Hvad med musklerne???
Fra : Lilian Hansen

Dato : 29-04-02 21:00

Hej gruppe

Er der mon nogen der kan give et godt råd?
Min Appaloosa, westernhest, har ikke været "brugt" siden oktober sidste år.
Hun har fået en meget lang hvilepause, medens vi har haft travlt med alt
muligt. Nu vil jeg igang med at ride igen, men jeg er bekymret for hendes
muskler! Selvfølgelig starter vi MEGET langsomt med at skridte, skridte og
senere "putter" vi noget trav på, for til sidst at følge op med galoppen.
Altså over en lang periode. Hun virker meget villig til at komme igang igen,
men jeg har spekuleret på, om jeg mon skulle give noget muskelopbyggende
tilskud af en eller anden slags, selvfølgelig for at forebygge evt.
overbelastning eller sådan noget? Faktisk lige som jeg hver dag giver
hvidløgsflager, for så mange ting.
Min "fjordfjums" har også haft hvilepause og skal også igang igen nu. Det er
det samme med ham. Skal jeg give dem noget, eller "bare" tage den meget med
ro?

Fjordhesten er blevet lidt småtyk, af ikke at lave noget, men med lidt gode
råd herfra, har han tabt sig pænt. Dog har han ikke længere faste muskler.
Appaloosaen derimod, ligner bare en der har "tabt" sine muskler.

(Når de spæner rundt på fold, ligner de jo ikke nogen, der har været sat
rigtigt meget ned i foder, medens de holdt fri. Tværtimod.)

Håber på lidt gode råd

Mange hilsner Lilian

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 06-05-02 06:36

In <3ccda678$0$78765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Lilian Hansen wrote:

> [...]
> Min "fjordfjums" har også haft hvilepause og skal også igang igen nu.
> Det er det samme med ham. Skal jeg give dem noget, eller "bare" tage den

   Jeg aner ikke en dyt om tilskud. Men husk på i optræningsfasen at hesten
har godt af at gå på hårdt underlag for at træne knogler og senere. Det
tager godt 3 gange så lang tid at styrke knoglerne som det tager at bygge
muskler på hesten. Og det betyder ofte at hestene får skader hvis man går
for hurtigt igang med den egentlig muskeltræning. Og så langsomt langsomt
- ellers risikerer man at hesten får en ny skade.

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.