Hvad er det lige det der Gentoo?
Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 30-04-02 14:24

Hvad nyt er der ved Gentoo?
Er det så godt som de slev siger?
Hvor let er det at installere?
Nogle pitfalls?

MVH

Klaus

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 30-04-02 15:45

"Klaus Hebsgaard" <ida2308@vip.cybercity.dk> writes:

> Hvad nyt er der ved Gentoo?

Jeg vil tro at det vigtigste er at den er source baseret, og har et
"pakkesystem" der ligesom debian selv sørger for at installere
evt. dependencies. Desuden skal man blot angive i en enkelt konfigurationsfil
hvilke options der skal kompileres med. Fx. gtk eller qt og så selvfølægelig
optimerings-options til din processertype.

Man opdatere sådan ca. på samme måde som i debian. Du kan med garanti læse mere
om pakkesystemet på deres hjemmeside (kig efter portage).

Der er XFS understøttelse i kernen. Preemptible patchet var der også på et
tidspunkt, men sidst jeg opdatererede var det væk igen, nuværende status?

> Er det så godt som de slev siger?

Tjaa, smag og behag. Jeg havde lidt bøvl med zsh og så er deres runlevels er
lidt anderledes.

Det tager laaaaang tid at installere store programmer, så hvis man er newbie og
lige vil teste dit og dat, tja så kræver det stor tålmodighed.

> Hvor let er det at installere?

hvis du er newbie kan det godt være det kommer til at koste lidt tid, men for
mig selv gik det nogenlunde smertefrit. Jeg kørte debian før.

Forvent ikke en masse grafisk hjælp, men det fremgår vel også af deres
hjemmeside.

> Nogle pitfalls?

Det tager laaaang tid at kompilere ALT selv, især gcc og glibc.

Jeg har ikke lige haft tid til at kigge på det, siden de laved en major
opdatering af portage, men for et par måneder siden var deres Mozilla ret
ustabil, i forhold til den binære man kan hente på mozilla.org.

Jeg måtte selv installere ispell-danish, men ellers mener jeg ikke lige der har
været nogle programmer jeg har savnet. Mon ikke du kan finde en liste på deres
hjemmeside hvor der også gerne skulle være et link til deres bugs.

En del af opsætningen i /etc var lidt anderledes i forhold til debian.

Sørg for at sætte dine kompilerings options som du vil have dem fra start, det
er træls i værste fald at skulle rekompilere hele baduljen.

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 01-05-02 08:15

Tak Lasse

Det var lige de oplysninger, jeg skulle bruge.
Jeg er generelt ikke tilhænger af at alle brugere skal rekompilere
programmene selv.
Men det er måske fordi jeg selv kommer fra Windows verdenen.

MVH

Klaus

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 01-05-02 08:18

Hej Lasse...

NB: det kan godt vaere jeg har misforstaaet dig.

Det er jo kun brugeren root paa din maskine der skal kompilere
programmerne i Gentoo...

/Daniel

--
Unix soit qui mal y pense
   [Unix to him who evil thinks?]

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 01-05-02 08:52

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> writes:

> Hej Lasse...
>
> NB: det kan godt vaere jeg har misforstaaet dig.
>
> Det er jo kun brugeren root paa din maskine der skal kompilere
> programmerne i Gentoo...

yep, men det kan da godt være det ikke fremgik så tydeligt. Det skyldes nok at
jeg bruger gentoo på min egen maskine, og der er derfor kun een bruger,
mig.

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 01-05-02 09:10

Jeg havde, trods alt, godt fattet at det ikke er alle brugere på et
system,der skulle kompilere.

Men jeg kan ikke se en idé i at alle der ønsker at installere et system skal
kompilere. JEg er meget for binær distribution. Selv om jeg er programmør
ønsker jeg da nogen gange at installere et nyt program bare for at bruge
det, uden at tænke på, hvilke compiler options jeg skal bruge osv....

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 01-05-02 09:18

> [...]

> ønsker jeg da nogen gange at installere et nyt program bare for at bruge
> det, uden at tænke på, hvilke compiler options jeg skal bruge osv....

Det er det, som er smart ved gentoo. Compiler options sættes kun een gang (de
kan selvfølgelig ændres), du vælger om du vil have understøttelse for gtk, qt
tex osv samt hvilken processer du har. Når du så skal instalere et nyt prg
skriver du bare "emerge emacs" (gerne "emerge --pretend emacs" først) og så
sørger gentoo for at sætte alle de rigtige options :)

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 01-05-02 14:28

> [...]

> ønsker jeg da nogen gange at installere et nyt program bare for at bruge
> det, uden at tænke på, hvilke compiler options jeg skal bruge osv....

Læs venligst http://usenet.dk/info/skriveteknik.html. Og hvis du ikke
gider det, så vær venlig at citere over det du selv skriver.

Binær distribution er forsåvidt udemærket, i det omfang at de maskiner
man distribuerer til er ens. Problemet er, at der ikke er særlig mange
distributioner der understøtter lige præcis den udgave af den
processor jeg har. Derfor oversættes binær pakker til noget som alle
med en given arkitektur kan køre, f.eks. I386. Men når jeg nu sidder
på en Athlon og gerne vil have, at mine programmer er optimeret til
netop Athlon, så bliver jeg nødt til at oversætte det selv.

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, om der findes distributioner
der gør netop dette. Jeg har bare endnu ikke mødt nogen.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-05-02 14:32

On 01 May 2002 15:28:19 +0200, jacob a wrote:

> Men når jeg nu sidder på en Athlon og gerne vil have, at mine
> programmer er optimeret til netop Athlon, så bliver jeg nødt til at
> oversætte det selv.

Har du målt om det gør nogen forskel ved almindelig brug af
computeren?

Mvh.

--
"Q: Who tells you what to do? Adam Sjøgren
A: The Bell Telephone Company. The telephone rings asjo@koldfront.dk

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 01-05-02 16:49

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Har du målt om det gør nogen forskel ved almindelig brug af
> computeren?

Nej. Og jeg vil gætte på, at forskellen er forsvindende lille.
Ikke desto mindre synes jeg min Gentoo installation kører mærkbart
bedre end min gamle RedHat gjorde. Men det skyldes sikkert nærmere, at
man slipper for unødvendige programmer. Dette er selvfølgelig bare min
stærkt subjektive holdning.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen