/ Forside / Teknologi / Udvikling / C/C++ / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#NavnPoint
BertelBra.. 2425
pmbruun 695
Master_of.. 501
jdjespers.. 500
kyllekylle 500
Bech_bb 500
scootergr.. 300
gibson 300
molokyle 287
10  strarup 270
Rigtig OOP implementering af menusystem i ~
Fra : Flare


Dato : 29-04-02 23:09

Jeg har et spøgsmål som måske lyder lidt kryptisk. Jeg vil gerne prøve at
holde mig til "OOP" programering. Jeg står og skal lave et program som bl.a.
betsår af et menusystem.

Vi det være "forkert" at lave en klasse

class hovedmenu {
public:
TegnFørsteSkærm(); // Som så tegner alle menupunkterne og kalder de
nødvendige underpunker

private:
opretBruger();
listBrguer();
etc etc();
};

Hvis dette er den forkert måde at gribe det an på, hvordan gør man så?

Tænker mere på om det er normalt at man bruger en funktion til at kalde en
række andre funktioner...

På denne måde slipper jeg jo for at skrive andet i main end:

{ hovedmenu menu;
menu.TegnFØrsteSkærm(); }

Og så kør det jo bare...... :-?

PFH tak
Anders



 
 
Mogens Hansen (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Hansen


Dato : 30-04-02 05:46


"Flare" <dct_flare@hotmail.com> wrote

> Jeg har et spøgsmål som måske lyder lidt kryptisk. Jeg vil gerne prøve at
> holde mig til "OOP" programering. Jeg står og skal lave et program som
bl.a.
> betsår af et menusystem.
>
> Vi det være "forkert" at lave en klasse
>

Der er ikke noget (interessant), der er utilmativt rigtigt eller forkert.
Man er nød til at have flere kriterier, hvis man skal vurdere hvor egnet et
givent design er.

> Hvis dette er den forkert måde at gribe det an på, hvordan gør man så?
>

Det er almindeligt at man adskiller det generelle fra det konkrete.
Det er almindeligt at man adskiller brugergrænseflade fra kerne logik.

På den måde kan man koncentrere sig om een ting af gangen.

Hvis det passer på dine behov, vil det sige:
* det generelle i et menu system er evnen til at tegne og vælge et menu
punkt (pile taster, short-keys etc.)
* det konkrete i din applikation er sikkert at der står "1. Opret Bruger",
"2. Vis alle brugere" etc.
* du har sikkert en klasse "Bruger". Den skal være uafhængig af
brugergrænsefladen.

Hvis du vil se et pænt eksempel på et tekst-baseret menu og vindue system,
så led efter Turbo Vision fra omkring 1990.


> Tænker mere på om det er normalt at man bruger en funktion til at kalde en
> række andre funktioner...
>

ja...

Venlig hilsen

Mogens Hansen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste