Netværk.
Fra : Jan Jacobsen

Dato : 30-04-02 17:08

Nu håber jeg der sidder en venlig sjæl derude der kan
hjælpe.
Jeg har nu i længer tid forsøgt at få forbindelse med min
svogers Xper jeg selv har ME.
Jeg mener efterhånden at ha prøvet alt inden for min begrænset viden , nye
kort , gennem hup , twisted kabel
skiftet IPer klienter og protokoller.
Det eneste tidspunkt der går ping igennem er når MEeren
booter op til adgangskode til netværk .
Derefter kan værken Xperen eller MEeren pinge men
XPeren viser MEeren i MSHOME men uden at have tilladelse fra server .

Håber der sidder en med lige det svar jeg mangler

Splint

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 29-04-02 22:58

Hej Jan!
Vi kan da altid prøve!
Først og fremmest: Bruge man hub eller switch mellem de 2 computere, skal
man IKKE bruge twisted kabel, det skal man kun hvis man forbinder de 2
computere direkte med ET kabel!

Dernæst skal du jo sikre dig at de rigtige protokoller - Det lyder det som
om du har styr på, ellers skriv igen.

Dernæst skal du angive en ipadresse på hver af computerne - Det lyder det
osse som om du har styr på. Husk at det skal være f.eks. 10.0.0.X, hvor det
altså kun er X der er er forskellen mellem de 2 computere.
Sæt undernetmasken ens - gerne 255.255.255.0
Ingen gateway nødvendig

Og - her kommer det lidt finurlige - Har XP'eren ikke været på netværket
før, skal du være sikker på at den er sat op til at være på netværket. Det
gør du lettest ved at dele en mappe. Her spørger den så - hvis den ikke er
indstillet - om man vil indstille computeren til at køre på et netværk.(kan
ikke lige huske hvad det er den spørger om) Det skal man svare ja til. Før
man gør det kan man på ingen måde komme i kontakt med XP'eren. Jeg ved
faktisk ikke om man overhovedet kan pinge den...

Prøv det - ellers skriv lidt flere detaljer...
- VÆR SIKKER PÅ AT DET IKKE ER KABLERNE DER IKKE VIRKER - Det er det tit for
mig, når noget ikke virker.. Og så er der jo ingen ide i at bruge en hel nat
på at få dem til at kommunikere!

/Lasse

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 30-04-02 09:33

Lasse Rønlev skrev:

> Først og fremmest: Bruge man hub eller switch mellem de 2
> computere, skal man IKKE bruge twisted kabel, det skal man
> kun hvis man forbinder de 2 computere direkte med ET kabel!

Jeg troede ikke, det betød noget, hvis man brugte twistede kabler i hub
og switch. Er du sikker?

> - VÆR SIKKER PÅ AT DET IKKE ER KABLERNE DER
> IKKE VIRKER - Det er det tit for mig, når noget ikke virker..

Og vær sikker på, at der ikke er en firewall på nogen af maskinerne, der
driller. TRE gange er det lykkes mig at glemme, at én af maskinerne i
vores netværk derhjemme kører med firewall, men nu har jeg heldigvis
efterhånden lært det af bitter erfaring.

Windows XP har vist indbygget firewall, så vær sikker på, at det i al
fald ikke er dér, problemet ligger.

--
Mvh. Peter

Fra : Matje

Dato : 30-04-02 11:25

> Windows XP har vist indbygget firewall, så vær sikker på, at det i al
> fald ikke er dér, problemet ligger.

Ja, proev lige og tjekke den (Advanced under Properties i
Netvaerkforbindelse).
Jeg havde det samme problem, den vil typisk pinge 2 eller 3 gange naar enten
maskiner booter eller Netvaerkadaptor bliver startet, og se forsvinder den
igen.

Matje

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 30-04-02 11:50

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> wrote:

>Jeg troede ikke, det betød noget, hvis man brugte twistede kabler i hub
>og switch. Er du sikker?

Det han mener er nok at man ikke skal bruge _krydsede_ kabler, men
lige-igennem-kabler.

Men alle æternetkabler kabler, krydsede såvel som ikke-krydsede, skal i
den grad være "unshielded twisted pair"-kabler (UTP).

Der findes i øvrigt moderne switche som selv finder ud af at krydse
eller ej efter behov - med sådan én er det ligegyldigt om man bruger
krydsede kabler eller ej.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Arne

Dato : 30-04-02 16:32

> Der findes i øvrigt moderne switche som selv finder ud af at krydse
> eller ej efter behov - med sådan én er det ligegyldigt om man bruger
> krydsede kabler eller ej.
Yes de er lækre at arbejde med

Eivind

Fra : Søren Lundfald

Dato : 30-04-02 16:47

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Men alle æternetkabler kabler, krydsede såvel som ikke-krydsede, skal i
> den grad være "unshielded twisted pair"-kabler (UTP).

Hvad med "shielded twisted pair"? Svjh er der kun støjtolerance til forskel
på TP og UTP fordi kablerne er afskærmet.

Søren Lundfald

At a bus station the bus stops.
At the train station the train stops.
At my work I have a workstation.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-05-02 14:00

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad med "shielded twisted pair"? Svjh er der kun støjtolerance til forskel
>på TP og UTP fordi kablerne er afskærmet.

Jeg har ikke selv den store forstand på det, men Arne Keller - som _har_
forstand på det - har tidligere her redegjort for at de skærmede kabler
faktisk ikke er mindre støjfølsomme og at skærmen giver andre problemer,
så de uskærmede kabler er klart bedst.

Find fx
frem (begge fra en tråd med titlen " Skærmet eller uskærmet RJ45
kabler", april 1999).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jan Jacobsen

Dato : 02-05-02 00:30

Jeg siger mange tak for alle svarerne,jeg har endnu ikke
haft tid til at avprøve dem,men er optimistisk med de
kompetente svar.

Splint