PPGA og FCPGA socket 370
Fra : [8400]TAV

Dato : 30-04-02 09:17

Hvad er forskellen?
Mvh. Tor

Fra : raven

Dato : 30-04-02 11:37

On Tue, 30 Apr 2002 10:16:35 +0200, "[8400]TAV" <torval@mail.tele.dk>
wrote:

>Hvad er forskellen?
>Mvh. Tor

Nogle ben, udover at bios, hvis det er en coppermine der isættes, skal
understøtte coppermine, og det gøres ikke i en 131 kbyte bios-fil. Som
rettesnor kan bios gøre det, hvis bios-fil-størrelsen er 262 kbyte og
bios er ny nok.

Når det med bios er iorden, kan man modificere en ppga socket til
fcpga og få noget ud af det:
http://www6.tomshardware.com/cpu/00q1/000229/

selv om artiklen er for en slocket adapter, kan man godt gøre det med
et socket370 bundkort.
Det korte i det lange er: klip et hjørneben på cpu og lod en ledning
under soklen.
Jeg har gjort det 3 gange med abit zm6, der er omtrent det samme som
abit bm6. De bundkort har jeg købt røverbilligt på www.demoshop.dk
Ulempen er at BX chipset ved fsb 133 kører agp porten overclocked med
33%, - men det kan visse grafikkort godt klare, f.eks. radeon, voodoo3
eller nyere og visse geforce kort.
Rekorden med ZM6 er 1266 med en celeron 950 (9.5x133).

Alternativt kan man købe et sokkel-mellemstykke, som powerleap har
konstrueret (det gør det samme, som ovennævnte artikel giver fusker
vejledning til). Neo370 hedder den. www.danbit.dk har den til 285 plus
moms og ekspeditionsgebyr og kalder den cnv-cop-cel.

mvh

John

Fra : raven

Dato : 01-05-02 05:39

On Tue, 30 Apr 2002 12:37:19 +0200, raven <johnknuhtsen@mail.dk>
wrote:

> [...]
>bios er ny nok.
>
>Når det med bios er iorden, kan man modificere en ppga socket til

Forskellen fra fcpga og til fcpga2 til tualatin er beskrevet her:

http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010919/index.html

Der er en hel del flere ben til forskel. Men der er nogle, der
modificerer soklen eller slocket til bundkort med BX chipset og får
det til at køre med tualatin.

http://digilander.iol.it/grandecigno/Tua_BX_41.htm

Så skulle man tro at man kunne modificere et ppga bundkort til fcpga2,
- men jeg har ikke læst i forums om dette emne, at det lykkedes for
nogen. ppga til fcpga2 altså.

mvh

John