Kunsten at stille uret på computeren
Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-04-02 15:30

Hej,

Der er nu to gange sket det mystiske for mig, at uret på min computer
spontant er blevet stillet nogle timer frem. Første gang stillede jeg
uret i bios'en, men nu er problemet der igen. Kan det ikke lade sig gøre
at stille uret, uden at skulle boote? Jeg kører med RedHat 7.2 og Ximian
Gnome.

-> Michael Knudsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-04-02 11:43

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> spontant er blevet stillet nogle timer frem. Første gang stillede jeg
> uret i bios'en, men nu er problemet der igen. Kan det ikke lade sig
> gøre at stille uret, uden at skulle boote?

Man kan stille sit ur i hånden med date(1), det rette kun på det ure
Linux vedligeholder. Man kan stille på bios-uret med hwclock(8), det
program kan også stille systemuret i forhold til bios-uret.

Man kan stille uret mod andre computere på internettet ved enten at
benytte ntp eller rdate.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-04-02 18:39

Peter Makholm wrote:

> Man kan stille uret mod andre computere på internettet ved enten at
> benytte ntp eller rdate.

Det kan virkeligt anbefales. Siden jeg satte ntp op for to år siden
har jeg ikke haft behov for at stille uret - i øjeblikket er min
afvigelse fra et GPS ur i Berlin på 0.000026 sekunder

-Claus

Fra : Mogens Soerensen

Dato : 01-05-02 07:19

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-05-02 12:55

Claus Rasmussen wrote:

> Det kan virkeligt anbefales. Siden jeg satte ntp op for to år siden
> har jeg ikke haft behov for at stille uret - i øjeblikket er min
> afvigelse fra et GPS ur i Berlin på 0.000026 sekunder

Det er ikke smart at synkronisere med et ur i udlandet via
nettet. Så vidt jeg har forstået, beregner ntp
forsinkelsen som den halve ping tid. Det giver ikke et
rigtigt resultat for en server, der står langt væk, da vejen
frem og tilbage ikke er den samme.

Brug ens ISP's ur i stedet.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-05-02 21:20

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> forsinkelsen som den halve ping tid. Det giver ikke et
> rigtigt resultat for en server, der står langt væk, da vejen

Jeg bruger skam også en server her i landet. Den er bare videre-
synkroniseret til sereveren i Hamburg. Det skulle ikke undre mig,
om det samme var tilfældet for mange ISPeres tidsservere.

Mht. præcisionen tror jeg ikke, at det gør den store forskel. Den
server, jeg benytter mig af, skifter automatisk mellem forskellige
stratum 1 servere - f.eks er et af alternativerne en server i
Sverige. Og jeg ser aldrig, at tiden hopper, som man ellers ville
forvente, hvis serverne blev mere upræcise med afstanden.

-Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-05-02 21:25

On Wed, 01 May 2002 22:20:13 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> Og jeg ser aldrig, at tiden hopper, som man ellers ville forvente,
> hvis serverne blev mere upræcise med afstanden.

Sørger ntpd ikke for at lave ændringer gradvist? Sådan så hvis tiden i
den anden ende hopper, så gør den det ikke lokalt, men tilpasses lige
så stille?

Mvh.

--
"I'm a song, not a singer." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-05-02 21:57

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Jeg bruger skam også en server her i landet. Den er bare videre-
> synkroniseret til sereveren i Hamburg. Det skulle ikke undre mig,
> om det samme var tilfældet for mange ISPeres tidsservere.

Mon ikke de fleste danske ISP'er har en stratum-2 server der
synkroniserer mod gps.dix.dk?

> stratum 1 servere - f.eks er et af alternativerne en server i
> Sverige. Og jeg ser aldrig, at tiden hopper, som man ellers ville
> forvente, hvis serverne blev mere upræcise med afstanden.

ntp bruger enten adjtimex(2) eller adjtime(2) system-kaldene så kernen
langsomt tilretter uret til det ønskede tidspunkt. Dermed kanner der
aldrig hop i tiden og den vil altid gå fremad (hvilket er rimeligt
rart).

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-02 21:57

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Sørger ntpd ikke for at lave ændringer gradvist? Sådan så hvis tiden i
> den anden ende hopper, så gør den det ikke lokalt, men tilpasses lige
> så stille?

Jo - endvidere er afvigelsen der fås ved at bruge en server i
Tyskland, eller USA for den sags skyld næppe så stor at det vil ses
ret mange steder. Hvor mange ville opdage, hvis tiden på deres
computer "hoppede" 50 millisekunder i løbet af et minut? Jeg ville
ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
Short people get rained on last.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-04-02 13:09

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> wrote:

>Der er nu to gange sket det mystiske for mig, at uret på min computer
>spontant er blevet stillet nogle timer frem. Første gang stillede jeg
>uret i bios'en, men nu er problemet der igen.

Du _er_ med på, at der er to ure, når du kører Linux, eet på
bundkortet og eet i kernen (kaldet systemuret)?

De to ure behøver ikke køre samme tidszone, og derfor er der en
konfigurationsfil, der holder styr på tidszoneforskellen. Når
maskinen starter, aflæses bundkort-uret og systemuret stilles til
en tid, der er korrigeret for tidszone (incl. sommer/vintertid).
Derefter bruges bundkort-uret ikke til noget som helst.

