DLS og loggede tracks
Fra : Ole Pagh

Dato : 29-04-02 20:59

Jeg har sendt nedenstående mail forespørgsel til KMS Brugersupport.
Det kan være at der her i gruppen befinder sig en eller anden kyndig med
løsningen på mit problem. I så fald ville jeg blive glad.

mvh Ole Pagh
'Skjoldungen', Pd26, Jyllinge

----------------- Mail til KMS ang DLS ---------------------------------
Til KMS, Brugersupport

Teknisk spørgsmål vedr. GPS-Spor (track)

Jeg har følgende problem som jeg håber at i kan hjælpe med at løse:

I DLS's temaer (egne temaer) har jeg loggede tracks som skal over i et
andet PC navigationssystem via tekst filer (ASCII filer).
Jeg har kun behov for koordinater (lat./lon.) i en tabelform. Ikke
dato/klokken, fart etc. Resten ordner jeg selv i en text editor eller i
Excel.

Programmet 'GPS-Link v1.2.1' kan tilsyneladende kun eksportere data til/fra
Logbogen i DLS og ikke fra egne temaer, og det er ikke muligt at tilbageføre
data fra egne temaer til Logbogen.

Jeg har så smugkigget lidt i de Access database filer som de loggede tracks
(logbogen) og temaerne gemmer sig i og kan se at i logbogen gemmes
koordinater som lat./lon. radianer og det giver ingen problemer. Det er dog
uden betydning da 'GPS-Link' kan eksportere disse data let.

I Database filen for "Eget tema" (Tabel - Lines) er koordinaterne ikke
umiddelbart til at oversætte for mig.
Jeg er absolut ikke ekspert i kort projektioner, men det ser ud som
koordinaterne er gemt i UTM system men alle som er logget i zone 33U gemmes
tilsyneladen som data fra zone 32U. Der er også voldsomt mange decimaler (9
decimaler) og UTM koordinater er da vist ikke med decimaler. (ovenstående er
RENT gætteværk fra min side).
De positioner som skal eksporteres til lat./lon. koordinater er både fra
zone 32U og 33U (skifter ved 12° længde)

Spørgsmålet/ønsket til jer er derfor:

1: Findes der et hælpeprogram/rettelse til DLS/GPS-Link der kan eksportere
tracks fra Egne Temaer til ASCII tekst filer ?.

2: I databasetabellen 'Lines' ser data eks. således ud:
RegId PointNo X Y
2 1 689566,626403635 6178875,473668950
2 2 689585,463922916 6178876,293930950
2 3 689607,441026278 6178877,251006490
2 4 689630,464655522 6178878,253776260
2 5 689652,441753443 6178879,211079380
2 6 689674,418848708 6178880,168493650
2 7 689696,395941315 6178881,126019060
2 8 689718,373031265 6178882,083655610
2 9 689740,350118558 6178883,041403310
2 10 689762,327203191 6178883,999262150
Hvordan omregnes X og Y kolonner til koordinater: Længde/Bredde?.

3: Hvad er formlerne for omregning fra UTM koordinater til Længde/Bredde
grader (bare for de zoner som DLS dækker). Gerne en henvisning til et eller
andet link på Internettet som forklarer sammenhængen og har formler. Jeg har
på fornemmelsen at de er ret komplekse, men der er OK. Man har vel et
regneark som kan hjælpe!.

Med venlig hilsen

Ole Pagh
'Skjoldungen', Pd26, Jyllinge