Lidt hjælp til nyt køb...
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 30-04-02 17:00

Hej NG !

Jeg står og skal til at købe lidt nyt til min computer... Jeg har ca 1200
kr... og for det skal jeg have et nyt bundkort og en cpu... Jeg havde
forestillet mig noget lignende en duron ca 1000 mhz..... Det skal kunne
bruges til de SDram jeg har i forvejen (både pc100 og pc133) .... Jeg har
også en efterhånden lidt gammel IDE-hdd på ca 13 gb.. Men jeg går ikke ud
fra den stiller nogen specielle krav.. Jeg har også en strømforsyning i
forvejen, men jeg er lidt i tvivl om den kan trække den nye cpu... Den er på
235 watt og trækker lige ny en AMDk6-2 400 mhz... en brænder et cd-romdrev
og to hdd'er plus div kabinetskølere, så umiddelbart ser den stærkt nok ud.
Og ja det er en ATX....
Jeg har hos shg sat to ting sammen, så ville lige høre hvad i syntes om dem,
og evt. om jeg kan finde en bedre sammensætning.. ?
http://ravn.lir.dk/pic/nycomp.png

På forhånd tak

/Bjarke

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 30-04-02 19:42

Hej det lyder som en god løsning - jeg skal selv ud at have sådan et sæt -
dog med en 1200Mhz Duron istedet og jeg tager nok det board med Lyd/Vga/Lan
istedet men - jeg tror det er forsøget værd - og du kan sagtens køre med
SD-Ram dog tror jeg din PSU skal være på min.300w til dette board.
Lad mig høre hvad du finder ud af!

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 30-04-02 20:50

Hej igen !... Min løsning ser sådan ud: http://ravn.lir.dk/pic/nycomp.png
Men med en 1200 Mhz Duron også... istedet for mit bundkort, kunne du evt
bruge et K7SEM,SocketA, SIS730, >2000XP+, Audio,VGA,Lan som har de ting du
nævnte...
Det er alt sammen købt hos shg.dk

Fra : Leony

Dato : 30-04-02 23:22

> [...]

dem,
> og evt. om jeg kan finde en bedre sammensætning.. ?

Du mangler en køler. Som der jo også bliver gjort opmærksom på fra shg's
side.
Du kan ikke bruge din gamle køler, den køler ikke nok.

Jeg har en 235 Watts psu, den trækker en P3 1000 Mhz, 2 cd-drev, 2 harddiske
og neonlys uden problemer.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : raven

Dato : 01-05-02 05:54

On Tue, 30 Apr 2002 17:59:51 +0200, "Bjarke Ravn-Jonsen"
<wannabeREMOVESPAM@cool.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har hos shg sat to ting sammen, så ville lige høre hvad i syntes om dem,
>og evt. om jeg kan finde en bedre sammensætning.. ?

Det er da en god sammensætning ! for ECS K7S5A er ret problemfri for
en fsb200 duron, da den ikke vil hurtigere med sdram i de fleste
tilfælde. For en XP cpu skal man have ddr ram, med mindre de
efterhånden har fikset det med en bedre bios.
En duron 1000 kører ikke 10x133, men måske 11-1200 kan den narres op
på.

Men vil du have et alternativ:

Soltek SL-65KV2-T til 779,-
og
Celeron tualatin 1100 til 770,-

Det er ganske vist lidt mere. Men det er en sikker fyr for 11x133=1466
og der skal ikke ret meget mere til (136 MHz fsb) for at du runder 1.5
GHz.
OC data kan man checke på www.overclockers.com i cpu database.

Men en celeron 1200 er mere tvivlsom for 12x133, så du skal blive ved
den 1100. Den har 256 kbyte cache ligesom en PIII.

Det kunne du måske overveje.

mvh

John

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-05-02 09:42

"raven" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev:
> [...]
> hurtigere med sdram i de fleste tilfælde. For en XP cpu
> skal man have ddr ram, med mindre de efterhånden har

Mener du bundkortet ikke kan køre 266 på bussen
med alm. SD ram?
Eller generelt?

Min bror og jeg har nemlig set på denne konfig:
ITButikken.dk
ECS K7S5A, Socket A, SIS735S, TX 558,-
Athlon Palomino 1800+ XP (1533MHz) 1.224,-
Beløb i alt 1.865,- incl. emballage og porto.

+ køler fra NC eller lignende.

Mvh.
Mikael

Fra : raven

Dato : 01-05-02 11:30

On Wed, 1 May 2002 10:42:27 +0200, Mikael Nørrelund Andersen
<noerrelund@pc.dk> wrote:

>Mener du bundkortet ikke kan køre 266 på bussen
>med alm. SD ram?

ja, det har der været enormt meget skriveri om det i gruppen. Men det
er muligvis rettet, siden man sælger det som upgrade.

John

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 06-05-02 11:07

"raven" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

> ja, det har der været enormt meget skriveri om det i gruppen. Men det
> er muligvis rettet, siden man sælger det som upgrade.

Underligt. Jeg har bygget flere computere med sådan et bundkort, hvor jeg
kørte 133MHz med SDRAM. Ingen problemer der.

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 06-05-02 11:06

"Bjarke Ravn-Jonsen" <wannabeREMOVESPAM@cool.dk> wrote in message
> [...]
> kr... og for det skal jeg have et nyt bundkort og en cpu... Jeg havde
> forestillet mig noget lignende en duron ca 1000 mhz.....

Køb en Thunderbird eller en XP i stedet. Der er ikke den store prisforskel
og førævnte yder langt bedre end Duron.

> [...]

> og to hdd'er plus div kabinetskølere, så umiddelbart ser den stærkt nok

Prøv om den vil trække den i første omgang. Hvis den er af god kvalitet, er
det ikke usandsynligt at det vil køre uden problemer.

> Jeg har hos shg sat to ting sammen, så ville lige høre hvad i syntes om
dem,
> og evt. om jeg kan finde en bedre sammensætning.. ?
> http://ravn.lir.dk/pic/nycomp.png

Det ser meget fornuftigt ud. Husk på at ECS bundkortet ikke understøtter
nogen form for overclocking.