skal jeg bare acceptere der acceptere
det, det var jo en gratis service.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-05-02 21:15

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> writes:

>Betyder det at hvis der måtte være økonomiske eller tekniske gevinster ved
>at skære roaming i udlandet væk, så skal jeg bare acceptere der acceptere
>det, det var jo en gratis service.

Mig bekendt er der ingen mobilselskaber, der garanterer, at du
altid kan roame, eller at selskabets roamingaftaler ikke ændrer
sig over tid.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-05-02 21:37

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote:

> Mig bekendt er der ingen mobilselskaber, der garanterer, at du
> altid kan roame, eller at selskabets roamingaftaler ikke ændrer
> sig over tid.

Nej, men der er igen ingen sælgere der tvivler et sekund før de siger at vi
har de bedste og vil altid have de bedste roamingaftaler.

Naturligvis er de klar over at de økonomisk aldrig vil komme i en situation
hvor det kan betale sig for en kunde at føre en sag, men derfor behøver man
jo ikke bytte moral for økonomisk gevinst.

Herregud, jeg kunne da røve en del gamle mennesker uden at blive opdaget,
men jeg er ganske sikker på at jeg ville have det dårligt med det, alle
andre steder end i tegnebogen.

Jeg er også sikker på at hvis jeg gør det til en praksis vil det en dag føre
til min økonomiske ruin.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-05-02 21:10

In article <aas697$dc7$1@sunsite.dk>, Ulrik Lunddahl wrote:

> [...]
>
> Altså hvor står der at jeg kan bruge telefonen i udlandet, og hvilke lande
> drejer det sig om. Jeg kan ikke finde noget i mine vilkår.

Hvis det står i betingelserne er det helt klart en del af produktet.
Hvis det står i en produktbeskrivelse kan man sikkert argumentere for at
din operatør har en vis juridisk forpligtelse til at levere det.
Men igen...det er lidt lige meget hvad din operatør har lovet, hvis det
økonomiske ansvar der ligger bag ikke kan opveje udgifterne ved at
levere servicen, så er det jo billigere at lukke servicen og tage det
juridiske bagefter.

> Betyder det at hvis der måtte være økonomiske eller tekniske gevinster ved
> at skære roaming i udlandet væk, så skal jeg bare acceptere der acceptere
> det, det var jo en gratis service.

Ja, og selvom det stod i betingelserne har din mobiloperatør sikkert
reserveret sig retten til at ændre dem med passende varsel.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Life is like a tin of sardines.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-05-02 21:19

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

>Hvis det står i betingelserne er det helt klart en del af produktet.
>Hvis det står i en produktbeskrivelse kan man sikkert argumentere for at
>din operatør har en vis juridisk forpligtelse til at levere det.

Man kan også diskutere, om email-til-sms nogensinde har været en
del af mobilabonnementet. Det vil være lige så nemt at argumentere
for, at dette produkt IKKE er udbudt til mobilabonnenterne. Det er
i stedet udbudt til alle med en internet-forbindelse, og over for
disse "kunder" har man aldrig haft et kontraktuelt forhold. Altså
kan produktet også nedlægges igen uden varsel overhovedet.

At mobilabonnenterne så har en vis fordel af det udbudte produkt,
er så en anden sag. Det skal de jo bare være glade for. Så længe
det varer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-05-02 21:39

> [...]

> disse "kunder" har man aldrig haft et kontraktuelt forhold. Altså
> kan produktet også nedlægges igen uden varsel overhovedet.

Ja, det kan man, men jeg er ikke i tvivl om at jeg ville have fravalgt min
nuværende udbyder hvis denne service ikke havde været tilgængelig.

> At mobilabonnenterne så har en vis fordel af det udbudte produkt,
> er så en anden sag. Det skal de jo bare være glade for. Så længe
> det varer.

Jeg er ikke enig, men det behøver vi jo heller ikke at være.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-05-02 21:43

> [...]

