Jæger - slægten altså.
Fra : dannebrog

Dato : 30-04-02 13:56

Hej NG!

I min kærestes slægt er der en kvindelig ane:

Anne Cathrine Jæger, som er født i Frederikssund. Faderen var gårdbeboer og
Møller, Jørgen Iben (sikkert Ibsen) Jæger. Gift 1 m. NN, g. 2. 1783 i Skt.
Petri Tyske Kirke, Kbhvn med. Margrethe Petersen.

Han er født ca. 1733 - hvem kender til denne slægt?

Med venlig hilsen

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 30-04-02 22:08

Hej Ulrich.

På Det Kongelige Bibliotek har de bogen
Olaf Jæger: Stamtavle over Familierne Jæger i Norge. Bergen 1917.

På side 67 i denne bog behandles "Luth-Jægerfamilien".
Jeg citerer kort: "Denne families ældste kendte danske stamfar er
birkedommer og inspektør over grevskabet Frisenborg, Jørgen Ibsen Jæger, som
var gift med Christiane Sophie von Keyn. 2 sønner kendes: (Worms leksikon I,
496).

Nicolaus Jørgensen Jæger, sognepræst Elmelund
Adolf Jørgensen Jæger, sognepræst Bjergby-Bromme.

I en note står: Jørgen Ibsen Jægers forældre var bønderfolk i Averslev i
Vendinge herred på Fyn. Broderen Rasmus Ibsen, som blev degn, kaldte sig
Rasch.

Denne Jørgen Ibsen Jæger er vel efter al sandsynlighed farfar til din
gårdbeboer og møller Jørgen Ibsen Jæger.

Jeg har en udarbejdet en mere detaljeret arbejdstavle over "ældste" Jørgen
Ibsen Jæger, som var gift 3 gange og havde 8 børn. Jørgen Ibsen Jæger døde
1719 i Pøt Mølle, Hammel sogn.

Jeg sender dig en hardcopy sidst på ugen.

Mvh.
Ole Bech Knudsen