Genoptræning.
Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-04-02 21:11

Hej

Hvad er jeres bud på en genoptræning af en pinto på 5 år? Han har stået
stille i ca. 6 måneder.
Han har lidt svært ved at koncentrere sig, men han er jo kun 5 år.....Hvad
er jeres mening om longering? (med en hest på 5 år)
Nu mener jeg bare helt almindelig stille og rolig ridning, men han skal vel
stadig trænes op?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 06-05-02 06:33

In <3ccefac1$0$17386$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>, Nina Svanholm wrote:

> [...]
> år.....Hvad er jeres mening om longering? (med en hest på 5 år) Nu mener
> jeg bare helt almindelig stille og rolig ridning, men han skal vel

   Mit bud som egentlig stammer fra en dyrlægeaften jeg lige har været til
er at gå langsomt frem. Det vil sige faktisk bør du gå/ride nogen ½-timers
ture med prusseren først. Ikke bare i skoven men osse på hårdt underlag.
Og efter en måneds tid kan du så begynde at trave længere og længere -
_osse_ på hårdt underlig. Det er utroligt vigtigt at hesten får lov at gå
på hårdt underlag indimellem for at styrke muskler og senere for de får
ikke meget ud af at gå i skoven. Her træner man mere muskler. Faktisk går
der mindst 3 måneder inden man kan regne med at benene er i nogenlunde
form hvis man ellers har redet en del på hårdt/hårdere underlag
regelmæssigt. Nogen heste skal bruge op til ½ år. Og det er desværre ikke
til at spøge med.
   Jeg har desværre set en del uerfarne ryttere forsøge sig med unge heste
hvor de er gået for hårdt frem. Det betyder belastningsskader i løbet af
kort tid og typisk er det fordi træningsforløbet har været forkert eller for
hurtigt. Det er sur røv at låne en hest og have den stående i 2½ måned
med ondt i ryggen fordi man har redet den for hårdt den 1 uge man havde
den hjemme. Eller skulle klargøre en hest til kåring og så spendere over
10000 af ejerens penge (Det var jo så heldigt nok - for hende der red!)
på dyrlægeregninger.
   Og med hensyn til longering fik vi at vide at det faktisk er rigtigt
sundt for især unge heste at lære at gå ligeud. Det er noget som mange
ryttere kæmper med fordi man har longeret og longeret og longeret. Derfor
kan man alternativt lægge elastik på hesten og lade den løbe rundt i
ridehuset/på banen hvis man bruger longeringen til opvarmning/til at
løsne nakken på hesten.
   Held og lykke med optræningen :)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Richard Nybo

Dato : 06-05-02 13:41

Hej Nina!
Hvis en 5-årig har stået stille i et halvt år, så er han garanteret fuld af
energi! Og så ville det jo være nemt at tage ham ud i longe hver dag og
motionere ham på den måde. Men...kald mig nu bare på tværs...Jeg synes at
longen bliver misbrugt! Det er ikke en god og sund motionsform for
hesten.Efter min mening bør den kun bruges i de tilfælde hvor man vil opnå
noget konkret som f.eks. at se om hesten har taktfejl eller i den stil. Hvis
du skal have ham i form igen efter lang tids stilstand, så kan du jo evt.
starte med at gå lange ture med ham og så skridte lange ture på ham og så
skridte og trave lange ture på ham og så begynde at arbejde mere seriøst.
Det er efter min mening en langt sundere måde at gøre det på...men ok..jeg
hører jo også til dem som virkelig ikke kan fordrage at se en hest blive
hundset rundt i en longe dag ud og dag ind uden noget formål! Hver har jo
sin mening og metode....!
God arbejdslyst!

Venlig hilsen
Camilla

Fra : Nina Svanholm

Dato : 06-05-02 19:16

Hej med jer

Tusind tak for jeres gode råd- min egen ide´om genoptræning var faktisk lig
jeres, men det er stadig rart at høre nogle forskellige meninger.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 09-05-02 10:01

hej

jeg bruger kun longen når det har regnet og hestene simpelthen skal ud og
have motion. Longen er efter mit skøn kun et nødredskab når regnen står ned
og man ikke har lyst til at ride en tur i ca. en time og blive pladdervåd og
kold. Det er også hårdt for hestens ben at løbe rundt i den samme volte.
Ungheste har særlig hårdt ved det.

hilsen

Anet