> økonomiske ansvar der ligger bag ikke kan opveje udgifterne ved at
> levere servicen, så er det jo billigere at lukke servicen og tage det

NEtop denne holdning kan på sigt være ganske skadelig for virksomhederne, se
bare på USA, der er man som virksomhed nødt til at forsikre sig for ganske
store summer, netop fordi retssystemet har valgt at beskytte forbrugeren på
den eneste tilgængeligt måde, kæmpe erstatningssummer.

Altså hvis en dommer ikke kan få den krænkende part til at overholde
lovgivningen med mindre summer, bliver summerne større.

> Ja, og selvom det stod i betingelserne har din mobiloperatør sikkert
> reserveret sig retten til at ændre dem med passende varsel.

Ja, og det er de i deres gode ret til, men der kunn sikkert stables mange
sager på benene hvor ydbyderen eller dennes medarbejdere rent faktisk har
solgt denne service, spørgsmålet er så bare hvornår vi ser så store summer
at lommeregneren regner nogenlunde fair for bægge parter.

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-02 15:45

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>Men faktum er dog at e-mail til sms aldrig har været en del af det
>produkt man købte, men bare en ting der virkede.

Ikke korrekt. Da TDM i sin tid indførte systemet, var de
angiveligt først i verden med det, og denne påstand blev slået
stort op i reklamer i diverse dagblade.

Og når det er indgået i markedsføringen, bliver man nødt til at
betragte det som en del af det produkt, der er solgt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-05-02 23:28

> [...]

> Hvis det er en service der er gratis - så har TDC da også ret til at
> fjerne den. Det har de også hvis det var et produkt de ikke ville udbyde

Ja, de kunne også vælge at fjerne deres master i Jylland, der står ikke
noget i mine kundevilkår om hvor god dækningen skal være.

Jeg ville dog være ganske ked af dette.

> www.besked-robot.dk

Og hvordan får jeg integreret at mail fra diverse steder sendt til
xxxxxx@sms.tdm.dk kommer til min mobiltelefon.

> Se ovenfor.

Jeg siger jo bare at jeg er ked af at service bliver mindre, især når der
ikke er teknisk belæg for at gøre dette.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-02 23:35

> Jeg siger jo bare at jeg er ked af at service bliver mindre, især når
der
> ikke er teknisk belæg for at gøre dette.

Eftersom du ikke kender den tekniske implementation kan du jo ikke
udtale dig kategorisk om dette.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-05-02 00:10

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Eftersom du ikke kender den tekniske implementation kan du jo ikke
> udtale dig kategorisk om dette.

Men det gjore jeg altså, så må læseren vurdere om han mener min viden er god
nok, et kik i dagspressen kan sikkert bekræfte at jeg ikke er ene om at
formode, at der er mere end teknik bag beslutningen om at nedlægge de gratis
email til sms gatevays.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 02-05-02 00:13

> [...]
> ene om at formode, at der er mere end teknik bag beslutningen om at
> nedlægge de gratis email til sms gatevays.

Sålænge at du ikke mærker nogen service-forringelse, kan det så ikke være
ligemeget?

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-05-02 01:08

> Sålænge at du ikke mærker nogen service-forringelse, kan det så ikke være
> ligemeget?

Jeg er ikke TDC kunde...

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 01-05-02 23:35

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in news:aapq5j$1r2$1
@sunsite.dk:

> Ja, de kunne også vælge at fjerne deres master i Jylland, der står ikke
> noget i mine kundevilkår om hvor god dækningen skal være.
>
> Jeg ville dog være ganske ked af dette.

Forståeligt, men via besked-robot.dk mister du ikke den savnede
funktionalitet.

xxxxxx@besked-robot.dk

> Jeg siger jo bare at jeg er ked af at service bliver mindre, især når der
> ikke er teknisk belæg for at gøre dette.

Med tilstedeværelsen af besked-robot.dk mister TDC's kunder ikke nogen
service.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-02 15:40

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>Med tilstedeværelsen af besked-robot.dk mister TDC's kunder ikke nogen
>service.