I nogle distributioner bliver bundkort-uret desuden af og til
stillet efter systemuret, da sidstnævnte kan bringes til at gå
langt mere nøjagtigt. Her skal forskellen mellem tidszonerne
naturligvis også være kendt, for at det gøres korrekt.

Jeg gætter på, at du har et problem med forkert konfigureret
tidszone. Unix-standarden er, at bundkort-uret kører GMT/UCS,
altså engelsk vintertid, hvilket vil sige, at systemuret skal
være 1 eller 2 timer foran bundkort-uret, afhængigt af, om det er
sommer eller vinter.

Jeg er faktisk ikke for godt inde i, hvor man stiller, om
bundkort-uret kører dansk tid eller GMT. Normalt vælger jeg det
bare under installationen. Men din lokale tidszone stilles i
/etc/timezone ?

Prøv i øvrigt at læse 'man hwclock'. Den har en ret god
forklaring af urtyperne, og hvordan de stilles.

--
Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-02 17:25

Den Tue, 30 Apr 2002 14:08:45 +0200 skrev Allan Olesen:
> [...]
>altså engelsk vintertid, hvilket vil sige, at systemuret skal
>være 1 eller 2 timer foran bundkort-uret, afhængigt af, om det er

Du har ret i at uret på bundkortet ofte kører GMT/UTC(!) på Unix-
maskiner, men systemuret (i kernen) skal ALTID køre GMT/UTC.

Kører man en dual-boot maskine, er det nemmeste at lade bundkortet
køre "wall time", altså lokal tid. Så kan windows også finde ud af
det. Man lader så windows klare sommertid, da den ændrer på uret,
unix-systemer beregner sommertiden ud fra UTC, og har derfor ikke
brug for at ændre på uret.

Kører man kun *nix, bør uret på bundkortet køre UTC, nøjagtig som
systemuret. Så virker sommertid uden at man behøver tænke på noget
som helst, bare tidszonen er sat rigtigt.

>Jeg er faktisk ikke for godt inde i, hvor man stiller, om
>bundkort-uret kører dansk tid eller GMT. Normalt vælger jeg det
>bare under installationen. Men din lokale tidszone stilles i
>/etc/timezone ?

I SuSE vælges det i /etc/rc.config, med GMT="-u" for UTC, og GTM=""
for lokaltid.

Timezone bruges uanset om hardware-uret kører lokaltid eller UTC, den
bruges nemlig til at omregne fra systemuret (der altid kører UTC) til
lokaltid, der kan vises for brugeren. /etc/timezone er kun default,
man kan sætte $TZ til noget andet. På den måde kan forskellige brugere
der sidder i hvert sit land, og connecter til den samme maskine alle
få lokaltid.

Prøv fx. følgende:

kfr:kfr$ TZ="EST" date
tir apr 30 11:23:13 EST 2002
kfr:kfr$ TZ="CET" date
tir apr 30 18:23:18 CEST 2002
kfr:kfr$ TZ="UTC" date
tir apr 30 16:23:22 UTC 2002

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-04-02 18:43

Kent Friis wrote:

> Kører man en dual-boot maskine, er det nemmeste at lade bundkortet
> køre "wall time", altså lokal tid. Så kan windows også finde ud af
> det.

Det minder mig om en fejl jeg havde dengang, jeg kørte Windows: Jeg
sad og rodede med maskinen henad kl. 02, da Windows stolt meddelte
mig, at nu var det blevet sommertid og at den derfor havde sat uret
en time tilbage. Fint.

En time senere blev klokken så igen 02 og _igen_ meddelte Windows,
at den havde sat uret en time tilbage. Ikke fint.

Jeg løste problemet ved at gå i seng

-Claus

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-05-02 00:31

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>men systemuret (i kernen) skal ALTID køre GMT/UTC.

Åh, det var jeg ikke klar over.

Men resultatet er vel i sidste ende det samme:
Hvis mandens tidszone-indstillinger er forkerte, kan han stille
på uret i bios fra nu og til dommedag (eller til batteriet på
bundkortet giver op).

--
Allan

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 02-05-02 13:18

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> wrote in message
> [...]
> uret i bios'en, men nu er problemet der igen. Kan det ikke lade sig gøre
> at stille uret, uden at skulle boote? Jeg kører med RedHat 7.2 og Ximian

Yeps, du bruger kommandoen "date" eller "time" til at sætte tiden, hvilken
husker jeg ikke lige her på arbejde.
Da Linux kun loader tiden fra maskinen ved opstart og derefter bruger et
task til at køre tiden, skal du bruger kommandoen "setclock" til at fryse
den aktuelle tid ned i motherboardet.
Mvh
Torben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-05-02 15:16

Torben Schou Jensen wrote:

> Da Linux kun loader tiden fra maskinen ved opstart og derefter bruger et
> task til at køre tiden, skal du bruger kommandoen "setclock" til at fryse
> den aktuelle tid ned i motherboardet.

Eller 'hwclock --systohc'.

/Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-05-02 16:59

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote:

>Eller 'hwclock --systohc'.

Eller 'hwclock --systohc --utc', hvis bundkortet kører GMT.

--
Allan