Fint. Så fortæl mig, hvordan jeg med besked-robot får tilsendt
een og kun een sms, når besked-robot modtager en mail på 1000
tegn.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-05-02 15:48

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Fint. Så fortæl mig, hvordan jeg med besked-robot får tilsendt
> een og kun een sms, når besked-robot modtager en mail på 1000
> tegn.

Så du mener ikke der er forskel på at fjerne en service og at ændre den?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-05-02 16:00

On Sat, 4 May 2002 16:48:14 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
[..]
>Så du mener ikke der er forskel på at fjerne en service og at ændre den?

Man kan da i allerhøjeste grad miste service, hvis en service ændres -
hvis vi virkelig skal diskutere ord?

Se blot på en anden dansk udbyder, der i øjeblikket er ved at
implementere et nyt system, hvilket har ændret servicen (for en god
del kunder til det værre).

--
- Peter Brodersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-05-02 16:27

On Sat, 04 May 2002 16:59:58 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Se blot på en anden dansk udbyder, der i øjeblikket er ved at
>implementere et nyt system, hvilket har ændret servicen (for en god
>del kunder til det værre).

Jeg beklager ikke at være opdateret med hvad der sker på fronten, hvad
har du i tankerne?

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-02 16:37

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Så du mener ikke der er forskel på at fjerne en service og at ændre den?

Jeg har mistet den service, at mine mails blev trunkeret, før de
blev sendt som sms.

Jeg har mistet den service, at alle kunne sende en sms til min
mobil uden at kende mit bruger-id på besked-robot.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-05-02 16:47

> Jeg har mistet den service, at mine mails blev trunkeret, før de
> blev sendt som sms.

OK, det vil jeg så ikke kalde en service, men nærmere en feature ved en
service.
Ellers kunne man jo aldrig ændre noget som helst uden at varsle folk om
mistet service.

> Jeg har mistet den service, at alle kunne sende en sms til min
> mobil uden at kende mit bruger-id på besked-robot.

Ja

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 04-05-02 19:28

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in news:3cd4005a$0$983
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jeg har mistet den service, at alle kunne sende en sms til min
> mobil uden at kende mit bruger-id p† besked-robot.

Hvorfor?

Så vidt jeg kan læse, så forwarder du bare din mail til xxxxxx@besked-
robot.dk og så får du en sms på din telefon.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-02 22:11

>Hvorfor?

Fordi:

>Så vidt jeg kan læse, så forwarder du bare din mail til xxxxxx@besked-
>robot.dk og så får du en sms på din telefon.

....hvor xxxxxx er mit bruger-id, ikke mit telefonnummer.

Derfor.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-05-02 22:26

On Sat, 04 May 2002 23:11:21 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>...hvor xxxxxx er mit bruger-id, ikke mit telefonnummer.
>Derfor.

Hvad får man så når man forwarder til brugerID@beskedrobot.dk får man
en besked om at der er kommet en mail, eller får man starten af mailen
at se, så man kan læse den, eller er det så at den fare ud med flere
SMS'er ligesom Sonofon gjorde i de første år?

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-02 23:26

> [...]

>at se, så man kan læse den, eller er det så at den fare ud med flere
>SMS'er ligesom Sonofon gjorde i de første år?

Op til 6 sms'er på een mail. Det er adskillige år siden, de fik
det problem løst på deres gamle gateway. Måske de skulle have
kigget lidt mere på den, inden de pillede den ned.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-05-02 07:23

On Sun, 05 May 2002 00:26:14 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Op til 6 sms'er på een mail. Det er adskillige år siden, de fik
>det problem løst på deres gamle gateway. Måske de skulle have
>kigget lidt mere på den, inden de pillede den ned.

Og det virker, man får SMS'erne med det samme, nånej, beskedrobotten
skal selv hente mailen, eller forwarder man til
brugerID@beskedrobotten.dk og så kommer de med det samme?
Jeg er ærligt talt lidt forvieret om status på det punke, et sted
skriver nogen det ene, og ander steder det andet,,,

Alså virker det bare.

Hvis det bare virker, så vil jeg høre med TDM om man kan forvente at
blive ved med at få op til 6 SMSer pr. mail, således at man kan læse
mail der er længer end 160 tegn, det har jeg næmlig savnet i de sidste
flere år, hvor Sonofon har flyttet grænsen fra 5 til en SMS.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-05-02 18:42

> [...]

>Jeg er ærligt talt lidt forvieret om status på det punke, et sted
>skriver nogen det ene, og ander steder det andet,,,

Det forstår jeg dæleme godt.

De går meget op i, at de skal have udleveret brugernavn, password
og pop3-server, når man melder sig til, så de kan komme til at
hente ens post. Det bevirkede faktisk, at jeg blev nødt til at
oprette en gratis pop3 ude i byen, da der ikke var pop3-adgang
udefra til den mailserver, der modtager noget af min post. Men
det viste sig, at den post, de henter på den måde, kun dukker op
på hjemmesiden - ikke på telefonen - så det var omsonst.

Derimod kan man sende til brugerID@besked-robot.dk, og så kommer
det til telefonen, men ikke til hjemmesiden.

> [...]
>mail der er længer end 160 tegn, det har jeg næmlig savnet i de sidste
>flere år, hvor Sonofon har flyttet grænsen fra 5 til en SMS.

Enten modtager du ikke mails, eller også er det nemmere at slette
sms'er på din telefon. På min telefon koster det 5 tastetryk at
slette en sms, så med 6 sms'er pr. mail ville det blive til 30
tastetryk.

Status er lige nu, at en mail bliver delt op på flere sms'er. Det
ser ud til, at den øvre grænse er 6 sms'er. Da jeg ringede og
brokkede mig, fik jeg efter 15-20 minutter ud af dem, at de godt
var klar over, at den er gal, og at de lige nu har på deres
ønskeseddel, at brugeren selv skal kunne indstille på
beskedrobot.dk, hvor mange sms'er en mail skal laves om til. Så
der er en chance for, at de kommer frem til noget, der kan gøre
både dig og mig glade.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 05-05-02 08:37

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in news:3cd44e98$0$58744
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> ...hvor xxxxxx er mit bruger-id, ikke mit telefonnummer.
>
> Derfor.

So what? I realiteten er det jo ligemeget hvad der skal forwardes til.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-05-02 11:11

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>So what? I realiteten er det jo ligemeget hvad der skal forwardes til.

Du har en kort hukommelse. Du svarede oprindeligt på det her:

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 05-05-02 12:38

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in news:3cd50568$0$58767
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Du har en kort hukommelse. Du svarede oprindeligt på det her:

Beklager - det overså jeg. Den oprindelige diskussion gik nemlig på at få
en sms-notification når der er modtaget mail.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-05-02 07:40

On Thu, 2 May 2002 00:28:02 +0200, Ulrik Lunddahl wrote:
> "Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:
>
> Jeg siger jo bare at jeg er ked af at service bliver mindre, især når der
> ikke er teknisk belæg for at gøre dette.

Udover selve filtreringen, så er der det faktum, at belastningen
fra millioner af mail->SMS'er også koster penge ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 02-05-02 10:14

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> [...]

Det gjorde jeg vist ikke

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-05-02 06:55

> [...]

>Hvis det er en service der er gratis - så har TDC da også ret til at
>fjerne den. Det har de også hvis det var et produkt de ikke ville udbyde

Hvis jeg havde haft et abb. hos TDM, så var det blevet opsagt pr. 1/5
UDEN respekt for evt. binningsperiode, da det at kunne bruge
e-mail<->SMS gatway er væsentligt for mig. Det er så både godt og skit
at TDM svarede ærligt da jeg direkte spurgte dem om jeg ville blive
tilfres eller utilfres med deres gatway da jeg overvejede at skifte
fra sonofon til TDM, nu slipper jeg for besværet, men det kunne ellers
være intersant hvad retten ville sige,,,

Fra : Allan Joergensen

Dato : 02-05-02 07:34

> [...]

> at jeg kunne modtage mails på min mobiltelefon, det gør det ikke længere, og

Den begrundelse jeg har set er ikke en teknisk, men henvisning til den
interconnectaftale der er lavet mellem mobilselskaberne.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Where did the chains come from?" -- Joey

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-05-02 09:31

"Allan Joergensen" <dw@nowhere.dk> skrev i en meddelelse
> Den begrundelse jeg har set er ikke en teknisk, men henvisning til den
> interconnectaftale der er lavet mellem mobilselskaberne.

Det debatten kører på er om det er teknisk nemt eller ej at kompensere
for den interconnectaftale.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Allan Joergensen

Dato : 02-05-02 16:21

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> Det debatten kører på er om det er teknisk nemt eller ej at kompensere
> for den interconnectaftale.

Gee, jeg følger ikke ret godt med :)

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Religion is superstition enslaving a philosophy." -- Inge

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-05-02 07:29

In article <3ccf1713$0$58766$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Problemet er vel på generisk måde at få denne information ind i hvad der
> svarer til en alm. mobil-terminal

Det skal ikke tage mig mere end en halv time at sætte en postfix op, der
kan lave cachede opslag i en ICH, og kun forwarde de mails der hører til
en given udbyder.

--
Andreas Plesner Jacobsen | NOBODY EXPECTS THE SPANISH INQUISITION!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-02 07:37

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> kan lave cachede opslag i en ICH, og kun forwarde de mails der hører

Det har du jo ret i.. Jeg havde stirret mig blind på telefoni-delen...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-05-02 22:20

On Tue, 30 Apr 2002 21:50:38 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>Et af problemerne er at jeg med mit orange-nr. kan få tilsendt en mail på
> [...]

Det er simpelt at lave en test på om det er et nummer der tilhøre TDM,
også selvom det nu er muligt at flytte nummeret med fra TDM til f.eks.
Orange, således at det ikke er muligt at sende en mail til
ikke.tilhørende.tdm.tlf.nr@sms.tdm.dk, det skal ikke tage dem en halv
time.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 01-05-02 22:44

> [...]
> også selvom det nu er muligt at flytte nummeret med fra TDM til f.eks.
> Orange, således at det ikke er muligt at sende en mail til

Jeg tror at deres udviklergruppe vælger at bruge ressourcer på først at få
kundesystemet til at køre.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-05-02 07:28

In article <slrnacu3sc.8t7.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

> Mon ikke de andre er forholdsvis hurtige til at følge trop. Det
> er længe siden, mobiludbyderne begyndte at rasle med sablerne
> omkring slagtning af gratis Email-SMS-gateways.

Sonofon har sagt at de nok vil lade deres køre sommeren over. Telia og
Orange har ikke rigtig sagt noget mig bekendt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | A box without hinges, key, or lid,

Fra : Georg

Dato : 30-04-02 22:25

Kære Simon

> Hvorfor kan du ikke bevise det?

Hastigheden. Fordi jeg ikke ved, hvordan jeg måler den.

> Fra i morgen kommer de slet ikke mere.

Hvad kommer ikke mere? Nyhedsgrupper eller SMS? Jeg forstår dig ikke.

> Så lad være med at brokke dig og bed din veninde prøve en anden udbyder.

Kæreste, det er det, dette brev går ud på. Jeg beder om hjælp til at vælge
en anden udbyder.

Mvh Georg

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 30-04-02 22:41

"Georg" <skjelm@hotmail.com> wrote in

Kære Georg

> Hastigheden. Fordi jeg ikke ved, hvordan jeg måler den.

http://fart.homepage.dk
http://tucows.cybercity.dk/files/VSC601AD.exe

Jeg går ud fra at du bruger Windows, så du skulle meget gerne kunne se
den hastighed du downloader med. Sørg for at der ikke er anden aktivitet
på linjen end den overførsel du vil teste hastigheden på.

> Hvad kommer ikke mere? Nyhedsgrupper eller SMS? Jeg forstår dig ikke.

Beklager hvis mit svar var tvetydigt. TDC lukker for deres SMS-gateway
pr. 1.maj. Dvs om ½ time.

> Kæreste, det er det, dette brev går ud på. Jeg beder om hjælp til at
> vælge en anden udbyder.

Jeg har gode erfaringer med Cybercity og Tiscali. Tiscali kan dog have
nogle kedelige ventetider til deres kundeservice, samt underlige måder
at fakturere kunderne på.

Håber i finder en udbyder hun bliver tilfreds med.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 30-04-02 22:21

On Tue, 30 Apr 2002 22:52:20 +0200, "Georg" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Min veninde vil gerne på Nettet. Bare den almindelige, langsomme til at
>begynde med. Hun vil bare gerne sende e-mail.
>Hvem anbefaler man i dag?

http://www.internetkvalitetsguide.dk/

/Jarlskov

Fra : Georg

Dato : 30-04-02 22:42

Tak Lasse.
Det var det, jeg bad om.
Venlig hilsen
Georg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-02 22:31

Tue, 30 Apr 2002 22:52:20 +0200, skrev "Georg"
<skjelm@hotmail.com>:

>Da jeg så endelig fik det nye installeret, blev nyhedsgrupperne amputerede.
>Der mangler stadig en masse.

Hvilke nyhedsgrupper mangler du, som findes på andre danske
newsservere?

Hvis du har ønsker om nye nyhedsgrupper plejer TDC at være
lydhør, blot det ikke er børneporno.

Der er af og til problemer med newsserveren, men generelt er den
trods alt nok den bedste blandt danske udbydere, hvis man er til
binære grupper.

Hvilken anden dansk udbyder har binære indlæg liggende i seks -
syv dage f.eks?

Det kan iøvrigt anbefales, at bruge dtext.news.tele.dk til
tekstgrupper og så nøjes med news.(inet.)tele.dk til binære
grupper.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Georg

Dato : 30-04-02 23:00

> Hvilke nyhedsgrupper mangler du, som findes på andre danske
> newsservere?

Det var især pornogrupperne, jeg besøgte. Jeg kom fra Mobilix, som havde en
hel del flere, men de blev for dyre at besøge nu, da jeg havde fået ADSL.
TDC havde markant færre. Det er et år siden. Hvordan det er i dag, ved jeg
ikke.

> Hvilken anden dansk udbyder har binære indlæg liggende i seks -
> syv dage f.eks?

Det ved jeg ikke.

> Det kan iøvrigt anbefales, at bruge dtext.news.tele.dk til
> tekstgrupper og så nøjes med news.(inet.)tele.dk til binære
> grupper.

Binære Grupper. Er det billederne, du mener?
Jeg bruger p.t. news.inet,tele,dk
Jeg vil prøve den anden, men det får jeg så nok ikke flere billeder ud af?

Mvh
Georg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-02 23:27

Wed, 1 May 2002 00:00:11 +0200, skrev "Georg"
<skjelm@hotmail.com>:

>Hvordan det er i dag, ved jeg ikke.

Øhh - du bruger da TDC i dag, så det er da bare at opdatere
gruppelisten og jeg vil tro, at du kan få din lyst styret.

>Binære Grupper. Er det billederne, du mener?

Binære grupper er grupper, hvor der er vedhæftet filer.
Det kan så være billeder, film, musik eller andet.

>Jeg vil prøve den anden, men det får jeg så nok ikke flere billeder ud af?

Nej, du får slet ikke nogen, der er kun tekstgrupper.
Til gengæld er den hurtigere.

Til billeder m.v. skal du stadig bruge news.inet.tele.dk.

Fra : Lyrik

Dato : 01-05-02 22:36

"Georg" <skjelm@hotmail.com> wrote in message

> Hvem anbefaler man i dag. Og hvad er deres svagheder, for sådanne har de
vel
> alle.
Jeg ved ikke hvem "man" anbefaler. Jeg anbefaler Cybercity. Svagheder? Lidt
dyrere med adsl op/ned-hastighed end de billigste.
Men fantastisk begavet support.

Jens